Ik & Uscha op jumping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_V

Ik & Uscha op jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 17:56

Hey, ik ben een maand geleden op jumping gegaan met een paardje dat nu bij ons staat. Maar de jumping was eigenlijk de 2de keer dat ik er op zat. Ik had er een week ervoor 1 keer opgezeten en mee gesprongen.
Probleem: thuis liep ze echt braaf en zag het helemaal zitten! Op jumping: niks mee aan te vangen :p Je mag ook niet in haar mond komen, echt niet dus moest tijdens men parcours uitvinden hoe ze het beste terugkwam na en voor de sprong. Conclusie: met men zit dus :p
De eerste sprong, daar kom ik uiteraard grandioos fout op, de rest heb ik zelf best kunnen redden,
laat maar weten wat je er van vind en wat beter kan :)

http://www.youtube.com/watch?v=ubjNLO-eGr4

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:05

Tja, wat moet je hier op zeggen... Het is misschien wel handig om iets vaker met een paard te rijden voordat je ergens anders een parcours gaat springen. Je kan toch niet van dat paard verwachten dat ze het dan allemaal snapt?

Eigenlijk gaat het nog niet eens zo slecht, zo laag is het niet. Zoals je zelf al zegt gaat het te hard en moet je daar controle over krijgen, dan blijven die balken ook liggen.
Ik zou gewoon thuis lekker dressuur gaan rijden met bv 1 hindernis in de baan en die dan in alle rust af en toe nemen en daar oefeningen omheen bedenken.

Evi_V

Re: Ik & Uscha op jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:10

Ik weet het, zou eens minder moeten durven. Ja, nu staat ze bij ons en rijdt ik ze elke dag.
Thuis is ze tijdens het springen echt super rustig dat is het nou net.
Denk dat het op jumping zo zal blijven, ale, dat ze zo "heet" zal blijven (zo zeggen ze da bij ons) maar ik zal haar gewoon makkelijker kunnen terug rijden omdat ik haar beter ken. Ze is nog maar 5 jaar dus ze kan nog rustiger worden, gewoon vaker op jumping gaan. :p nja we zien wel de volgende keer, dan zet ik het filmpje er ook op.

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:13

Ik vind het inderdaad ook erg vroeg, gewoon eerst zorgen dat je dressuurmatig alles redelijk voor elkaar hebt dat hij lekker aan je been en zithulpen is. Ik vind het er voor de 1e keer inderdaad niet verkeerd uitzien en ga thuis met balkjes trainen op de grond en tussen die balkjes een gallopsprong minder en een gallopsprong meer maken je krijgt meer controle en bouw het zo op met 2 kleine kruisjes enz.

Succes!

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:18

Hihi, het is vroeg maarja :p dressuur luistert ze echt super, behalve dan dat je niet in haar mond mag komen; stoppen = hooooo zeggen, gaan zitten en 5 seconden geduld hebben (heb ik geen problemen mee) voor de rest luistert ze super, thuis springt ze heel kalm en bij balkjes lukt ook alles :s het probleem is dus echt de jumping bij haar, en dat ik pas op het einde had gevonden hoe ik haar kon laten terugkomen natuurlijk :p ik was wel redelijk blij na de jumping omdat het de 2de keer was dat ik er op zat dus ja :;p

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:19

En ohja, als ik lager spring dan 90 cm, springt ze de balken eraf, geen moeite doen dus :p moet wel effe kruisjes springen maar moet dan snel opbouwen naar 90 - 1M20 , wat thuis dus niet onverantwoordelijk is omdat ze daar zo braaf is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:31

Snap eigenlijk niet zo goed waarom je gelijk de 2de keer een wedstrijd gaat rijden, maar zolang je haar onder controle kunt houden en er zelf een goed gevoel bij hebt geloof ik niet dat het kwaad kan. Je hebt haar sowieso onder controle, ik vind dat je haar netjes rondstuurt voor de 2de keer.
Ik kan je wel adviseren om thuis eerst aan de basis te werken, zorgen dat je een band schept en dan zul je zien dat ze op concours ook een stuk rustiger worden en beter naar je luistert.
Je hebt een leuk paard, succes! :)

sanne_winnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:30

je ziet op het filmpje wel dat jullie niet zo goed aan elkaar gewend zijn, maar zeker wel netjes voor een 2e keer erop ;).

als je dr niet zo in haar mond mag zitten probeer dan overgangen te rijden en met het terugnemen kleine ophoudingen te maken, dus niet vasthouden tot ze langzamer gaat.
werkt bij mijn paard heel fijn..

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:51

Ik snap eerlijk gezegd het probleem over pas 2x erop gezeten te hebben niet. Er zijn genoeg mensen die hun paard door iemand anders weleens op concours laten rijden, en die ruiters zitten er ook niet weken en weken voorafgaand op de wedstrijd op om te wennen...

Verder ziet het er netjes uit TS, als jullie elkaar wat beter kennen en je weet wat de beste manier van werken is met haar, moet het goedkomen! :)

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:00

Liinn schreef:
Snap eigenlijk niet zo goed waarom je gelijk de 2de keer een wedstrijd gaat rijden, maar zolang je haar onder controle kunt houden en er zelf een goed gevoel bij hebt geloof ik niet dat het kwaad kan. Je hebt haar sowieso onder controle, ik vind dat je haar netjes rondstuurt voor de 2de keer.
Ik kan je wel adviseren om thuis eerst aan de basis te werken, zorgen dat je een band schept en dan zul je zien dat ze op concours ook een stuk rustiger worden en beter naar je luistert.
Je hebt een leuk paard, succes! :)

Ja, ik ben heel actief in de sport en soms gebeurt het al eens dat ik geen trainingstijd heb, maar dit gebeurd zo min mogelijk. zoals ik al zei; thuis is ze super rustig, dus denk datk eerder op jumping haar kalm zal moeten krijgen, wat idd makkelijker is als ik haar vaker gereden heb