Diesel @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Diesel @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:22

Hallo allemaal!

Inmiddels heb ik mijn lieve paardje alweer bijna 3 maandjes en wordt het toch wel eens tijd om hem even goed te laten zien aan jullie!
Mijn paardje is nu 3,5 jaar oud. Hij is al vroeg beleerd, omdat het voor de kar helemaal mis ging met hem. Hij heeft hierbij ook een trauma opgelopen en mag nooit meer voor de kar. Ik heb hem niet zelf zadelmak gemaakt. Dit was hij al toen ik hem kocht.
We zijn nu 2 maandjes lekker aan het werk. We trainen niet meer dan 3x per week en die training duurt ongeveer een half uurtje. We zijn heel veel bezig geweest met vwnw. Als ik alleen rijd, merk ik dat ik hier nog best moeite mee heb. Tijdens de lessen gaat dit veel beter.
Ik ben van plan om volgend jaar oktober ergens een keertje te gaan starten met een oefenwedstrijd. We gaan hier dus langzaamaan naartoe werken.
Ik heb vaak mijn handen breed, omdat dit wat gemakkelijker is voor Diesel. We zijn nu aan het oefenen om de handen wat smaller te doen en wat meer zelf te dragen.
Waar ik erg op moet letten is:
- niet naar voren vallen,
- handen mooi rechtop, meer dragen,
- benen stiller.

Tips zijn altijd welkom....houd het wel een beetje netjes!

Dit is van 3 weken geleden:
Afbeelding

Afbeelding

Dit is van deze week. We hebben die dag geen galop gedaan, omdat hij zo ontzettend goed z'n best deed dat hij al bekaf was.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk dat je kwam kijken!!!
Laatst bijgewerkt door Dieselpaard op 10-11-11 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Re: Diesel @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:24

foto's zijn helaas te klein om wat te kunnen zien

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:25

Ja, ik zag het!! Ik heb ze even aangepast!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:29

prima dat je je handen wat breder houd nu met het vwnw maar let er wel op dat je ze niet op je bovenbenen gaat zetten. op de 3e foto valt ie iets op de voorhand. ik denk dat er een uitdaging ligt om heel veel overgangen te rijden en hem wel voor je hand te laten zoeken. verder super dat je het zo rustig ana doet met hem

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:31

Daar heb je helemaal gelijk in. We zijn nu veel bezig met overgangen rijden. Dit gaat steeds beter, hoewel stap - draf moeilijker gaat dan draf-stap (bij de meeste paarden is dit toch andersom). En mijn handen....tsja...die eeuwige handen....ik weet soms gewoon niet waar ik ze laten moet ;)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:32

heb ik ook soms hoor... maar merk voor mn eigen wel dat het écht makkelijker is om ze te dragen... probeer ook overgangen te binnen de gang, dus de stap/draf verruimen en vertragen

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:01

Ziet er netjes uit, hij loopt mi lekker ontspannen. Let alleen op dat je je bekken recht kantelt. Je zit nu met een erg holle rug op een heleboel foto's. Maar zeker zo door gaan!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:12

Precies, zoals novita13 zegt, je moet meer op je kont gaan zitten ipv op je doos. Lekker je schouders naar achteren en je buikspieren een beetje aanspannen, dat geeft al gauw een veel netter beeld :j

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:33

haha, dit is de kortere versie!
Maar hopelijk lukt het je wel, want dit doen heel veel mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:10

ziet er ontspannen uit! Zorg dat je je handen hoger houdt, en dat je voorin het zadel gaat zitten. Het ziet eruit alsof je erg ver naar achter zit, niet fijn voor het paard!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:12

Ja, dat kantelen van die bekken....daar zijn we mee bezig. Dat vind ik echt nog heel moeilijk. Probleem is ook dat ik sta met een holle rug, waardoor het nog moeilijker is. Mijn instructrice zegt altijd dat ik m'n navel naar m'n neus moet trekken, maar dat houd ik nog niet zo lang vol.
Handen gaan nu langzaamaan weer wat meer omhoog. Hierbij leren we diesel ook langzaamaan wat meer omhoog te lopen. Maar je hebt wel gelijk hoor...ik moet mijn handen meer dragen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:12

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben. Off topic reacties zijn ook niet toegestaan, mocht je de topicstarter toch iets willen melden, dan kun je er voor kiezen om een PB (Prive Bericht) te sturen.

sanne_winnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:47

als het moeilijk is om je bekken te kantelen tijdens het rijden probeer dan (voor je gevoel) wat achterover te zitten. heeft bij mij heel erg geholpen met mijn holle rug. je moet dan wel uitkijken dat je niet overdreven achterover gaat zitten. je kan ook tijdens het rijden naar voren kijken want als je naar beneden kijkt ga je ook zo zitten.
voor de rest ziet het er goed uit!
succes

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 18:29

Dat ga ik proberen...ik moet er gewoon veel om denken hoor! Maar alle tips hierover zijn welkom!

Sanne_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:04

Voor dat bekken kantelen en rechter zitten helpt het bij mij ook om tijdens het lichtrijden (en ook doorzitten, maar da's nog niet aan jou en je paardje besteed) mijn buik naar voren te 'duwen'...
In mijn hoofd gaat het in draf vaak zo: buik voor, buik voor, buik voor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:04

Ingeborg86 schreef:
Ja, dat kantelen van die bekken....daar zijn we mee bezig. Dat vind ik echt nog heel moeilijk. Probleem is ook dat ik sta met een holle rug, waardoor het nog moeilijker is. Mijn instructrice zegt altijd dat ik m'n navel naar m'n neus moet trekken, maar dat houd ik nog niet zo lang vol.
Handen gaan nu langzaamaan weer wat meer omhoog. Hierbij leren we diesel ook langzaamaan wat meer omhoog te lopen. Maar je hebt wel gelijk hoor...ik moet mijn handen meer dragen.

Even een reactie op Diesel leren wat hoger te lopen: ik denk dat je daar met dit paard nog niet mee bezig moet willen zijn. Dit paard is nog maar even onder het zadel, en ik denk dat je nu gewoon lekker overgangen moet maken (niet te moeilijk, stap - draf en terug is moeilijk zat). Halthouden oefenen, paard goed aan je been zetten, zulke dingen. Als je nu wilt dat hij hoger gaat lopen, overvraag je hem imo, daar heeft hij de kracht nog niet voor, dat moet rustig opgebouwd worden. Hij zal het zelf wel aanbieden als hij eraan toe is.
Over je zit is al vrij veel gezegd, ik denk dat het wijs is dáár vooral mee bezig te gaan. Ik vind nu dat je paard zich wat strak houdt in de lendenen, dat mag losser en soepeler, en dat komt met beter zitten best wel goed.

Je zegt dat je je handen breed hebt omdat dat makkelijker is voor Diesel.
In welke zin bedoel je dat? Waarom is het makkelijker voor hem? Ben je bezig met die voorkant?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 12:56

Dit paard is al bijna een jaar onder het zadel (daar kan ik ook niks aan doen, zo heb ik m gekocht!), dus vandaar dat we hem wat hoger willen laten lopen. Maar dat is hooguit 2 tot 3 rondjes en dan weer lekker laag. We kunnen niet gelijk verwachten dat meneer een half uur met z'n hoofd wat hoger ingesteld kan lopen. Dat willen we ook helemaal niet. We willen dat hij leert om hoog en laag te lopen. Verder geeft hij zelf aan dat hij aan meer toe is, met name meer galop.
Ik ben niet zozeer bezig met de voorkant, maar je wilt natuurlijk wel dat je contact houdt met de voorkant. Als ik mijn handen smaller doe, is hij snel het contact kwijt en komt hij dus omhoog met z'n hoofd. Wanneer ik mijn handen breder heb, houden we dat contact goed en kan hij beter laag blijven. Hij begrijpt dan dus beter wat er van hem verwacht wordt.

Hij gaat nu even een maandje op rust, omdat we willen dat ie nog even wat meer groeit. Hij komt wat energie tekort om en goed te presteren en goed te groeien. We kiezen er nu voor om hem goed te laten groeien en straks weer op te pakken om weer te kunnen presteren.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:05

Goed plan. Dan kan hij mooi wat uitzwaren en lekker genieten van een maandje vrij.
Daarna pakken we hem wel weer op!
Nu gaan we lekker wat wandelen, naar het strand!

Dat je je handen breder houdt dan hoort, past nu eenmaal in jullie training. De aanleuning is al van niets naar fijn gegaan en zal alleen maar beter worden.
Jullie hoeven nog geen wedstrijd te rijden, wel lekker kilometers maken samen. Je handen smal maken komt straks echt wel!