Ander paard=ineens beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frummie

Ander paard=ineens beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:30

Ik heb al jaren mijn onwijs lieve dravermerrie. Daar kan ik gewoon op rijden, nette zit, paard lekker relaxt niks aan het handje. Nu heb ik een paar maanden geleden op een kwpn rijpaard gereden, nou ja gehobbeld. Ik leek wel een beginner, stap ging keurig todat ik ging draven, benen kwamen los, ik kon het niet uitzitten met als gevolg de slappe lach, in de galop ben ik in verlichte zit gegaan zo dramatisch was het! ;)
"Roest" je vast aan je eigen paard?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:31

Ja je went enorm aan je eigen paard. Het beste is ook om geregeld op andere paarden te rijden maar goeed, de meeste van ons hebben die mogelijkheid.
Ik zou zeggen maar gebruik van de momenten dat je op een ander paard mag rijden!

xLianneZorro

Re: Ander paard=ineens beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:32

Ik denk inderdaad ook dat je went aan je eigenpaard. Daar rij je tenslotte vaak op. Zelf heb ik het geluk dat mijn stiefmoeder nog 3 paarden heeft waar ik ook af en toe op rij.

Zoals veersche al zegt maak gebruik van welk moment als je op een ander paard mag rijden!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:34

Ja, je went enorm aan je eigen paard, als je dan op een ander gaat zitten lijkt het dramatisch.

ik heb heeeel lang op een manege gereden en zat bijna elke week op een ander. Daar leer je zo veel van, echt goed voor je!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:36

Ja zeker wel. Ik kan lezen en schrijven met het paard dat ik rijd, kan alles op en met hem.
Maar de eerste paar keer op het paard van mijn beste vriendinnetje.. Ben ik jankend afgestapt zo slecht ging het.
(Na een paar keer gaat het wel redelijk.. Maar niet super)

frummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:40

Om maar niet te spreken van de spierpijnen die ik had erna :o

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:41

Dat inderdaad ook hahaha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:42

Ik heb daar niet snel last van, maar dan alleen op buitenrit haha want ik zeg altijd dat ik niet kan rijden maar wel goed kan blijven zitten ;)
Dressuur doe ik niet aan, dus op een ander paard bak ik er al helemaal niets van natuurlijk!

Was wel grappig, een dressuurmeid ging op buitenrit op mijn pony en ze had spierpijn!! In plaats van netjes zitten moest ze opeens vastklemmen door de harde galop :D want die had jaren alleen maar in de bak gereden en dat is toch heel anders dan op de vlakte te rijden (wel op een pony die het gewend is hoor, anders had ik hem niet uitgeleend)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:52

Ik heb het net andersom... op andere paarden lijkt alles zo gemakkelijk en met mijn eigen paard lijkt niets te lukken. Maar er zijn er wel meer die mijn draak een moeilijk ding vinden := het is een geweldig leuk beest, en wil ze voor geen goud ter wereld omruilen, maar soms zou alles toch net wat vlotter mogen gaan. :+

Quinty1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:22

Dat denk ik wel, als ik op een ander paard ga rijden dan mijn verzorgpaard dan is het zoeken geblazen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:36

ik ben ook erg gewend aan mijn paardje, maar op een ander paard ben ik na twee rondjes meestal wel gewend :) met een mits erbij, t moet geen totaal ander type zijn. Mijn paard is slank en niet zo groot, met heerlijk zwevende gangen, denk dat ik op een gelderse tuiger die hoog opgooit niet zo lekker zal zitten :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:43

Ik ben absoluut vastgeroest aan mijn eigen maflinger: ze zit als een stoeltje en heeft een ponygalopje. Heb ooit een les gereden op het paard van mijn instructrice, zij wilde me op haar paard een aantal dingen bijbrengen. Na een of twee drafpogingen hebben we de rest van de oefeningen in stap gedaan: ik kon er niet netjes op blijven zitten en als je haar ziet zitten, wow. Zo ook met andere paarden: op een grote KWPN-er kwam er in mijn beleving 1x in het uur een galopsprong...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 07:20

Ik heb zo'n grote KWPN'er. Tijdje terug op de haflinger van een vriendin van ons gereden, vreselijk en zit lang niet zo fijn als je die ruime gangen gewend bent.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 07:30

Het maakt mij niet veel uit, ik kan makkelijk switchen.
Vooral als je op dezelfde dag 2 verschillende paarden rijdt voel je heel goed of de ene schever is of de andere makkelijker buigt oid. Goed voor het ruitergevoel :D

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 07:36

ja je roest vast aan je eigen paard.
Ik rij sinds kort naast mijn eigen nog haflingers en een fries bij maar god elke keer als ik opstap moet ik helemaal wennen.
Je bent zo gewend geraakt aan de houding en dergelijke van je eigen paard dat elk ander paard vreemd is ua beweging en bouw......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 07:53

Tsja. Daar zie je maar weer waarom manegeruiters zo slecht nog niet zijn.... :D
Ik heb 8 jaar ofzo op maneges gereden, nu niet meer. Maar ik kan me wel gelijk 'aanpassen' als ik op een vreemd paard rijd. Maar goed, nou zit het paard wat ik rijd ook absoluut niet makkelijk dus als ik op een ander paard zit is die 9 van de 10 keer makkelijker uit te zitten _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:00

Je went er enorm aan :j
Zelfs na een week iedere dag op de zelfde gezeten te hebben merkte ik het.
Ik denk dat je moest wennen :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:03

Dat heb ik ook :j Mijn oudste merrie heb ik nu 7 jaar, waarvan ik de laatste 5 jaar niet met haar heb kunnen rijden.

Laatst stapte ik nog eens op haar om een buitenritje te gaan maken, en het was alsof we nooit uit elkaar geweest waren!
Alle knopjes stonden er nog prima op :D

Met mijn 'nieuwe' paard (die ik ondertussen al 4 jaar heb ^) ) loop ik nog steeds te bekvechten.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:05

Ik heb hier helemaal geen last van. Alleen doorzitten kan ik niet zo best op welk paard dan ook :+ .
Ik rijd echt alles, van tuiger tot haflinger, maar heb zelf een springpaard en springpony's. In principe heb ik nergens moeite mee :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:06

Had het er pas nog met een stalgenote over dat je jezelf eigenlijk zou moeten verplichten om nog 1 keer in de week op een manege of zo te gaan rijden, om die vaste zit op verschillende paarden te houden... Maar ja, de tijd...

_ley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:25

Ik doe zelf leercontract paardenhouder en werk in een manege waar ik alle jonge paarden moet rijden en de 'probleem'paarden die niet braaf genoeg zijn in de les dus ik ben het wel gewend om altijd op iets anders te kruipen.

Maar toch, toen ik een tijdje niet zo veel meer met mijn eigen pony reed en ik kroop er toen terug op leek hij ineens heel klein en kort te zijn (had die tijd vooral grote paarden gereden). :+

Een aantal weken geleden zijn er 2 paarden binnengekomen op mijn werk, waarvan 1 vooral dressuurgefokt en toen ik daar de eerste keer mee draafde moest ik toch ook even wennen, dat beest zweefde door de bak, als ik daar toen op moest doorzitten zou ik eraf getuimeld zijn denk ik. :P Maar na enkele keren word je die superruime gangen ook weer gewoon.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:35

Ik had het vroeger heel erg, als ik van mijn pony ineens op een paard reed. Dan kon ik het echt niet uitzitten en zo'n groot gevaarte nageeflijk rijden was al helemaaaaal een hel. Tegenwoordig gaat het me een stuk beter af, nu ik veel verschillende paarden onder het zadel heb gehad, rijd ik eigenlijk overal zo op weg. Even af tasten hoe de knopjes werken en wat er allemaal al op zit en gaan met die banaan. Volgens mij is het ook echt iets waarin je zelf moet groeien.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:32

Ik had zeven jaar gereden op een ponietje van 1.46 voor ik mijn Gribaldi (!) van 1.65 kocht. Geloof me, die eerste keer in draf was één groot drama :')

Heeft weken geduurd voordat ik er enigszins fatsoenlijk op kon zitten :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:40

Leuke discussie, en eigenlijk helemaal nog niet aan gedacht :=
Zelf rijd ik al anderhalf jaar hetzelfde paard, mijn eigen paard.... terwijl ik 'vroegah' toch zeker 30 verschillende paarden heb bereden...
Uiteindelijk is het geen goede zaak om je eigen paard niet meer fatsoenlijk te kunnen vergelijken met een ander paard en het verschil in gevoel, buigzaamheid etc...
Ga er vandeweek eens werk van maken :)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:30

Het valt bij mij wel mee, op zich kan ik wel aardig goed switchen ;) Ben nog niet vastgeroest dus! :D

Vroegah.. gingen we zelfs tijdens de les switchen van paard.. dat is nu ook niet meer denkbaar geloof ik, maar toch haha.