Wedstrijd manegepaard Dixie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Wedstrijd manegepaard Dixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 17:46

Hallo :wave:

Vandaag had ik weer wedstrijd met mijn grote schat Dixie. Ik ging voor de eerste keer F13 rijden (staat gelijk aan L1).
Normaal rijd ik altijd met haar in de grote binnenbak. Dit keer was de proef in de kleine binnebak. Daar was ik een beetje bang voor omdat Dixie daar niet zo vaak gelopen heeft en ze dan heel snel spoken ziet. Gelukkig was dit niet zo en ging het allemaal goed.

Ze sprong er 1x vandoor. Na het halthouden op X wilde ik weer wegrijden en toen zag ze zichzelf in de spiegel denk ik want toen sprong ze opzij. Dit staat helaas niet op beeld. De jury vond dat ik dit goed opgelost had, ik had -2 verwacht, maar gelukkig dus niet.

De verplichte info :P
* Dixie
* Manegepaard
* Niveau: F13 staat gelijk aan L1. We rijden in de les ook wel oefeningen uit het M.
* Onze verbeterpunten: - De middendraf en middengalop moet er vééél meer uit. Maar op een of andere manier komt dit er vaak niet lekker uit... - Het wijken, vooral voor het linkerbeen, moet beter. Ze moet veel meer scharen. - Er stond op me protecol: iets holle rug. Daardoor had ik een 5 op me zit (wat ik eigenlijk heel vervelend vind, want ik heb ook aan de halve finale van de zitcompetitie meegedaan doordat me zit wel goed is). Maar ik heb gewoon een te dikke bips die uitsteekt :P

Hier eerst een mooie foto van Dix:
Afbeelding

En dan het filmpje!

Ik hou van tips maar wees lief voor ons! Ze is een manegepaard, ik rijd er dan nu wel elke week op, maar er rijden ook andere op haar...en dat werkt niet altijd in ons voordeel. Ik zou haar nog steeds dolgraag willen kopen!!

sharonalover

Re: Wedstrijd manegepaard Dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:58

Het zou fijn zijn als alle paarden in de L1 er zo bijliepen :)
Lekker ontspannen, zonder sloom te worden :)

Probeer in de draf nog wel wat aan je zit te werken. Probeer wat stiller te zitten daar, je beweegt je handen namelijk mee, en dat geef je natuurlijk weer door aan je paard ;) Probeer daar dus nog iets meer te ontspannen :)
Verder wijkt ze de eerste keer natuurlijk niet genoeg (was je zelf ook al opgevallen :) ). Ze is reageert daar helemaal niet op je linkerbeen. Dat zie ik trouwens op meer stukken terug in je proef :) Je ziet in de bocht dan nog wel eens je binnenhand stiekem heel iets over de manenkam gaan, dat hoort niet ;) ze moet daar reageren op je binnenbeen en daarop de hoek doorlopen. Is lastig(er) op een manegepaard :j .

Verder vond ik je gebroken lijnen met voltes niet heel netjes :o daar zitten wat slingeringen in ;)

Maargoed, dat zijn puntjes waaraan je kunt werken, verder vind ik het er netjes uitzien :) Wat waren je punten?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:05

sharonalover schreef:
Het zou fijn zijn als alle paarden in de L1 er zo bijliepen :)
Lekker ontspannen, zonder sloom te worden :)

Probeer in de draf nog wel wat aan je zit te werken. Probeer wat stiller te zitten daar, je beweegt je handen namelijk mee, en dat geef je natuurlijk weer door aan je paard ;) Probeer daar dus nog iets meer te ontspannen :)
Verder wijkt ze de eerste keer natuurlijk niet genoeg (was je zelf ook al opgevallen :) ). Ze is reageert daar helemaal niet op je linkerbeen. Dat zie ik trouwens op meer stukken terug in je proef :) Je ziet in de bocht dan nog wel eens je binnenhand stiekem heel iets over de manenkam gaan, dat hoort niet ;) ze moet daar reageren op je binnenbeen en daarop de hoek doorlopen. Is lastig(er) op een manegepaard :j .

Verder vond ik je gebroken lijnen met voltes niet heel netjes :o daar zitten wat slingeringen in ;)

Maargoed, dat zijn puntjes waaraan je kunt werken, verder vind ik het er netjes uitzien :) Wat waren je punten?

Bedankt voor je compliment! En alles wat je zegt klopt! Haar linkerbeen is beduidend minder goed dan het rechterachterbeen. Ze loopt ook wat met dr kont naar links, zie je vooral rechtsom. Plus dat ze makkelijk de linkerkant vast kan houden, al was dit vandaag niet zo erg. Maar idd, ze is niet goed aan me linkerbeen, kost veel moeite om dit goed te krijgen in een les. Met een wedstrijd heb ik 20 minuten tijd om in te rijden, en dan krijg ik dat niet goed voor elkaar.

En die gebroken lijn met volte klopt ook, vooral de volte naar links, toen ging ik namelijk bijna de verkeerde kant op :P Bedacht me nog nét op tijd dat ik de andere kant op me gebroken lijn af moest maken. Dus die werd een beetje slingerig :P

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:07

nou dat ziet er soepel en netjes uit zeg goed hoor,
ik zou haar wat sneller op je been willen zien reageren,
dus been is naar voren desnoods even met een zweepje rijden om bij te tikken.
het wijken mag ook veel meer,
als je nou eens begint met een grote volte rijden die sluiten tot een kleinere volte en dan al wijkend de volte weer openen, ook hierbij zorg dat ze op je been reageerd,
dus kuitdruk geen reactie been ,schopke , tikje met de zweep :)
verder vind ik dat je haar wel netjes rond houd in de hals :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:10

ponylies schreef:
nou dat ziet er soepel en netjes uit zeg goed hoor,
ik zou haar wat sneller op je been willen zien reageren,
dus been is naar voren desnoods even met een zweepje rijden om bij te tikken.
het wijken mag ook veel meer,
als je nou eens begint met een grote volte rijden die sluiten tot een kleinere volte en dan al wijkend de volte weer openen, ook hierbij zorg dat ze op je been reageerd,
dus kuitdruk geen reactie been ,schopke , tikje met de zweep :)
verder vind ik dat je haar wel netjes rond houd in de hals :)

Ja klopt, dit is een goede oefening om haar meer te laten wijken voor me been!
Er stond op me protecol dat de nageeflijkheid nog iets beter kan. Persoonlijk vind ik dat dit wel meevalt. Ze was vandaag fijn in de aanleuning en Dixie kan ook wel eens te diep komen...

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:04

@ Sharonalover: ik had trouwens 216 punten. Vanaf 210 heb je een promotiepunt.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:41

Hee Linda! Ik vind ook dat het er lekker ontspannen uit ziet, al helemaal in die 'enge' bak :j Het valt inderdaad wel op dat ze niet zo scherp aan je been is zowel met het wijken als met de uitgestrekte gangen. Daar zou je tijdens de les best nog wel wat meer op mogen oefenen. Het wijken is nog niet super, maar ik kan me herinneren dat ze dat niet eens kon toen ze hier kwam dus daar kan jij ook vrij weinig aan doen :) En die nagefelijkheid is naar mijn idee wel constant dus dat moet je lekker negeren dat dat op je protecol stond :)!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 23:28

EllaBellaah schreef:
Hee Linda! Ik vind ook dat het er lekker ontspannen uit ziet, al helemaal in die 'enge' bak :j Het valt inderdaad wel op dat ze niet zo scherp aan je been is zowel met het wijken als met de uitgestrekte gangen. Daar zou je tijdens de les best nog wel wat meer op mogen oefenen. Het wijken is nog niet super, maar ik kan me herinneren dat ze dat niet eens kon toen ze hier kwam dus daar kan jij ook vrij weinig aan doen :) En die nagefelijkheid is naar mijn idee wel constant dus dat moet je lekker negeren dat dat op je protecol stond :)!

Je wilt niet weten hoeveel ik elke week oefen op het aan me been worden, daar bestaat bijna me hele les uit tegenwoordig :P Maar zoals ik al eerder zij: ik heb maar 20 minuutjes om in te rijden, en dan krijg je dat niet lekker voor elkaar.... maar we blijven gewoon door oefenen!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:11

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:01

Ze zou idd voor het mooie iets flitsender op je been mogen reageren. Als je maar 20 minuten hebt om los te rijden zou ik vooral veel schakelen en zorgen dat ze echt weg rijdt op je been. In de voltes die je in het laatste stukje van je proef rijdt zie ik geen middengalop terug bijvoorbeeld dat geef je zelf ook al aan. Je rijdt volgens mij zonder zweepje in de proef, is dat bewust? Misschien volgende keer wel een zweepje gebruiken als dat is toegestaan dan kun je nog even bijtikken als je merkt dat er geen reactie op je been is.

Verder wil ik je complimenteren, het ziet er echt heel netjes uit. Is voor het eerst dat ik hier foto's van een F proefje zie waarin het opgegeven nivo ook daadwerkelijk met het KNHS nivo overeenkomt.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:42

SusanH schreef:
Ze zou idd voor het mooie iets flitsender op je been mogen reageren. Als je maar 20 minuten hebt om los te rijden zou ik vooral veel schakelen en zorgen dat ze echt weg rijdt op je been. In de voltes die je in het laatste stukje van je proef rijdt zie ik geen middengalop terug bijvoorbeeld dat geef je zelf ook al aan. Je rijdt volgens mij zonder zweepje in de proef, is dat bewust? Misschien volgende keer wel een zweepje gebruiken als dat is toegestaan dan kun je nog even bijtikken als je merkt dat er geen reactie op je been is.

Verder wil ik je complimenteren, het ziet er echt heel netjes uit. Is voor het eerst dat ik hier foto's van een F proefje zie waarin het opgegeven nivo ook daadwerkelijk met het KNHS nivo overeenkomt.

Bedankt voor je compliment, vind ik erg fijn om te horen! En ik rijd wel met zweep, die is ook echt wel nodig. Ik moet tijdens het inrijden heel erg werken aan het reageren op me been, maar ook de linkerkant loswerken omdat ze links heel erg vast kan houden. Dus ik moet ook echt aan het zakken van voren werken. En dan met dat alles is 20 min gewoon helaas weinig tijd...
In de les is ze op een gegeven moment namelijk wel lekker aan me been, dan schakel ik vooral in galop heel veel en dan krijg ik er uiteindelijk wel een middengalop uit. Dan schakel ik op de lange zijde (60m) twee keer naar een middengalop toe.
Bijtikken doe ik dan ook echt wel. Met het inrijden deed ik het ook in galop en toen sprong ze achter om waardoor ik terug in draf moest. In de proef deed ze dat gelukkig niet.