Problemen met de galop, paard wilt er vandoor gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eskimo

Problemen met de galop, paard wilt er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:47

Ik heb een probleempje met mijn paard.. Castana is een 15 jarige merrie, maar dat ze 15 jaar is, is niks van te merken! Het is een lekker pittig ding, kan erg heet zijn onder het rijden maar dat vind ik niet erg.

Castana is echt een schat van een paard. Ze is heel erg gevoelig, en voelt precies aan als ik boos op gestresst ben. Het rijden gaat goed, als ik lekker ontspannen bent gaat zij ook lekker ontspannen. Maar nu.. Zodra ik in galop aanspring, gaat het fout. Dan is ze niet meer te houden. Ook niet als ik ontspan, naar achter ga zitten of op de volte ga. Ze houdt er niet van als je de teugels strak neemt, dan gaat ze alleen maar harder, dus ik ben altijd zo voorzichtig mogelijk met de teugels. Uiteindelijk krijg ik haar wel weer terug, maar het gaat gewoon niet goed.. Ik vind het ook erg jammer, omdat eigenlijk alles zo goed gaat, ze doet heel erg haar best, maar met de galop gaat het dan weer helemaal fout..

Nu ben ik 2 jaar geleden heel erg hard gevallen van een paard tijdens het crossen in de bossen. Het heeft toen heel lang geduurd voordat ik over die angst heen was. Nu gaat het weer goed en kan ik weer genieten van het rijden zonder dat ik angst krijg. Ook als ze weer heet is of weer eens weg springt, vind ik dat niet erg. Maar als we dan in de galop gaan, en ze is weer niet terug te krijgen en wilt zo hard mogelijk rondjes rennen, voel ik toch weer die angst opkomen.. Ik probeer steeds zo rustig en ontspannen mogelijk in galop aan te springen, maar telkens gebeurd het weer..

Ik heb altijd les gehad, maar sinds ik dit paard heb niet meer. De bedoeling is dat ik binnenkort wel weer les krijg.. Maar tot die tijd heeft Bokt misschien handige tips voor mij? Ik wil er graag aan werken, en het lijkt mij heerlijk om weer een ontspannen galopje te hebben zonder dat ze zo gestresst wordt. Ook lijkt mij het heerlijk om weer eens te kunnen crossen in de bossen! Maar het lukt al niet in de bak, dus laat staan buiten.. Overigens is ze buiten wel heel erg lief, behalve als het langer duurt, dan wilt ze weer crossen en wordt ze weer heet, maar dat is typisch Cas :D

Netam89

Re: Problemen met de galop, paard wilt er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:21

Ik zal eerst willen voorstellen om te kijken of je paard lichamelijk niks mankeerd, ik zit dan te denken aan, of het zadel wel goed ligt, tandarts, ostheopaat. Misschien doet je paard zo gek omdat deze vast zit in zijn rug. En het sleutelwoord voor paardrijden is lessen volgen zonder les kom je nergens, iedereen moet leren.

Wel vind ik het goed van je dat je rustig blijft wanneer je paard er vandoor gaat, als je dit niet doet werkt het alleen maar aafrechts op elkaar. Je zou kunnen proberen om op de volte aan te galopperen en ook op de volte proberen te houden. Wanneer je paard er toch vandoor probeert te gaan probeer haar dan in draf te zetten en wanneer ze weer rustig is, probeer je om opnieuw aan te galopperen.

Desondanks zal ik eerst willen voorstellen om te kijken of er niks lichamelijks aan de hand is en ik zal inderdaad gauw een lesje afspreken hoe eerder hoe beter ..

Heel veel plezier nog met haar :). Het gaat vast goed komen!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:31

Bedankt voor je antwoord! Tandarts is pas nog niet zo lang geleden geweest, ostheopaat zouden we nog langs laten komen. Ik heb ook altijd les gehad, alleen sinds ik dit paard heb eventjes niet meer, maar dat klopt helemaal en dat wordt ook zo snel mogelijk geregeld.

Op de volte houden doe ik inderdaad al, maar het probleem is, hoe vaker ik het probeer.. Dus weer opnieuw proberen aan te galopperen en als het niet lukt eventjes draven en dan weer proberen.. Daar wordt ze alleen maar wilder van, en uiteindelijk wilt ze er echt vandoor gaan. Dat was dus vandaag ook, na de 5de keer ging het helemaal fout.

En ze kan het trouwens heel netjes. Toen we haar gingen bezichtigen reed haar vorige eigenaar een paar keer op haar, en dat ging heel netjes, ook met de galop. Ze bleef heel rustig, heel ontspannen. Zag er heel goed uit. Hij heeft ook bos en strand ritten met haar gemaakt wat ze geweldig vond zei hij.

Bedankt, dat gaat wel lukken, het is voor de rest een schat van een paard! :D

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:44

Vertoont ze dit gedrag ook tijdens het longeren? Anders zou je er met longeren eens na kunnen kijken en kijken of je het via de grond kunt oplossen..

Ik zat nog even verder te denken, maar misschien kun je proberen overgangen in de galop te rijden. Dus niet dat je alleen maar aan het gelopperen bent maar dat je gewoon eens een halve rond galoppeerd en het na 5 minuten het nog eens probeert. Misschien helpt tempo wisselingen rijden in de galop ook wel, voorwaarts en weer terug, nog verder terug zetten en weer voorwaarts. Mocht ze er dan vandoor willen gaan kun je haar ook op een kleine volte zetten maar probeer dan wel de ontspanning erin te houden. Probeer niet te gaan plukken of wat dan ook want dan ben je weer terug bij af. Misschien heb je nog wat aan deze tips!

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:00

ik lees mee,mijn verzorgpaard deed dit ook tot ik er met een salto voorover afvloog toen durfde ik niet meer op hem te rijden ..wel op andere betrouwbare paarden.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:30

Doet me erg denken aan wat ik heb gehad met mijn paard (en wat ze nog steeds een beetje doet). Valt ze ook naar binnen? (Misschien maar aan 1 kant?)

Ook ik denk aan stijfheid, en dan voornamelijk natuurlijke scheefheid. Door die scheefheid raakt ze uit balans en gaat ze harder, zodat ze niet valt. Kijk eens op de site van marijke de jong, paardenbegrijpen.nl daar staat veel uitgelegd over natuurlijke scheefheid en rechtrichten.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:30

Netam89: Tijdens het longeren is ze meestal heel braaf. Ze reageert goed op mijn stem en met galop is ze ook weer makkelijk terug te nemen. Bedankt voor de tips! Ik zal er aan denken tijdens het rijden, alleen zoals ik al in mijn andere reactie zei, ze wordt eigenlijk alleen maar heter van overgangen rijden en van voorwaarts en neerwaarts al helemaal. Ik oeffen dat vaak in de draf en uiteindelijk krijgt ze er helemaal zin in en wordt ze iets te enthousiast :+ en dan is het weer moeilijk om haar terug te nemen.. Maar bedankt voor je reactie! Ik zal het morgen nog eens oeffenen met goede overgangen te rijden en kleine voltes te rijden, kijken hoe ze daarop reageert.

@ miranda1967: Wat rot! Ik weet hoe het voelt, dat had ik ook toen ik was gevallen van een ander paard.. Gelukkig is de angst nu weer helemaal weg, hopelijk komt dat bij jou ook.

@ Princeps: Bedankt voor je antwoord! Hier heb ik zeker wel wat aan, want het klopt eigenlijk helemaal wat jij zegt. Ze is nogal scheef en valt ook naar binnen, zeker tijdens het galop.. Ik merk ook dat ze moeite heeft met rechtrichten en daarom wilt ze eigenlijk alleen maar harder.. Ik ga de site even doorlezen, en dit ook doorgeven aan mijn instructrice!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:03

misschien voelt ze jouw spanning?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 19:31

Ik weet vooral bij haar dat ik zo ontspannen mogelijk moet zijn anders merkt ze het meteen, dus ik ontspan altijd zo veel mogelijk. Misschien dat ik onbewust toch gespannen ben.. Maar ik moet zeggen dat ik bij haar nooit echt bang ben omdat ze niet doelbewust mij eraf probeert te krijgen, zoals ik al zei het is echt een schat van een paard. Alleen als ze in galop weer eens lastig terug te krijgen is en ze wordt steeds heter, dan vind ik het wel steeds spannender, maar over het algemeen ben ik eigenlijk wel ontspannen.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:42

spring je onverwacht aan ?
Wat je ook kan proberen is op de volte eerst door te zitten en zij moet leren wachten op jou!
als zij daar ontspant en ze loopt daar fijn dan pas aangalopperen
als je paard daar in de draf fijn aan lopen hebt en zelf rustig en ontspannen bent zal de galop zelf fijner gaan worden.
Hou zelf de controle succes

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:19

hallo Essss, we missen je in het topic en ik zag je topic (wat wel over rijden gaat) en dat je dus problemen hebt met Castana. Het leek allemaal zo positief en je moeder was helemaal weg van Castana, wat ik op de filmpjes kon horen ! De vorige eigenaar was ook één en al lof, maar tijdens het proefrijden had je ook al wel een beetje problemen met de galop toen, maar dat kon ook komen doordat je elkaar nog niet kende. Het blijkt dus iets te zijn wat ze dus vaker doet........

Fijn dat je hier dan wel wat tips krijgt waar je mee aan de slag kunt. +:)+

Hopelijk zijn de problemen met Castana snel opgelost en kun je weer lekker aan het rijden, want met Zamir ging het eigenlijk heel goed en je wilde wedstrijden gaan rijden toch ? Heel veel succes en de groetjes.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:38

@ Marenmar85: Dankje voor je reactie! Nee ik spring niet onverwacht aan, meestal ga ik eerst doorzitten en rijd ik zo een tijdje op de volte tot ze ontspannen is, en dan spring ik aan.. Dus daar kan het denk ik niet aan liggen

Hee Monique! Wat lief dat je even een berichtje achter laat. Het is nog steeds allemaal positief hoor! Ik (en zij ook) zijn nog steeds helemaal weg van d'r. Het is echt een top paard. Ze is lief, maar ook temparementvol, precies waar ik van hou. Dat klopt ja, de tweede keer ging het toen beter in de kleinere bak. Ik krijg hier inderdaad veel tips waar ik zeker wat aan heb. Hopelijk gaat het snel beter met de galop. Ze doet het niet altijd, we hebben ook wel eens een lekker galopje gehad, dus ik heb er alle vertrouwen in!
Zamir ging het ook goed maar aan de andere kant ook totaal niet. Zamir is een totaal ander paard wat veel meer plezier had in het buitenrijden (wat hij nu lekker van kan genieten met zijn nieuwe eigenaresse). Zamir was een goedzak, maar er zat niet veel pit in :+ (als je het vergelijkt met Cas of Fuego). Uiteindelijk had ik er ook geen plezier meer in, maar nu gaat het weer toppie, Cassie heeft hier een plekje voor altijd, echt een heerlijk paard met super karakter :D Hoe gaat het met jou en de paarden, is Donna er nog?

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:12

Essssss schreef:
@ Marenmar85: Dankje voor je reactie! Nee ik spring niet onverwacht aan, meestal ga ik eerst doorzitten en rijd ik zo een tijdje op de volte tot ze ontspannen is, en dan spring ik aan.. Dus daar kan het denk ik niet aan liggen

Hee Monique! Wat lief dat je even een berichtje achter laat. Het is nog steeds allemaal positief hoor! Ik (en zij ook) zijn nog steeds helemaal weg van d'r. Het is echt een top paard. Ze is lief, maar ook temparementvol, precies waar ik van hou. Dat klopt ja, de tweede keer ging het toen beter in de kleinere bak. Ik krijg hier inderdaad veel tips waar ik zeker wat aan heb. Hopelijk gaat het snel beter met de galop. Ze doet het niet altijd, we hebben ook wel eens een lekker galopje gehad, dus ik heb er alle vertrouwen in!
Zamir ging het ook goed maar aan de andere kant ook totaal niet. Zamir is een totaal ander paard wat veel meer plezier had in het buitenrijden (wat hij nu lekker van kan genieten met zijn nieuwe eigenaresse). Zamir was een goedzak, maar er zat niet veel pit in :+ (als je het vergelijkt met Cas of Fuego). Uiteindelijk had ik er ook geen plezier meer in, maar nu gaat het weer toppie, Cassie heeft hier een plekje voor altijd, echt een heerlijk paard met super karakter :D Hoe gaat het met jou en de paarden, is Donna er nog?

Heee Eveline wat leuk dat we elkaar toch nog even spreken. bedankt voor je pbtje !!!!
Gelukkig dat het toch allemaal nog wel positief is met Cas en oefening baart kunst zeggen ze wel eens dus dat gaat helemaal goedkomen met jullie :j Zamir was inderdaad meer het type buitenrijd paard en jij wilde toch wedstrijden rijden en dat vind je moeder ook leuk en vandaar dat Cas ook bij jullie is gekomen !! Geweldig dat julie beide nog helemaal weg zijn van Cas +:)+
Met mij gaat het goed en ook met de paarden. Ik heb het lekker druk en het gaat lekker met trainen. Donna is verkocht !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:26

Ik zou niet korte stukjes galopperen en dan steeds opnieuw proberen; daar wordt een heet paard alleen maar heter van.
Ook als je steeds van te voren gaat doorzitten weet ze dat de galop eraan komt en wordt ze heet.
Na alle lichamelijke oorzaken te hebben uitgesloten, zou ik het denk ik als volgt doen. Voorlopig ff niet aan galop denken. Bij het draven steeds afzonderlijk licht rijden en doorzitten, zodat ze ook leert dat je doorzitten kan zonder daarna galop te verwachten. Probeer haar daar zo ontspannen in te krijgen dat je haar op je zit terug kan rijden (door bijvoorbeeld heel langzaam te gaan lichtrijden).
Als je dat een tijdje hebt geoefend en ze blijft ontspannen en goed op de hulpen, kun je de galop weer eens proberen maar dan vanuit het licht rijden.
Als dat spanning geeft weer stoppen. Niet iedere keer dat je rijdt een galop willen doen, zodat ze niet helemaal weet wat je gaat doen en dus op jou moet wachten.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 01:04

@ Monique: Fijn dat het zo goed gaat en ook met de paardjes. Oh is Donna verkocht? Kon ook haast niet anders he, Donna vond ik altijd zo'n mooi paardje! Mooie gangen, mooie bouw.. Ze heeft vast een goed baasje gekregen!

@ Babootje: Bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan! Want het klopt inderdaad wat jij zegt, van het steeds opnieuw proberen wordt zij alleen maar heter van.

Iedereen bededankt voor alle tips +:)+ , ik ga hier zeker wat mee doen! En als iemand nog meer tips/advies heeft, ik hoor het graag!

Tssaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:51

Ik zou zeker geen kleine stukjes galopperen en elke keer als ze er vandoor gaat weer opnieuw proberen, daar wordt je paard echt zenuwachtig van. Het klinkt misschien stom maar probeer eens een paar keer om met een bijzetteugel te galopperen :) zo kan ze er zeker niet vandoor gaan en kunnen jullie je weer lekker ontspannen.

Horsefan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:27

*sorry voor het late antwoord*

Maar ik herken je probleem wel. Mijn pony wouw er eerst ook heel graag vandoor in de bak aan de teugel wouw ze alleen maar harder, soms ging ze al crossen als we in draf gingen.
Mijn paard had helemaal geen last van iets, ze vond het rijden gewoon heel saai,
toen ik meer tempowisselingen en figuren te rijden (ik kwam bijna niet meer op de hoefslag) werd het veel leuker voor haar en nu heb ik geen problemen meer met rijden,
suc6

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:57

Doet je paard dit vaker of alleen soms? En doet hij dit ook tijdens het longeren? Misschien is hij ergens van geschrokken

Maar het is goed dat je rustig blijft, dat is eigenlijk de beste reactie wat je kunt doen dan.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 22:17

Haha, ik was het topic alweer vergeten.

Loara: Ja dat herken ik bij mijn eerste pony, die hield ook zo van crossen en ook in de draf.. Alles moest snel, het was net een sneltrein zei mijn instructrice altijd. Veel figuren rijden hielp ook heel goed bij hem en tempowisselingen ook, maar bij dit paard juist niet daar werd ze helaas alleen maar heter van. Maar bedankt voor je antwoordt!

Horseover: Nee ze doet het vaker, het is geen schrik reactie van haar.

We zijn nu al een tijd verder en helaas heb ik niet veel kunnen oefenen. Ik had via pb nog goede tips gekregen waarmee ik aan de slag ging en toen kwam de winter en de vreselijke regenbuien waardoor de bak onberijdbaar werd. Sinds vorige week kon ik eindelijk weer rijden, wat ik ook 1 keer heb kunnen doen en daarna zag ik dat ze hele erge mok had wat erg pijn deed bij haar dus nu moet ik het weer uitstellen.. Hopelijk kan ik snel aan de slag met haar, en aan haar galop werken met alle tips die ik heb gehad!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:24

Babootje schreef:
Ik zou niet korte stukjes galopperen en dan steeds opnieuw proberen; daar wordt een heet paard alleen maar heter van.
Ook als je steeds van te voren gaat doorzitten weet ze dat de galop eraan komt en wordt ze heet.
Na alle lichamelijke oorzaken te hebben uitgesloten, zou ik het denk ik als volgt doen. Voorlopig ff niet aan galop denken. Bij het draven steeds afzonderlijk licht rijden en doorzitten, zodat ze ook leert dat je doorzitten kan zonder daarna galop te verwachten. Probeer haar daar zo ontspannen in te krijgen dat je haar op je zit terug kan rijden (door bijvoorbeeld heel langzaam te gaan lichtrijden).
Als je dat een tijdje hebt geoefend en ze blijft ontspannen en goed op de hulpen, kun je de galop weer eens proberen maar dan vanuit het licht rijden.
Als dat spanning geeft weer stoppen. Niet iedere keer dat je rijdt een galop willen doen, zodat ze niet helemaal weet wat je gaat doen en dus op jou moet wachten.

Hoi TS, was ff benieuwd of je hiermee aan de slag bent gegaan en hoe het nu gaat.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 12:51

Ja toen ik nog kon rijden aantal weken gereden was ik vooral daarmee bezig! Ik was vooral bezig om aan de draf te werken en liet de galop even zitten. Dat ging eigenlijk steeds beter, maar daarna werd de bak onberijdbaar dus kon ik niet meer verder gaan en dus ook niet proberen te galoperen. Als de bak berijdbaar is en haar mok weer weg is ga ik weer beginnen, en dan zal ik meteen een update geven met hoe het gaat!