Trekken op de binnenhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esmefleur

Trekken op de binnenhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 14:06

Hallo, :D

Ik heb een probleem tijdens het rijden :o Ik ben erg sterk op de binnenhand vooral als ik voltos rij .Trek ik heel erg op de binnenhand. En hou ik mijn buitenteugel er niet meer bij :n Heeft iemand tips om dit af te leren????

Groetjes,nonalover :evaw:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:17

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Re: Trekken op de binnenhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:51

als je je hand erg naar achter trekt kan je een klein elastiekje ( eventueel aan een langer touwtje zodat je wel wat bewegingsvrijheid hebt) aan je zadel vastmaken en om je pols doen. zo voel je het wanneer je te veel tegenwerkt.

ik doe het ook af en toe maar voel inmiddels wanneer ik het doe ( ik had het al leren voelen voordat iemand met de elastiekjes tip kwam). als je net als ik bent dan vergeet je ook te drijven. dus zodra je het doorkrijgt laat je die hand weer los en geef je been bij. zo heb je ook niet het gevoel dat je die teugel wel zo ver terug MOET houden om contact te houden.

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 15:25

nikaas@ Ik ben wel bewust van wat ik doe want ik wordt er vaak genoeg op gewezen.Maar afleren is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hier is op mijn oude manege nooit wat van gezegd das daardoor ben ik niet anders gewend. :o

abeltje_xx @ Bedankt voor de tips zal eens kijken of dat werkt :D We zijn nu aan het proberen een stokje in beide handen met een touwtje ertussen.Hopen dat dat werkt.Anders zal dit ook nog wel eens een goeie oplossing kunnen zijn :D

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:01

abeltje_xx@ Het lijkt mij niet zo slim om een touwtje om je hand heen te doen en aan het zadel te maken, want als je dan valt zit je nog vast aan het zadel met je hand ;)
Het stokje met het touwtje ertussen werkte erg goed vond ik (ze verzorgt dezelfde paarden als ik en we hadden dat bedacht :P )

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:06

ik bedoel ook niet dat je je moet vastknopen aan het zadel :P
maar zo'n dun rubber elastiekje ( wat breekt zodra je er echt kracht op zet) is heel handig. het is niet gevaarlijk, maar je voelt meteen wanneer je onbewust teveel terugwerkt. een handige oplossing vind ik zelf.
ik vind die stok zelf maar niks. ik ergerde me meer dan goed voor me was :P en uiteindelijk vond ik toch een manier om ook met die stok terug te werken. daar was ik handig genoeg voor :P

ik heb het uiteindelijk afgeleerd door gewoon iedere halve minuut te controleren, regelmatig naar m'n handen te blikken en stug vol te houden. uiteindelijk kan ik het nu meestal voelen als ik het doe en mezelf corrigeren.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:15

Dat is handig als je dat zelf in de gaten hebt
Ik heb zelf de stokjes niet gebruikt tijdens het rijden, maar ik vond dat het er heel goed uit zag toen Esmé (nonalover) de stokjes in haar handen had. Het zijn 2 stokjes die met een touwtje verbonden zijn met elkaar. Je krijgt er dus ook geen pianohandjes van :D

klicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:01

Stokjes??Willen jullie dat misschien uitleggen...Heb er zelf ook last van...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:01

pak eens een plukje manen vast met je sterke binnehand dat heplt ook al erg veel zodra je merkt oeps mijn hand gelijk even dat plukje pakken en vasthouden,
eerst altijd je been gebruiken om te kijken of die wil buigen om je been en niet je hand
maja ik heb makkelijk praten ik doe het namelijk zelf ook (maar een heeeeel stuk minder dan voorheen ben er bewust mee bezig) :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:49

Het helpt ook in het begin om voor elk figuur even goed na te denken. Dus rechte lijnen handen goed recht, en voor het figuur ook goed nadenken wat je moet doen. Een zweepje of stokje kan ook helpen, want dan moet je altijd met 2 handen sturen. Dus gaat je binnenhand naar achteren dan je buitenhand naar voren en is je zweepje scheef dus zie je het ook :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:48

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:17

ze rijd op een fjord met korte manen, dus een plukje manen vasthouden gaat moeilijk :P

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:20

Klikey@ Je hebt een stokje in je linkerhand en een stukje in je rechterhand. Daartussen zit een draadje .Van de lengte dat je nog wel kunt sturen met je handen,maar ze kort dat je niet kunt gaan trekken met de binnenhand.Want dan schiet het draadje los van een van de stokjes.

Onley: Bedankt voor de tip . Het zijn fjorden ,Maar we laten een plukje lang groeien. Heeft die nog een handige vakantie :D

Sassol@ Bedankt voor het advies :) Ik zal eens goed nadenken voordat ik een figuur rij

Nikass@ Dankjewel voor tip en het sucses wensen. Ben hier ook op gewezen door mijn instructrice/andere verzorger. Vandaar dat ik er ook achter ben gekomen. Wordt er dus vaak genoeg op gewezen :o

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:24

functie bedoeld ik onley

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:26

functie bedoeld ik onley

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:30

Zelf ben ik ook sterk in mijn linkerhand, en reed ook ooit met alleen een stokje tussen mijn handen.
En dat werkt goed als je paard los is en meewerkt, want als je paard met het hoofd gooit of zo dan kon ik het echt niet.
Het is zo wennen.
Het werkt op zich super, en je gaat je handen netjes dragen.
Maar zodra het stokje weer weg was deed ik weer hetzelfde.
Toen probeerde ik er zelf op te letten, het paard geeft het vaak ook aan, hij/zij wordt dan ook sterker,
Af en toe je polsen "losgooien".
Succes!

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:34

ik heb ook heel erg dit probleem:
tip van mijn instructrice (die heel goed door mijn fouten heen weet te prikken)
Rijd je volte met je paard licht naar buiten gesteld: hiervoor heb je je buitenhand nodig en gebruik je minder je binnenhand
(volte 10 meter). Doe dit een paar keer achter elkaar en dan weer een tijdje rechtdoor: het scheelt (en ook als je paard hierdoor meer rechtgesteld wordt.
Maar oooh: wat is paardrijden moeilijk en wat wordt het onderschat!!

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:50

sanne1221 schreef:
ik heb ook heel erg dit probleem:
tip van mijn instructrice (die heel goed door mijn fouten heen weet te prikken)
Rijd je volte met je paard licht naar buiten gesteld: hiervoor heb je je buitenhand nodig en gebruik je minder je binnenhand
(volte 10 meter). Doe dit een paar keer achter elkaar en dan weer een tijdje rechtdoor: het scheelt (en ook als je paard hierdoor meer rechtgesteld wordt.
Maar oooh: wat is paardrijden moeilijk en wat wordt het onderschat!!

Jazeker om het goed te doen, is het super moeilijk, maar oh zo mooi om met het paard om te gaan en hem/haar te leren begrijpen, geweldig gewoon!!

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:54

Iemand bij de bak hebben die je er telkens op wijst :o

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 17:36

Dankjewel voor de tips allemaal:d