Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Tilmar schreef:Ik heb mijn paard met 3 jaar ingereden, ze was er echt aan toe om wat te gaan doen. Natuurlijk heb ik het wel heel rustig aan gedaan en ook nog een maand vakantie gegeven. Nu is ze 5 en ik ben nog wel voorzichtig, maar ze is topfit!
Je moet zo'n paard wel tegen zichzelf beschermen, want je doet snel te veel.
Maar tot 5 jaar wachten met beleren lijkt mij niets, wat doe je al die tijd? Kijken hoe ze in de wei staan, wandelen? Dat wordt je paard ook zat. En van niks doen worden ze ook niet sterker hoor.

aerdenhout1 schreef:Nou vooruit... ik heb hier een Haflinger ruin die momenteel zo volwassen word dat ik er echt serieus over na begin te denken om hem aan het werk te zetten!
Meneer is nog geen 3 jaar, maar omdat hij nu in een groep staat waar hij op sommige paarden de baas kan spelen, word hij ook in de omgang met mensen wat moeilijker en gaat van alles uit proberen.
Hij weet gewoon dat hij sterker is, duwt je af en toe op zij, ondanks een flinke schreeuw of tik of wat ook.
Ik ben nu zo ver..... en ik ben geen voorstander van beginnen voor minstens 3 1/2 jaar.... dat ik aankomende week toch eens met hem bezig ga.
Dan word dat aan de hand eens luisteren naar het halthouden, wijken voor druk en dat soort dingen, dus zeker niet erop of longeren!
Hopelijk gaat hij dan wat meer respect krijgen voor de mens, want dat is ver te zoeken momenteel!
Vienna2007 schreef:Hoe merk jij dat je paard er aan toe is? Stond ze toen al op stal, of nog in de opfok? Dat soort argumenten vind ik altijd bijzonder, want de ruiter is nog altijd degene die bepaald wanneer een paard er klaar voor is toch?
En wat je al die tijd doet? Hetzelfde wat je in die 3 jaar doet toch? Lekker in de wei laten lopen...
Van niks doen worden ze overigens wel sterker, misschien niet zichtbaar voor het blote oog, maar inwendig zeker wel!
.