Pony trekt teugels uit je handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Pony trekt teugels uit je handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:20

Mijn zoontje van 6 jaar rijd sinds een korte tijd serieuzer paard.
Hij heeft ergens gelest maar daar voelen geregeld kinderen van de pony's ( 1x meegemaakt 4 kinderen in 1 les) en zelf is hij ook 1 keer zelfs gevallen waardoor hij erg geschrokken was en niet meer durfde te draven.
Wij hebben hem ook van deze manege afgehaalt.
Wij hebben een shetlander pony van 19 jaar gekocht en langzaam zijn vertrouwen terug gebracht door veel spelletjes te doen.
Hij durft gelukkig weer te stappen en te draven zelfstandig en heeft (hij gaf het zelf aan) zelfs al 2 x gegallopeerd terijl ik meerende en hem vast hield.
Hij krijgt nu 1x per week 30 min prive les van een gediplomeerde instructeur.
2x per week rijd hij voorzich zelf.
Als hij rijd dan gaat alles erg goed soms geef ik hem nog een aanwijzing mocht dit nodig zijn etc.
De pony is een super lieve pony je kan er alles mee doen en ze maakt zich dan ook nergens niet druk om.

Maar nu het probleem:
Als hij aan het rijden is trekt de pony steeds de teugels uit zijn handen.
Heb al knopen in de teugels gelegd zodat er een soort van "stop"opzit maar toch werkt dat ook niet.
Tijden het rijden dan brengt ze haar hoofd naar voren en daardoor wordt de teugels uit de handen getrokken.
Het is niet zo dat ze met haar neus naar voren wil lopen want ze loopt uit haar zelf aan de teugel maar ze heeft de momenten dat ze even haar neus naar voren steeks en weer terug doet zoals ze liep.
(hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel)

Ik hoop op deze weg een manier te vinden om het af te leren of misschien een tip of idee dat de teugels niet meer uit de handen getrokken worden.
Ben bang dat als ze zo per ongeluk me zoontje uit het zadel trek en dat hij valt en we weer van vooraf aan kunnen beginnen terwijl het nu zo goed gaat.

iemand92

Re: Pony trekt teugels uit je handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:33

Een touwtje er aan??

Die kan je eventueel gewoon bij de bouwmarkt halen , niet te dik.
paar meter lang. Het midden van het touwtje tussen de voorbenen ( om de singel) beide uitenden door de bitringen halen en vastknopen aan de zijkanten van het zadel.
Zo doe ik dat altijd bij beginners die bij mij leren paardrijden op mijn pony die ook de neiging heeft om dat te doen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:51

een soort bijzetteugel effect?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:03

Zonder te zien wat er gebeurt kan ik alleen maar gokken, maar bij een jong kind dat net weer aan het leren is te ontspannen denk ik toch als allereerste dat de pony trekt omdat je zoontje haar met de teugels hindert. Ik vind het dan niet terecht om het de pony 'af te leren' want zij is niet de oorzaak, maar je zoon.
Verder ken ik niet veel kinderen van 6 die paardrijden, maar ik weet niet of het redelijk is om van zo'n jong kind voldoende motoriek te verwachten om een stil, meegaand contact met de mond van de pony te onderhouden. Misschien kun je het voor de pony gemakkelijker maken door het hoofdstel te verwisselen voor een stalhalster? En misschien kun je je zoon spelenderwijs helpen ontspannen door hem regelmatig aan te moedigen om te proberen zonder beugels, zadel en met losse handen te rijden? Soms is de beste remedie tegen angst om te vallen, juist vallen. Dan leer je dat dat zo erg niet is. En van een Shetlander val je niet hoog lijkt me, ook niet als je pas zes bent.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:15

maura schreef:
Zonder te zien wat er gebeurt kan ik alleen maar gokken, maar bij een jong kind dat net weer aan het leren is te ontspannen denk ik toch als allereerste dat de pony trekt omdat je zoontje haar met de teugels hindert. Ik vind het dan niet terecht om het de pony 'af te leren' want zij is niet de oorzaak, maar je zoon.
Verder ken ik niet veel kinderen van 6 die paardrijden, maar ik weet niet of het redelijk is om van zo'n jong kind voldoende motoriek te verwachten om een stil, meegaand contact met de mond van de pony te onderhouden. Misschien kun je het voor de pony gemakkelijker maken door het hoofdstel te verwisselen voor een stalhalster? En misschien kun je je zoon spelenderwijs helpen ontspannen door hem regelmatig aan te moedigen om te proberen zonder beugels, zadel en met losse handen te rijden? Soms is de beste remedie tegen angst om te vallen, juist vallen. Dan leer je dat dat zo erg niet is. En van een Shetlander val je niet hoog lijkt me, ook niet als je pas zes bent.

Als mijn zoontje rijd rijd hij met losse teugels en mag hij niet in haar mond gaan trekken of hangen.
Hij rijd geregeld zonder zadel en met losse handen.
Hij rijd ook geregeld zonder beugels.
Hij zit erg ontspannen op de pony die vertrouwen is hellemaal al terug gelukkig.
Hij zit voor een 6 jarige erg goed recht en stil, Zijn voeten houd hij dan ook netjes zoals het hoort.
( kan zelfs ik nog een voorbeeld aanemen)
Edit: bedoel hiermee dat een erg goede zit heeft voor een 6 jarige die net serieus paard rijd.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:03

Dit vind ik natuurlijk ook moeilijk omdat hij nog maar zes is, maar als hij iedere week les krijgt, krijgt hij dan geen hulp? En anders zou je het hem/haar misschien kunnen vragen?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:33

hij heeft vorige week voor het eerst van haar les gehad vandaar dat ik er nog niet meteen over begonnen ben. Morgen heeft hij weer les dan zal ik dit ook even overleggen.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:03

booster schreef:
hij heeft vorige week voor het eerst van haar les gehad vandaar dat ik er nog niet meteen over begonnen ben. Morgen heeft hij weer les dan zal ik dit ook even overleggen.

Ah oke, ik denk dat diegene daar zeker wel iets voor weet hoor! :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:12

Dit had mijn dochtertje ook toen ze 6 was. De pony ontdekt dat het steeds lukt omdat die kids de teugels laten glippen. Ik heb het opgelost toen door er regelmatig grotere meiden op te laten rijden die niet loslieten. De kleine meid heb ik ook verteld dat ze toch echt moest proberen de teugels niet uit de handen te laten rukken en de pony been te geven. Ook mijn dochter had trouwens een zachte hand en ging goed mee met de bewegingen, ze had niet eens de kracht om tegen te werken. Het ging daarna wel beter maar bij tijd en wijlen deed de pony het toch nog wel eens (vooral op gras). Zijn echte shet-streken ;) , gaat vanzelf over als de kids wat beter gaan rijden en gaan voorvoelen wanneer de pony het gaat proberen. (dan moet je technisch gezien been geven)