Constante aanleuning, HOE?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Constante aanleuning, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:44

Hoi!

Ik snap er niets van... Een paar weken terug liep de merrie die ik rijd al een zonnetje.. Mooi in de aanleuning los in de rug, super! Lesje van Ilona Mens gehad, ging nog beter!

En ineens is het weg.. Ze drukt haar rug weg, loop in verkeerde stelling, buigt niet.. Van de 1 op de andere dag.. Pijn?
Bij Ilona kwam ik erachter dat ik teveel los/vast rijd. Dus wanneer ik toe sta, doe ik dat te veel. Daar probeer ik nu op te letten, maar nu pakt ze aan 1 kant heel erg vast.. Wat moet ik daar aan doen? Los laten is dus weer los/vast + dat ze haar hoofd weer in de lucht gooit, maar zet ik mijn hand op 1 plaats, dan gaat ze hangen.

Help? :+

ZusJacobs

Re: Constante aanleuning, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:46

Ze kan alleen hangen als jij iets geeft om in te hangen. Kan het zijn dat er iets is gebeurd met het zadel? Of misschien dat ze een rare beweging heeft gemaakt en hier last van heeft (evt. 2 weekjes alleen maar stappen en misschien loswerken aan de hand/longe).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:48

Rechtrichten --> goed les nemen. Klinkt als een heel scheef paard.. Ik ken Ilona Mens niet, maar wat moet je in dit geval van haar doen?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:49

Ik heb hierna nog niet weer les gehad van haar.. Dus geen idee.
Mijn andere instructrice houdt zich eigenlijk alleen bezig met mijn houding en zit, maar ik heb nou niet het gevoel dat ze daar beter door loopt.

Iets met het zadel lijkt me niet.. Niet laten vallen o.i.d.
Ze staat vaak overdag op het land, dus ze zou zich wel verstapt kunnen hebben? Al zie ik niet dat ze anders loopt..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:05

Kan zijn dat het zadel net op een plek ligt die pijn doet, misschien even lekker helemaal masseren (weet niet of je daar bekend mee bent?). Verder hoort rechtrichten bij de training (is de training), of je nou klassieke dressuur rijd, Engels, Duits, Frans.. Hoort er ALTIJD bij.. Begint trouwens bij de houding/zit van de ruiter, zit je zelf scheef kun je niet verwachten dat je paard recht word.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 08:58

Idd recht gaan richten b.v vanaf de grond,
Maar waarom kan het niet aan het zadel liggen?
Paarden veranderen naarmate te training , dus kan best zijn dat het zadel een paar weken geleden nog ok was en nu niet meer fijn ligt,

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:07

Met m'n houding en zit ben ik al aan de slag. Ik heb op zo'n flex chair gezeten, en dat wil ik wel nog een x doen.. Het zadel kan ik wel eens vervangen door een ander om te kijken of dat verschil maakt. Ik heb helaas geen ervaring met masseren.. Bedankt voor de tips!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:44

Wat je makkelijk kunt doen (kan prima zonder begeleiding) is alleen oppervlakte masseren. Hierdoor stimuleer je bloedtoevoer. Van hoofd tot staart (en ook benen) overal lekker borstelen met de hand, alsof je hand een rosbortstel is. Lekker overal masseren, niet te hard maar ook zeker niet te zacht. Bij de kroonranden niet vergeten. Wat je ook merkt als je dit doet (overal moet je voelen) dat het kan zijn dat hij op sommige plekken weg trekt (gevoelig). Daar zou je door iemand naar moeten laten kijken als dat het geval is. Het kan sowieso geen kwaad iemand er naar te laten kijken met meer ervaring op dat gebied.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:44

Ik heb vandaag het volgende geprobeerd: Een zachter bit (dubbel ipv enkel gebroken) en een bontje onder het zadel. Welke van de 2 nou de oplossing was weet ik niet, maar ze liep weer als vanouds :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:55

Dubbel of gebroken het is beide even zacht als de hand van de ruiter zacht is, miss toch een zadelmaker laten komen, want als het wel aan het bontje lag dan is je zadel niet passend meer een dekje onder het zadel is om het zadel niet vies te maken en ook voor het zicht, maar het een zadel moet perfect passen zonder iets eronder

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:39

midgie schreef:
Dubbel of gebroken het is beide even zacht als de hand van de ruiter zacht is, miss toch een zadelmaker laten komen, want als het wel aan het bontje lag dan is je zadel niet passend meer een dekje onder het zadel is om het zadel niet vies te maken en ook voor het zicht, maar het een zadel moet perfect passen zonder iets eronder

Dat is niet helemaal waar, want een enkel gebroken bit prikt in het gehemelte, en daar kan een paard erg op reageren.. Maar over het zadel ben ik het wel met je eens, het is altijd belangrijk dat een zadel goed past zonder bontje oid. :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:41

Dat is ook zeker waar hoor! Maar ik ben zelf niet de eigenaar, dus het is voor mij niet zo maar even een zadel laten maken en/of kopen.. En sowieso, met een bontje weet je wel of het probleem daar ligt.

Ik ben aan het overwegen om voor het andere paard het zadel te laten opvullen, dus dan zou ik die van haar ook na kunnen laten kijken :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:04

Sodeletuut schreef:
midgie schreef:

Dat is niet helemaal waar, want een enkel gebroken bit prikt in het gehemelte, en daar kan een paard erg op reageren.. Maar over het zadel ben ik het wel met je eens, het is altijd belangrijk dat een zadel goed past zonder bontje oid. :)

Een enkel gebroken bit prikt niet in het verhemelte als je hem maar gebruikt zoals hij gebruikt deint te worden ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:06

berdien85 schreef:
Dat is ook zeker waar hoor! Maar ik ben zelf niet de eigenaar, dus het is voor mij niet zo maar even een zadel laten maken en/of kopen.. En sowieso, met een bontje weet je wel of het probleem daar ligt.

Ik ben aan het overwegen om voor het andere paard het zadel te laten opvullen, dus dan zou ik die van haar ook na kunnen laten kijken :)

Je bent zelf niet de eigenaar maar denk dat je niet op een zadel wil rijden waar het dier ongemak van heeft en denk als de eigenaar zijn paard hem lief is dan zeker een ander zadel zou aanschaffen lijkt mij of in elk geval iemand laten komen die er naar kan kijken .
Je zou ook eens zonder zadel kunnen kijken hoe het paard loopt ?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:08

Het ligt helaas niet zo eenvoudig als je denkt.. Ik heb dat nl. al eens voorgesteld voor het andere paard.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:21

Misschien eens kijken naar een boomloos zadel? Ik weet niet waar in friesland je woont, maar je mag mijn zadel best eens lenen om te passen. Past op heel veel verschillende paarden, omdat het geen vaste vorm heeft. :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 23:14

Bedankt voor het aanbod! Erg aardig! Mijn collega heeft ook een boomloos en die mag ik ook lenen. Dat ga ik zeker eens proberen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:44

Ik ben benieuwd hoe het daar mee gaat :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 12:39

Als het gelukt is zet ik het hier wel even neer!