Paard doet aan snelwandelen met uitstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Paard doet aan snelwandelen met uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 02:09

Het is niet echt een dringend probleem, maar ik ben toch heel nieuwsgierig of iemand hier ervaring mee heeft en of het op te lossen is.

Ken je die snelwandel sport? Nou, zo loopt mijn paard 98 van de 100 keer als we gaan uitstappen. Het maakt niet uit wat we doen, of we nou buiten rijden of binnen, thuis of op wedstrijd, springen of dressuur of gewoon wat gek doen in de bak.

Mijn paard is ook een dieseltje en heeft wat tijd nodig om op gang te komen en als we eenmaal bezig zijn, dan hoeft er haast geen been aan te pas te komen om vooruit te gaan, zeg maar. Als we gewoon stappen, met teugels op maat, dan is er niets aan de hand, geen onregelmatigheid of wat dan ook. Halthouden is ook geen probleem (is ook wel een tijdje een "probleem" geweest, maar nu niet meer). Ook halsstrekken in draf is niet meer dan normaal. Als ze eenmaal merkt dat we klaar zijn en de teugels losser worden, dan gaat ze heel snel stappen, zo snel dat ik niet eens meer mee hoef te bewegen en ik constant recht in het midden zit. Ik weet niet of ik het goed beschrijf, maar zo zit het. Soms gaat ze dan uiteindelijk ook draven.

Ik heb al heel veel geprobeerd inmiddels natuurlijk. Steeds halthouden en weer vooruit, heeft totaal geen zin. Ik heb dat laatst een half uur lang gedaan zo'n beetje, omdat ik toch een oplossing wil vinden. Maar geen resultaat.
Als ik haar na het rijden in 1 keer losgooi doet ze het, maar als ik eerst uitdraaf met iets langere teugel: dan ook. Ook heb ik geprobeerd zo uit te draven en dan in stap langzaamaan de teugel iets langer, maar ook dat heeft hetzelfde resultaat. Over de hals en de schoft aaien helpt ook niet.
Een combinatie van dit alles ook niet.

Het enige wat helpt is óf afstappen (maar dat is geen oplossing natuurlijk) óf de teugels gewoon lang laten, voorkomen dat ze gaat draven en afwachten, dan is het na zo'n 10 minuten over.
Nu moet ik wel even voor de volledigheid erbij zeggen dat wanneer het koud is (zoals nu), dat het erger is dan wanneer het warm is. Het duurt nu langer voordat ze rustig en normaal stapt en voor zover ik het kan vergelijken stapt ze nu nog sneller dan in de warme periodes. Maargoed ze lijkt er gewoon op te staan dat we even heel snel stappen.

Nu vraag ik me af wat dit nou is. Is dit een gewoonte van mijn paard en/of vind ze het gewoon een fijne manier om weer tot rust te komen? Is dit een manier om even te "zeiken"?
Een vriendin van me dacht dat het misschien een vorm van vluchtgedrag zou kunnen zijn. Dat zou kunnen, maar dan vraag ik me af waarom ze het dan kan doen in alle omstandigheden.
De keren dat ze meteen rustig stapt, zijn dus op 3 handen te tellen, maar ik heb niets kunnen ontdekken wat we op die dagen anders hebben gedaan. Want ook die keren zijn in verschillende omstandigheden geweest.

Een keer kan ik me herinneren was op een dag dat ik wat nieuwe dingen aan het oefenen was. Appuyeren was het op die dag. Maar een week later toen ik dat nog eens deed, was het gewoon weer snelstapdag.
Een andere keer dat ze het niet, was toen we niets anders hadden gedaan dan met lossere teugel een beetje voltes enzo rijden. Om de proef op de som te nemen, deed ik dat een paar dagen later nog een keer en weer snelstapdag.

Het gekke is ook wanneer we op wedstrijd zijn. Na de eerste proef gooi ik de teugels los en beloon haar. Dan kunnen we rustig in stap de bak verlaten. Maar na de tweede proef, doe ik precies hetzelfde en dan is het volle haast naar de uitgang. Het is wel lollig dat ze precies weet wat we aan het doen zijn en dat ze lijkt te weten dat we na 1 proef nog niet klaar zijn, maar toch zooo raar!

Zoals ik aan het begin van mijn post al zei: het is geen dringend probleem, ik zelf ondervind er geen hinder van. Ik vraag me alleen af waar het vandaan kan komen en het lijkt me voor mijn paard beter als ze gewoon rustig uit kan stappen, vooral na een intensieve "trainings-sessie", want die zitten er ook weleens tussen.

Even voor het geval dat: alles past, ze wordt regelmatig gecheckt, ze is gezond etc. etc. Ik rijd met sporen, zonder zweep.
Maar al dat zou ook niet kunnen verklaren waarom ze het tussen 2 proeven in niet doet, wel normaal los kan stappen, waarom ze sommige dagen het ook gewoon niet doet en waarom ze tussen het draven en galopperen door ook normaal stapt.
Oh en na het snelle stappen laat ik haar natuurlijk ook rustig stappen tot ze droog is en op adem enzovoort. Daar trek ik de tijd wel voor uit ;)
Oh ja en ik heb 2 keer in de week les, groep en privé. Ik heb dus twee instructeurs die het niet weten en een ex-instructeur die daar ook geen oplossing voor had.
Dus mijn vermoeden dat het gewoon een raar trekje van mijn merrie is, groeit met de dag, maar ik hoop dat iemand anders hier ook ervaring mee heeft of misschien een theorie waar we mee uit de voeten kunnen. :)

Ik ben heeeel benieuwd!!

daantjuhhh

Re: Paard doet aan snelwandelen met uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 02:42

Ja ik denk dan dat je zelf de stap meer moet regelen.
Uitstappen betekend niet teugels losgooien en laat maar lopen..

Uitstappen betekent bij mij nog steeds mijn been eraan en teugels langzaam mee laten nemen naar beneden naar het hals strekken.
Gaat hij harder stappen (ook mijn dieseltje heeft dit) dan pak ik de teugels weer iets meer op zodat ik wat druk krijg en probeer ik hem weer naar het hals strekken te krijgen.

Misschien kun je zelf ook wat tempo wisselingen in het uitstappen mee nemen?

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:43

wat voor ras is je paard?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:27

marymary2 schreef:

Wat heeft dat er mee te maken?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:32

Ik heb een beetje hetzelfde 'probleem' met mijn merrie. Maar ook bij het instappen loopt ze zo belachelijk
hard en wil ze het liefst lekker aandraven. Bij het instappen heb ik het opgelost door gewoon mijn teugels
al een klein beetje op te pakken. Maar ik zou ook met uitstappen het liefst mijn paard lekker lang geven.

daantjuhhh schreef:
Ja ik denk dan dat je zelf de stap meer moet regelen.
Uitstappen betekend niet teugels losgooien en laat maar lopen..

Uitstappen betekent bij mij nog steeds mijn been eraan en teugels langzaam mee laten nemen naar beneden naar het hals strekken.
Gaat hij harder stappen (ook mijn dieseltje heeft dit) dan pak ik de teugels weer iets meer op zodat ik wat druk krijg en probeer ik hem weer naar het hals strekken te krijgen.

Misschien kun je zelf ook wat tempo wisselingen in het uitstappen mee nemen?

Been eraan is natuurlijk lastig(er) bij een paard dat al zo voorwaarts is. Daarnaast wil ik gewoon lekker uitstappen,
dat het paard de hals kan strekken en in een (al dan niet actieve) stap weer op adem kan komen.

Ben toch ook wel benieuwd naar meer tips.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:36

Mijn merrie heeft hier ook zo'n handje van en mijn instructrice zei dat ik ook met uitstappen voltes moet blijven maken. Zodra ze het tempo verhoogt zet ik haar weer op de volte en gaat ze langzamer stappen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:38

Mijn merrie stapt ook altijd heel snel. Zowel instappen als uitrijden.

Je zegt dat je paard een dieseltje is, dus ik ga er van uit dat ze wanneer jullie beginnen wél op een rustig stapt? Hoe doet ze het in draf?galop?

Want mijn paard is gewoon altijd snel, en héél moeilijk terug te krijgen naar een rustiger tempo.
Wat daar bij ons aan helpt, is echt je zit gaan verzwaren. Soms merk ik ook dat het aan mijn houding ligt, als ik mijn armen ietjes bijstel loopt m'n paard al véél kalmer.

Misschien verander je onbewust iets in je houding? Dat zou verklaren waarom ze tussen de 2 proeven in wél rustig bleef: ze voelde misschien heel goed aan dat het nog niet klaar was, voor jou. En wanneer je dan wél klaar bent, met de 2de proef, veranderd er misschien wat in je houding waardoor zij zo snel begint te stappen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:04

ras heeft er mee te maken of er de telgang in zit,
dit namelijk mijn draver ook die doet constant tellen heerlijk zit het.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:53

Mijn paard doet precies hetzelfde!
Als ik even met lange teugel stap tijdens het rijden loopt hij op een normaal staptempo. Als we klaar zijn met rijden en gaan uitstappen gaat hij enorm hard stappen. Zolang ik hem ken doet hij dit al en hij doet het dan ook als er andere mensen op rijden. Na zo'n tien minuten is hij het zat en gaat hij rondjes lopen voor de uitgang van de bak. :')
Heb verder niet veel geprobeerd om hem dit af te leren. Heb er verder niet zoveel last van. Mijn paard heeft juist de neiging om nog sneller te stappen als ik de teugels kort houd.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:47

Mijn paard doet dit ook wel eens, zowel bij instappen. Bij instappen is het heel simpel. Ik laat de teugels lang, zorg wel dat hij in stap ik. Dan, als ie warm is, gewoon gas erop met lange teugel, en nadat ie 'uitgeraasd' is, teugels aannemen en beginnen. Ja, hij springt met eens in galop, nee, dit zou eigenlijk niet moeten. Maar ook dan laat k m meestal even gaan, als ik meteen terugneem, wordt het toch strijd die ik verlies. Afijn, na een paar minuten ist over, en kan ik aan het werk :')

Met uitstappen laat ik de teugels ook weer lang en ga zelf op m'n gemakje zitten. Soms stapt ie heel snel, maar dat negeer ik dan gewoon. Als hij lekker loopt zo, dan is dat zijn keus. Soms blijt ie snel gaan, soms gaat ie na een tijdje langzamer. Mag ie tijdens in en uitstappen lekker zelf weten. Zolang ie maar te sturen blijft.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:02

Wat doet ie als je het gewoon laat, keer op keer, en pas echt gaat uitstappen wanneer hij rustig is? Ze reageren op jouw gedachten. Of beter gezegd, op jouw houding die onbewust voortkomt uit je gedachten. Hoeft maar een minimaal iets te zijn, dat je net even anders gaat zitten. Of dat je eens diep zucht na afloop, dat soort dingen. Als jij denkt van "we zijn klaar" dan voelt je paard dat. Als jij nou eens probeert te denken van "leef je lekker uit, we gaan als je uitgeraasd bent wel uitstappen"? Je zou denken dat ze dan vroeg of laat wel eens leren dat ze er niets mee opschieten, dat die voerbak (als die er staat na het rijden) echt niet sneller komt als ze hard blijven lopen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:16

Mijn merrie doet dit ook...
Zelf dacht ik altijd dat ze het doet omdat ze net wat vermoeid is, hierdoor op de voorhand sukkelt en sneller moet wegstappen om niet op haar snufferd te vallen... maar dat kan ook een volleeeeeedig verkeerde redenatie zijn van mijn kant :')
in ieder geval telt voor mijn merrie: hoe vermoeider, hoe sneller ze stapt bij het uitstappen.

Bij haar helpt het in ieder geval om duidelijk recht te gaan zitten (ik zit vaak wat naar voor gebogen), op de grote volte te zetten en een paar keer contact te nemen met de teugels en meteen weer te lossen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:00

Als het pure vermoeidheid zou zijn, dan zou het eenvoudig over moeten gaan met conditietraining. Dat zou niet langer dan een paar maanden mogen duren lijkt me, tenzij je werkelijk door de klassen heenvliegt. Of je training erop aanpassen (en dan nog lijkt het me handig om meer aan de conditie te werken). Ik kan me trouwens best voorstellen dat ze heel hard gaan lopen uit vermoeidheid. Om maar op de been te blijven, wakker te blijven. Heb ik zelf ook een beetje.

Dat duidelijk recht zitten werkt vind ik vrij logisch. Vaak ga je bij het uitstappen onbewust of bewust toch iets meer ontspannen zitten, waarmee je aangeeft dat het werk voorbij is.

Mijn meiske doet het trouwens ook, maar dan op buitenrit, en lang niet altijd. Als ze niet veel zin heeft gaat ze, zodra we op de terugweg zijn, heel erg dribbelen, steeds sneller lopen zodat we, als je haar haar gang laat gaan, in rengalop bij de stal terugkomen. (heb dat eens geprobeerd, ik ben van het type dat alles uitprobeert). Bij haar werkt het om heel licht contact te houden op de teugels, ze niet zomaar los te gooien, zodat ze voelt dat je er nog steeds bij bent. En inderdaad, duidelijk rechtop te gaan zitten en met zit wat tegenhouden. Gewoon blijven rijden dus. (maar net zo vaak sjokt ze op de terugweg en loopt de stal finaal voorbij, het is maar net hoe haar pet staat die dag).

Veel mensen hebben de neiging alles los te gooien bij het uitstappen en niets meer te doen, behalve meeliften. Ze stappen echt niet slechter uit als je gewoon blijft rijden. Als het echt een probleem is kan je ook nog overwegen het uitstappen aan de hand te doen, en van daaruit op te bouwen naar onder het zadel.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:27

De conditie van mijn paard is gelukkig voldoende voor wat ik op gewone dagen van haar verlang. Maar na een les of intensieve wandeling met veel galop of in een onbekende omgeving, is het snelwandelen altijd erger. Dat zijn dan de keren dat ik haar in het zweet rij en ze dus ook vermoeider is.

Vandaar dat ik er vanuit ga dat het hoge staptempo vooral door vermoeidheid ontstaat. In mijn ogen is het ook logisch dat na een training tekenen van vermoeidheid te zien zijn. Het ene paard gaat zweten, de andere zwaar ademen, de mijne gaat snelwandelen...
Zolang het binnen de perken blijft, en ze zich niet extra moe maakt, heb ik er net zoals TS eigenlijk geen problemen mee.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:35

Als dat het "probleem" is zou ik er verder ook niets aan doen. Oorzaak lijkt me dan duidelijk.

Bij mijn meiske doe ik ook geen moeite het eruit te krijgen. Het is ook geen probleem, en het is eenvoudig op te vangen. Bij de mijne voel ik trouwens op de heenweg al dat ze op de terugweg de pas erin gaat houden. Ben daarin nog nooit fout geweest. Al kan ik me voorstellen dat dat tijdens een serieuze training wat lastiger te voelen is en de mijne doet het nooit in de bak.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:32

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:50

Ja,heeft mijn paard ook. M'n. wanneer ze zich heeft moeten inspannen, mentaal en fysiek.
Bij mij helpt alleen om halt te houden en zelf erg ontspannen. Laat ze haar hoofd neer dan weer meebewegen met je lijf. Stapt ze weer hard door dan zet ik haar weer stil.Bij mij hoef ik dit maar een paar keer te doen.. Is erg gevoelig paard.
Doet al wat ik denk en wil het me erg naar de zin maken. Dan heb ik haar mss wel overvraagd. Ik heb ook niet echt een idee hoe het komt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:45

sammy1 schreef:
ras heeft er mee te maken of er de telgang in zit,
dit namelijk mijn draver ook die doet constant tellen heerlijk zit het.

Aha!

Mijne is een quarter, daar zit ook een extra versnelling op.. Vandaar dan?

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:58

Aard van het beestje?

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:34

Herkenbaar probleem. Tijdens het uitstappen gooide ik de teugels nooit meer helemaal los zoals ik gewend was. Ik bleef druk houden met de mond en haar uitnodigen der hals te laten strekken. Op die manier stapte ze lekker los en was het een rustige stap. Heeft veel tijd gekost.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 01:41

marymary2 schreef:

Het is een KWPN'er, maar ik denk inderdaad niet dat het er veel mee te maken heeft.

Het is fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die het herkennen, dus is het niet een heel uitzonderlijk probleem gelukkig.
Ik heb mijn antwoord even laten wachten omdat ik de dingen die gezegd zijn wilde uitproberen en nog wat theoriën van mezelf.

Wat Mick75 zei, om het te laten en uitstappen wanneer ze rustig is, dat doe ik inderdaad ook en dat duurt vaak even. Ik merk inmiddels wel dat wanneer ik heel veel van haar vraag en haar écht enorm aan het werk zet, dat ze blij lijkt te zijn om te mogen stappen en dat ze dan ook echt stapt.
Vandaag had ik bijvoorbeeld niet heel veel tijd en vond ik dat ze van de week genoeg gewerkt had, dus hebben we een beetje gespeeld in de bak met losse teugel mocht ze zo hard lopen als ze zelf wilde. Maar toen ik vond dat ze genoeg gerend had, ging ze weer zo snel stappen. Het is dus ook niet dat ik haar overvraag en dat ze daarvan wil vluchten of iets dergelijks.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het aan conditie ligt, in mijn geval. Ik kan me wel voorstellen, zoals in het voorbeeld van Ashkerlon dat dat de reden is.

Mick75 geeft ook de mogelijkheid aan om aan de hand uit te stappen, dat doe ik inderdaad ook regelmatig. Aan de ene kant omdat ik dat wel zo gezellig vind, maar ook omdat ik dat snelle stappen een tijdje geleden nog niet uit kon zitten. Dus dat heeft ook geen positief effect gehad.

JunkDeLuxe: in het begin stapt ze inderdaad wel rustig. Onder het rijden ook. Als ik bijvoorbeeld een uitgestrekte stap rijd, met veel lossere teugel, stapt ze ook rustig en regelmatig. Draf en galop is ook relatief rustig.

Ik moet trouwens wel zeggen dat wanneer ik haar uit ga draven, dat ze dan ook extreem snel draaft. Het lijkt dan wel alsof ze voor een sulky loopt, neus naar voren en draven maar. Dat kan echt heel hard gaan als ik haar laat gaan. Ik heb er ergens een filmpje van, die zal ik nog weleens opzoeken...

Wat daantjuhhh zegt over het regelen van de stap: dat heb ik geprobeerd sinds je het gepost hebt! Benen eraan en teugels langzaamaan mee laten nemen en als ze harder gaat stappen de teugels weer opnemen. Heeft nog steeds hetzelfde effect als wat ik al had, dit proces duurt in mijn geval zo'n 3 kwartier. Die tijd wil ik mijn paard ook niet aandoen. "Helaas" heeft het meer zin om haar haar gang te laten gaan, dan is het met de 10 minuten over.

Maar zoals Irenaa zegt, zou dat principe een hele tijd kunnen kosten, dus ik vind het wel waard om dat te blijven proberen

Aan de andere kant kan Anke024 ook gelijk hebben met dat het het aard van het beestje is!

Het kan zijn dat ik vergeten ben iets te beantwoorden, in dat geval: wijs me er graag op!

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties! Het is allemaal heel behulpzaam geweest

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 02:03

Een paard op de manege heeft dit ook wel, maar voor haar is dit gewoon prettig denken we. Beetje lastig uit te leggen, maar het is een soort van haar 'makkelijke gang' als ze warm is. Uiteindelijk gaat ze wel rustiger stappen door je zit e.d. maar uit zichzelf doet ze het meestal niet :D
Denk dat jouw paardje er ook zo een is :)

Ik vind het altijd zoiets hebben van 'Jaaa nu heb ik er wel zin in, kom we gaan nog ff een reiningproefje meepakken 8)7 '

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 02:05

Magrathea schreef:
Een paard op de manege heeft dit ook wel, maar voor haar is dit gewoon prettig denken we. Beetje lastig uit te leggen, maar het is een soort van haar 'makkelijke gang' als ze warm is. Uiteindelijk gaat ze wel rustiger stappen door je zit e.d. maar uit zichzelf doet ze het meestal niet :D
Denk dat jouw paardje er ook zo een is :)

Ik vind het altijd zoiets hebben van 'Jaaa nu heb ik er wel zin in, kom we gaan nog ff een reiningproefje meepakken 8)7 '

Haha herkenbaar, ik zeg na 2 dressuurproeven, terwijl zij snelstapt nog weleens tegen omstanders (die dan commentaar hebben): "Ja, we gaan zo nog even 3 parcoursen springen" :')