Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dus niet alleen naar het paard kijken.
Sieppus schreef:Voor de duidelijkheid, ik heb meerdere zitlessen gehad en mijn zit in behoorlijk onafhankelijk.
Ik ben niet totaal lam op links, het is mijn mindere kant.
Mijn paard is nu een maandje of 4 onder het zadel, en we gaan vaak naar buiten dus we maken wel kilometers in rechte stukken.
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik ga echt geen grond oefeningen doen.(go ahead and kill me)
Longeren doe ik wel met bijzet. En daar merk ik dat links ook zijn slechte kant is, want hier valt hij ook naar binnen zo af en toe.
Sieppus schreef:Ik heb altijd jonge paarden gereden, een instructeur heb ik op dit moment niet nodig. Pas als we echt serieus gaan trainen dan ga ik op zoek naar iemand die bij mij en mijn paard past.
4 maanden is ook niet zo heel erg lang, vandaar de korte training sessies, en dit 3 x per week.
Het ging me er vooral om om eens te vragen wat een goede optie zou zijn.
Longeren doe ik niet zo heel erg vaak, misschien toch weer eens een beetje erbij gaan doen. Het is voornamelijk 15 minuten trainen en dan lekker naar buiten.
Ik zal de tip van Lisanne eens gaan toepassen.
Heb je al wat tips geprobeerd?
doei schreef:Even een citaat uit je beginpost:
"Ik rijd veel voltes op links, van groot naar klein, hij blijft naar binnen vallen"
Je moet juist voltes van klein naar groot rijden![]()
Tijdelijk moet je het paard zo trainen dat hij op de linkervoltes naar buiten toevalt (soort van wijken).
Hij mag van alles op die linkervolte maar voorkom dat hij naar binnen valt![]()
Ook een goede oefening is rechtsom te gaan rijden en op de korte of lange zijdes stukken stelling naar buiten vragen.
Vanaf de pc kan ik het natuurlijk niet goed zien...
Maar wat ik denk is dat je meer contact op je rechterteugel aanneemt en minder op je linkerteugel. Misschien dat je hier eens op kan letten?
Houdt goed contact met links!
doei schreef:Rindin uiteindelijk wel![]()
Bij een volte zonder naar binnen of naar buiten te vallen, komt het paard aan de buitenteugel om het binnenbeen :j
Maar in dit geval moet het paard gecorrigeerd/ getraind/ rechtgericht worden om daar te komen.
- Het paard valt op de volte naar binnen, dus dit paard heeft er baat bij de voltes te vergroten:
Dit wordt gedaan met binnenteugel en binnenbeen. Het contact met de binnenteugel voorkomt/ begrenst het naar binnen vallen.
Vandaar dat ik er van uitga dat de TS te weinig contact met de linkerteugel heeft of teveel met rechts.
- Verkleinen van de volte:
Buitenteugel en buitenbeen...
Maar in dit geval heeft dit paard daar geen baat bij![]()
Tijdens het vergroten van de voltes kan de ruiter een paar passen de buitenteugel erbij houden zodat het paard recht op de volte gaat, om vervolgens weer te vergroten.
Dit kan verder opgebouwd worden.
PinkyPie schreef:Ik ga mee met Joolien; is je paard wel recht op de volte linksom ? Mijn paard doet dat namelijk niet en door haar recht op de volte te zetten laat ze ineens wel los. Dus met stelling naar buiten de volte linksom rijden. Je zult zien dat hij vanzelf gaat nageven... Dan kun je weer stelling naar binnenvragen. En i.p. zou je dit moeten kunnen zonder beenhulpen of zweep. Alleen door te sturen.