Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maura schreef:Zonder te zien wat er gebeurt kan ik alleen maar gokken, maar bij een jong kind dat net weer aan het leren is te ontspannen denk ik toch als allereerste dat de pony trekt omdat je zoontje haar met de teugels hindert. Ik vind het dan niet terecht om het de pony 'af te leren' want zij is niet de oorzaak, maar je zoon.
Verder ken ik niet veel kinderen van 6 die paardrijden, maar ik weet niet of het redelijk is om van zo'n jong kind voldoende motoriek te verwachten om een stil, meegaand contact met de mond van de pony te onderhouden. Misschien kun je het voor de pony gemakkelijker maken door het hoofdstel te verwisselen voor een stalhalster? En misschien kun je je zoon spelenderwijs helpen ontspannen door hem regelmatig aan te moedigen om te proberen zonder beugels, zadel en met losse handen te rijden? Soms is de beste remedie tegen angst om te vallen, juist vallen. Dan leer je dat dat zo erg niet is. En van een Shetlander val je niet hoog lijkt me, ook niet als je pas zes bent.
, gaat vanzelf over als de kids wat beter gaan rijden en gaan voorvoelen wanneer de pony het gaat proberen. (dan moet je technisch gezien been geven)