Jouw motivatie om een paard met 3 jaar te beleren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Jouw motivatie om een paard met 3 jaar te beleren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 16:26

Tegen over met 4 jaar beleren...

Let op : Laat het geen reltopic worden, maar ik ben oprecht geintresseerd waarom er zoveel (afgaand op ITP en HAW topics) bokkers zijn die al hun dier met 3 jaar beleren, ipv bv een jaartje (of 2??) later. Wat is de achterliggende gedachte en motivatie daarbij? Wat leert een 3-jarige dat hij met 4 jaar (of ouder) niet meer leert?

Ik ben benieuwd!

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Jouw motivatie om een paard met 3 jaar te beleren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:29

Heb je de zoekfunctie gebruikt?
Hier zijn echt héul veel topic's over!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:31

Omdat je er al eerder op wil rijden, en anders nog langer moet wachten? (wel eten geven en geen profijt = duur).
Omdat een paard van 5 dat B loopt niks waard is, 3 = B, 4= L, 5=M, 6=Z anders krijg je er al minder voor.
...

Even ter verduidelijking, dit zijn de redenen. Zelf zou ik er niet voor kiezen een paard zo jong te beleren, maar ik snap de redenen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:32

Grappig topic, of nouja grappig... ;)

In mijn geval was het geen keuze, paard stond op een trainingsstal en "Quarters worden met 2,5 ingereden", mijn ouders moesten beslissen, ik zei nee absoluut niet, mijn trainers zeiden er moet een zadel op dit dier. Dus er ging een zadel op, en een ruiter.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:35

Zijn inderdaad al een aantal Topics over :D
Maar denk ook dat het per paard verschilt.
Zelf wacht ik graag tot 4 of 5, maar heb er ooit is 1 gehad die toch op zijn 3e wel zover was
om er wat meer mee te gaan doen. Vind het ook niet erg als mensen er voor kiezen om tussen de 3 en 4
gewoon langzaam om te bouwen met 2x per week 20 min ofzo.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:38

Ik heb mijn paard met 3 jaar ingereden, ze was er echt aan toe om wat te gaan doen. Natuurlijk heb ik het wel heel rustig aan gedaan en ook nog een maand vakantie gegeven. Nu is ze 5 en ik ben nog wel voorzichtig, maar ze is topfit!
Je moet zo'n paard wel tegen zichzelf beschermen, want je doet snel te veel.
Maar tot 5 jaar wachten met beleren lijkt mij niets, wat doe je al die tijd? Kijken hoe ze in de wei staan, wandelen? Dat wordt je paard ook zat. En van niks doen worden ze ook niet sterker hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:39

Ik denk inderdaad dat het voornamelijk mensen zijn die er de sport mee in willen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:42

Nog even een aanvulling op mijn post. Toevallig ben ik nu een paardje van 4,5 aan het beleren, dat is door omstandigheden dus wat later, maar dat heeft ook wel voordelen. Ze kan meer aan dan een 3 jarige dat merk je goed. Zowel kwa kracht als mentaal.
Dat is ongeveer het moeilijkste aan een 3 jarige inrijden: dat je niet teveel doet.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:47

Mijn paardje is nu 3,5 en word nu volop getraind in het grondwerk, daarna gaan we de DLL erbij pakken zodat we er in mei (als ze 4 is) er een keertje op kunnen.. Voor mij heeft het echt geen haast... Eerst moet ze maar eens goed de basis kennen...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:50

ik heb met 3,5 zadelmak gemaakt en stuur rem en gas erop gezet.
tot ruim 4 hebben we buitenritjes gemaakt om haar sterker te maken en aan alles te laten wennen.
Ruim 4 ben ik voor het eerst in een bak geweest, voornamelijk bezig met beetje leren wat alles is.
4,5 pas doorrijden.

Dus ik ben wel met 3 begonnen, maar alleen maar met lekker laten lopen met een ruiter op de rug en verder in de weide dartelen. Waarom? ja weet niet precies, dit voelde goed bij haar.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:16

Wuis schreef:
Ik denk inderdaad dat het voornamelijk mensen zijn die er de sport mee in willen.

Dat moet geen verschil zijn. Ik heb een paard die ik in de sport uitbreng pas met 6.5 (!!) beleerd.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:18

Tilmar schreef:
Ik heb mijn paard met 3 jaar ingereden, ze was er echt aan toe om wat te gaan doen. Natuurlijk heb ik het wel heel rustig aan gedaan en ook nog een maand vakantie gegeven. Nu is ze 5 en ik ben nog wel voorzichtig, maar ze is topfit!
Je moet zo'n paard wel tegen zichzelf beschermen, want je doet snel te veel.
Maar tot 5 jaar wachten met beleren lijkt mij niets, wat doe je al die tijd? Kijken hoe ze in de wei staan, wandelen? Dat wordt je paard ook zat. En van niks doen worden ze ook niet sterker hoor.

Hoe merk jij dat je paard er aan toe is? Stond ze toen al op stal, of nog in de opfok? Dat soort argumenten vind ik altijd bijzonder, want de ruiter is nog altijd degene die bepaald wanneer een paard er klaar voor is toch?

En wat je al die tijd doet? Hetzelfde wat je in die 3 jaar doet toch? Lekker in de wei laten lopen...
Van niks doen worden ze overigens wel sterker, misschien niet zichtbaar voor het blote oog, maar inwendig zeker wel!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:26

Opfok gaat mijn paard zoiezo nooit heen. Ze horen te kunnen spelen met leeftijdsgenoten ja, maar ook opgevoed te worden door oudere dieren.
Ze tot 5 op de weide weggooien lijkt me nooit heel bevoordelijk, een kind moet je ook stimuleren dingen te leren waarin je ze goed wil laten preseren.
Lekker in de hand laten komen en rustig berijden zonder veel te belasten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:36

Nou vooruit... ik heb hier een Haflinger ruin die momenteel zo volwassen word dat ik er echt serieus over na begin te denken om hem aan het werk te zetten!
Meneer is nog geen 3 jaar, maar omdat hij nu in een groep staat waar hij op sommige paarden de baas kan spelen, word hij ook in de omgang met mensen wat moeilijker en gaat van alles uit proberen.
Hij weet gewoon dat hij sterker is, duwt je af en toe op zij, ondanks een flinke schreeuw of tik of wat ook.
Ik ben nu zo ver..... en ik ben geen voorstander van beginnen voor minstens 3 1/2 jaar.... dat ik aankomende week toch eens met hem bezig ga.
Dan word dat aan de hand eens luisteren naar het halthouden, wijken voor druk en dat soort dingen, dus zeker niet erop of longeren!
Hopelijk gaat hij dan wat meer respect krijgen voor de mens, want dat is ver te zoeken momenteel!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:21

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:34

Mijn merrie was wel zwaar aan het puberen dus ik heb der op 3 jaar wel aan het werk gezet :j
Alleen nog niet onder het zadel, eerst aan de longe, dan stilletjes aan er eens ophangen uiteindelijk was ze 3 jaar en 9 maand ofzo toen ze zadelmak gemaakt is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:13

aerdenhout1 schreef:
Nou vooruit... ik heb hier een Haflinger ruin die momenteel zo volwassen word dat ik er echt serieus over na begin te denken om hem aan het werk te zetten!
Meneer is nog geen 3 jaar, maar omdat hij nu in een groep staat waar hij op sommige paarden de baas kan spelen, word hij ook in de omgang met mensen wat moeilijker en gaat van alles uit proberen.
Hij weet gewoon dat hij sterker is, duwt je af en toe op zij, ondanks een flinke schreeuw of tik of wat ook.
Ik ben nu zo ver..... en ik ben geen voorstander van beginnen voor minstens 3 1/2 jaar.... dat ik aankomende week toch eens met hem bezig ga.
Dan word dat aan de hand eens luisteren naar het halthouden, wijken voor druk en dat soort dingen, dus zeker niet erop of longeren!
Hopelijk gaat hij dan wat meer respect krijgen voor de mens, want dat is ver te zoeken momenteel!

Dit zijn dingen die ik al deed toen mijn fjord nog een veulen was. En ik zo weer zal doen.
Je hoeft ze alleen maar even uit de wei te halen en onderweg naar de poetsplaats kun je dat al oefenen. Ook liep ik wel eens een rondje om het huizenblok voor de stal. Rondje van 10 minuten maar lang zat om ze even te leren stil staan, stap en een keertje zijn kont opzij zetten(maar dit gebeurd ook al bij het poetsen).
Niet meer als basis opvoeding.

We hebben nu op stal een 2,5 jarige, 1.70 hoog en zo lomp als wat, loopt door je heen , weet net aan wat stil staan is en dat is zo vervelend. Paard heeft zijn hele jeugd leuk op de wei gelopen. Ik zet hem niet meer buiten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:17

Hm, ik ken er nu 1 van 4 waar we mee bezig zijn gegaan en had graag gewild dat we er wat eerder mee begonnen waren. Met drie zijn ze nog wat minder zeker van zich zelf. Deze is wel erg brutaal en super sterk. Vind wel dat het per paard verschilt. Sommige paarden beter wachten tot 4 en sommige toch met 3 al mee aan de gang.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:20

Ik ben met 3,5 begonnen. Paard gedroeg zich met 2,5 enorm etterbakkig in de opfok en dus naar gewone stal gehaald 24/7 buiten. Daar verveelde ze zich duidelijk ook, begon te slopen en probeerde met iedereen mee te lopen. Lanzaam dus wat gaan wandelen e.d dat maakte het weer een tevreden paard.
Met 3 aan tuig laten wennen en op aanraden van fysio en dierenarts met 3,5 begonnen met 2x p.w 10 minuten rijden.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:28

Ik ben begonnen met mijn 3 jarige,omdat inderdaad ze totaal geen respect voor je had.liep zo door je heen als je haar uit de wei haalde of aan de hand in de bak liep.Ze zat zo vol energie,die ze niet kwijt kon op de weide.nu werk ik met haar en luisterd ze gewoon netjes.Maar...ze is nu aan het puberen en probeert je weer uit.We zijn meteen weer begonnen om haar probleempjes op te pakken en ongewenst gedrag af te leren.Anders is ze veel te gevaarlijk.En ze vindt het alleen maar leuk om bezig te zijn.ik let er goed op dat ze ook rustdagen voldoende heeft

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:29

Onze ruin werd te veel mans, dus moest aan het werk. Vandaar met 3 jaar zadelmak en in oktober zijn eerste wedstrijd en nu met 4 jaar en 4 maanden 2 keer L1 gestart en dus L1 + 2

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:47

Vienna2007 schreef:
Hoe merk jij dat je paard er aan toe is? Stond ze toen al op stal, of nog in de opfok? Dat soort argumenten vind ik altijd bijzonder, want de ruiter is nog altijd degene die bepaald wanneer een paard er klaar voor is toch?

En wat je al die tijd doet? Hetzelfde wat je in die 3 jaar doet toch? Lekker in de wei laten lopen...
Van niks doen worden ze overigens wel sterker, misschien niet zichtbaar voor het blote oog, maar inwendig zeker wel!

Tja, hoe merk je dat een paard er aan toe is? Net zo goed als je merkt dat een paard er nog niet aan toe is :+
Ze heeft tot ruim 2,5 in de opfok gelopen en toen moest ze naar stal want ze had enorme mok. Bij ons kunnen ze in de winter niet in de wei of in uren lang in de paddock, dus dan ontkom je er niet aan om te wandelen en wat dingetjes ermee te gaan doen. En ik merkte gewoon dat ze dat leuk vond.
En kijk maar in mijn profiel, ze was niet echt puppy toen ze 3 was. En geloof me.. ik heb het heel rustig aan gedaan in het begin. Want ik ben echt wel zuinig op mijn paard. Maar ik ben er dus niet tegen om met 3 jaar al wat te gaan doen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:50

Cowgirl schreef:
[
We hebben nu op stal een 2,5 jarige, 1.70 hoog en zo lomp als wat, loopt door je heen , weet net aan wat stil staan is en dat is zo vervelend. Paard heeft zijn hele jeugd leuk op de wei gelopen. Ik zet hem niet meer buiten.

zijn HELE jeugd? zijn jeugd is nog bezig hoor! :(

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:55

Vanwege keuringen, verkoop, e.d.

Vanzelfsprekend eigenlijk..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:42

Ik vind ook dat je moet kijken of een paard er aan toe is. Lichamelijk en ook qua gedrag.
Mijn voorkeur gaat uit naar minimaal 4 jaar. Paard is dan net iets verder in z'n lichamelijke ontwikkeling. Maar ik denk dat veel mensen niet 'zo lang' willen/kunnen wachten om te beginnen met beleren. Rijden is nou eenmaal de hoofdzaak bij veel paardeneigenaren :).

Edit: Je hoort ook veel dat ze op oudere leeftijd niks aan willen nemen, maar daar geloof ik niet in. Als jij je paard goed opgevoed hebt, kun je hem best op latere leeftijd in gaan rijden.