Moeilijk de aandacht kunnen krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Moeilijk de aandacht kunnen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 11:01

Ik rij een paard bij waarvan ik maar moeilijk de aandacht erbij krijg.
Op sommige stukken en in het begin in stap is het nog wel te doen, maar wanneer we een stukje gaan draven heb ik zelf het gevoel dat ze alle kanten opgaat.
Zo ie zo lichamelijk, vorige ruiter heeft er vast gereden op 1 kant maar ook vooral met haar gedachte. Veels te veel meedenken (twee keer een volte op dezelfde plek en ze gaat zelf bij wijze van, iets wat ik niet toelaat overigens) kijkerig waar andere mensen en paarden zijn.

Wat ik er zelf aan probeer te doen is veel afwisseling: tempo laten varieren, verschillende bestaande en niet bestaande figuren rijden, zelf goed opletten wanneer ze "afgeleid" word het tempo, richting of figuur aan te passen zodat ze weer moet opletten.
Alleen lijkt het niet echt te helpen en is het meer te vergelijken met het rijden van een robot.

Dus nu de ham vraag, wie heeft er nog een goede tip om te proberen?

(Ik rij haar nu net weer een week iedere dag en het is de bedoeling dat ik haar voorlopig blijf rijden. In het bos let ze wel wat meer op en voor de kar helemaal. Binnenbak of buitenbak geeft geen verschil en o ja, ze naait zich gigantisch op. Wanneer je voornamelijk gaat stappen of echt vol aan het werk geeft hierbij ook geen verschil. Eerst laten uitrazen en dan oppakken idem.)

Princeps

Re: Moeilijk de aandacht kunnen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:22

Vreemd, ik zou zeggen dat je het toch goed aanpakt met de afwisseling zo.
Misschien ook eens balkjes neerleggen, of gewoon als ze niet oplet ineens ''gekke'' dingen gaan doen zoals 2 pylonen in de bak met op 1 een tennisbal, en dan de bal oftewel vanaf het paard pakken en op de andere leggen, ofwel afstappen en de bal naar de andere pylon brengen, en meer van dat soort zaken.
Dus ook de dressuurmatige afwisseling aanhouden maar een keer dit soort dingen proberen? Geen idee of het zal helpen, maar misschien vindt ze het zo wat interessanter..

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:38

Ja, heel vreemd. Meestal gaan ze van afwisseling echt wel opletten. Jammer dat ze zich zo robotachtig gedraagt, dat is niet leuk voor jou maar ook neit voor haar lijkt mij. Blijkbaar heeft ze dat aangeleerd.
Ik zou inderdaad ook eens proberen om heel rare dingen te gaan doen, zodat ze wel meot opletten. Bij balkjes zal ze echt moeten opletten, omdat ze anders struikelt. En doe eens wat speletjes, zoals hierboven beschreven met de pionnen, maar je kan ook eens een trail-parcousje uitleggen. Leg balkjes in een dubbele L-vorm en rijd er voor en achteruit tussendoor. Zet een sleutelvorm van pionnen neer en slalom eromheen, rijd er achteruit tussendoor, houd er middenin halt, enz. Als je de mogelijkheid hebt om een brug neer te zetten, rijd daar dan overheen. Die kan je zelf heel simpel maken van planken met aan weerszijden een lage hindernis als leuningen. Als hij heel smal is, moet ze wel goed opletten dat ze er niet tegenaan loopt. Kan ook zonder planken natuurlijk, is minder eng en dan kan je hm ook in draf nemen.
Succes ermee.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:00

Als ik het goed begrijp is de aandacht gewoon niet bij jou maar bij de omgeving.
Mijn verzorgpaard heeft dit ook. In stap heb ik de aandacht nog redelijk, en krijg ik zn koppie netjes aan de teugel. Maar zodra we gaan draven is de aandacht overal behalve bij mij.
Ik heb dan het geluk dat dit paard van jongs af aan al bij deze eigenaar is, en de eigenaar me kan helpen. Wat ik moet doen is in zn mond kneden. (niet te veel ofcourse) Gewoon dat de verbinding er goed is. Een beetje in de teugels kneden enz. Veel rijden met stelling. Jou paard is veel op 1 kant gereden? Ga dan werken aan de kant waar je paardje het moeilijk vind, en daar veel op de stelling werken. Zet m een pasje naar binnen en naar buiten. Ik ga verder ook mee met de rest hoor, maar ik wou je deze tips gewoon even mee geven. Misschien dat het werkt?
Bij mij wel namelijk. Een pasje wijken haalt bij mijn paard de gedachte er ook goed bij.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 16:08

Het is wel heel erg aangeleerd, vandaag ging het in ieder geval al wel beter kwa aandacht. Zelfs met nog 2 paarden in de bak.
Ik denk dat ik voorlopig doorga met vreemde figuren en tempo wisselingen rijden als ze weer in der zelf keerd.
En verder consequent blijven. Hopen dat het dan steeds beter gaat want ze kan het wel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 07:57

Wat soms ook kan helpen is: je begint op de hoefslag, paard let niet op en je maakt een wending, tempo wisseling etc, net zo lang of veel tot je de aandacht weer hebt, maar probeer zoveel mogelijk van de hoefslag af te blijven. Heb je de aandacht weer dan terug naar de hoefslag en daar niets doen of willen. Tot je weer de aandacht kwijt raakt, begin je weer met aan het werk zetten. Dus de hoefslag wordt dan een beloning voor zijn aandacht bij jou houden. Zeker omdat je zegt dat hij snel druk wordt denk ik dat het slim is hem goed te belonen voor de stukken dat hij met zijn aandacht er bij is. Dus even niets van hem vragen en simpel hoefslag volgen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 15:31

Op zich heeft het wel even geholpen maar zijn we weer terug bij af :S
Veeeel blijven oefenen dus.