Floor (3) op een zonnige herfstdag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Floor (3) op een zonnige herfstdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:41

Voor diegene die haar niet kennen:
Floor - merrie - 3 jaar - bij mij sinds maart, zadelmak sinds mei/april

Omdat het gisteren waarschijnlijk één van de laatste mooie dagen van het jaar was waarbij de piste perfect lag, had ik gevraagt aan een vriendin om te filmen. Uiteindelijk werd het meer les geven dan filmen, maar ja, da's even goed (of zelfs beter).
Ik had al een tijdje geen les gehad en dan verlies ik zo'n beetje mijn 'focus'. Dan concentreer ik mij niet genoeg, stel geen doelen en ben niet consequent genoeg.
Bijna al de foto's zijn stills uit een filmpje, omdat het grootste deel van de gewone foto's echt slecht was, en dat kwam dan voornamelijk door mijn houding.
De laatste tijd heb ik veel problemen met naar voor zitten en mijn teugels hangen constant door. Zeker nu ik zo lang geen les meer heb gehad, wordt het altijd maar erger en erger.

Gisteren hadden we vooral gewerkt op schakelen/overgangen, aangezien ze veel te diep, en te vaak op de voorhand loopt. Op het einde ging het super (iig veel beter) maar dan zijn er spijtig genoeg geen foto's meer gemaakt.
De laatste tijd heb ik veel moeite met voelen/zien wanneer ze haar achterhand goed onderbrengt, of wanneer ze haar rug goed gebruikt.
Het filmpje was redelijk confronterend, maar dan weet ik tenminste waar ik de volgende keer aan kan werken.

Afbeelding

Heel onscherp maar toch de moeite waard om erbij te zetten :D
Afbeelding

Volgens mij ben ik hier mijn teugels aan het opnemen, in ieder geval iets raars :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitstappen :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elfenor op 06-11-11 19:47, in het totaal 2 keer bewerkt

lifeofmarit

Re: Floor (3) op een zonnige herfstdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:43

Ziet er leuk uit, denk er wel om dat je je teugels niet te lang laat.

En ik vind je zadel ook niet zo lekker liggen := moet iets meer naar achter.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:33

Mij valt op dat je wat naar voren valt, en dat je je ondernemen wat naar voren afsteekt. Probeer daarop te letten.
Verder mag je meer teugelcontact houden, dan valt ze niet zo op de voorhand, en komt er vanzelf meer impuls vanaf de achterkant.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:11

is je merrie dragend? zo niet zou ik haar toch maar eens laten scannen want volgens mij ligt er binnekort wat naast,
als je al wist dat ze dragend is/zou kunnen zijn heb ik natuurlijk niks gezegd :')
dat kan namelijk het voeten afsteken veroorzaken omdat je deze niet goed meer kan aansluiten dan :)
en dat kan ook de oorzaak zijn dat je zadel iets naar voren ligt ;)

erg leuke pony! ik houd van bonte paarden :D
ow en omdat het H@work is zou ik voor je kijken dit bevrodert het recht zitten :)

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:25

Ik krijg het idee dat deze merrie erg in jouw handen hangt. Meer activeren en zorgen dat ze jouw hand opzoekt, je maakt het je paardje veel te makkelijk zo. Heel veel plezier en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:31

De merrie heeft niet echt de ideale bouw, ze is erg op de voorhand gebouwd wat het moeilijk maakt om haar losjes te houden van voren. Wat ik vooral zou trainen is activiteit. En dan ervoor zorgen dat ze niet zwaar wordt op de hand. Omdat ze zo gebouwd is zou ik daar gebruik van maken om haar mooi laag en rond in te stellen.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:34

Bedankt! :)

Ja het kan goed zijn dat ze dragend is, alhoewel ze met wormen hebben gezeten (zitten), dus dat zal er ook wel voor zorgen dat ze dikker is geworden de laatste tijd. Daarom ook dat m'n zadel zo slecht ligt nu.
Aangezien de hengsten ontsnapt zijn in juni hadden we toch al een echografie gepland voor binnekort, ook omdat ze een beetje van karakter is veranderd, veel dominanter etc. :)

Ze hangt niet, maar ik moet inderdaad mijn teugels wat korter houden en ze activeren. Ik laat vaak mijn teugels te lang waardoor ze wel aanleuning zoekt, maar niet vindt en dan loopt ze te diep waardoor het lijkt dat ze hangt :)

Heeft dat op de voorhand lopen er niet mee te maken dat ze nog zo jong is? Ze is nog een stukje overbouwd nu. Ik geef haar nu een winterstop en hopelijk is het wat beter volgende lente :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:37

Dat ze jong is heeft er zeker mee te maken, maar ze heeft ook een vrij lage halshouding van zichzelf volgens mij, dus in combinatie met overbouwd zijn is dat idd niet de perfecte combi.
Het is niet erg op de teugels lang te hebben maar als je daar naar toe drijft met been gaat ze vanzelf de hand opzoeken. Maar an moet je wel de juiste contact hebben :)

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:02

mooie Floor! :)

idd, les op dat je goed recht zit, kijk goed voor je uit, en neem je teugels maar een stuk korter.
op sommige foto's zit je erg naar voren, en je paard neemt die houding ook aan waardoor Floor op haar voorhand loopt..
dus, werk vooral aan jou houding, dan zal die van Floor ook verbeteren.
Succes!

ps: gelukkige verjaardag!!!

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:31

probeer je benen iets naar achteren te houden, beugels mogen wel een korter zodat je je hakken uit kan steken ;)

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:46

Bedankt :) Beugels kunnen niet korter... Door de dikke kniewrongen aan mijn zadel krijg ik dan kniepijn :)

Nikita80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 07:48

Er zijn zeker een aantal puntjes om wat van te zeggen. Maar toch vind ik het geen heel vervelend plaatje voor zo'n jonge merrie, het ziet er naar mijn mening toch ook zeker vriendelijk uit.
Ze is inderdaad lekker dik hehe, toch even checken.
Voor de rest, leuk paardje, leuke combi, lekker oefenen en dan gaan al die puntjes waar je aan moet werken vanzelf weg

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:37

ziet er goed uit hoor!! :D
de beugels zitten op de juiste maat, anders krijg je snel de neiging om vanuit je knieën licht te rijden, en dat belemmerd de gangen van het paard.
zorg er alleen wel voor dat je je voeten niet naar voren steekt, om je hakken uit te drukken en dat je rechtop gaat zitten, maar dat je ze meer naar achteren legt en dat je ook je hakken naar beneden steekt en rechtop blijft zitten. je schouders, heupen, ellebogen en enkels moeten op een rechte lijn zitten.
verder mag je idd de teugels een kilometer korter maken.
ga zo door!!!
ik ben benieuwd hoe het over een tijdje eruit ziet!!

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:23

Bedankt! :D Ik heb nu een winterstop omdat ik enkel in een slechte buitenpiste kan rijden, vanaf volgende lente gaan we terug aan de slag! :D

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:12

onley schreef:
is je merrie dragend? zo niet zou ik haar toch maar eens laten scannen want volgens mij ligt er binnekort wat naast,
als je al wist dat ze dragend is/zou kunnen zijn heb ik natuurlijk niks gezegd :')
dat kan namelijk het voeten afsteken veroorzaken omdat je deze niet goed meer kan aansluiten dan :)
en dat kan ook de oorzaak zijn dat je zadel iets naar voren ligt ;)

erg leuke pony! ik houd van bonte paarden :D
ow en omdat het H@work is zou ik voor je kijken dit bevrodert het recht zitten :)

dat dacht ik ook al! deze hele ractie had ik zo zelf gezegd kunnen hebben :Y)

ze heeft nu namelijk ong. net zo'n buik als mijn pony en die is 6 maanden drachtig, mijn zadel ligt nu ook niet meer goed en mijn voeten steken nu ook naar voren terwijl ze dat eerder niet deden :') die buik is echt lastig. als ik jouw was zou ik echt even controleren of ie drachtig is :=

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 19:45

Ze is niet drachtig, hebben we een paar weken geleden laten controlen :D

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:12

De foto's zijn niet zo'n goede kwaliteit dus is het wat moeilijker om te beoordelen. Het valt me een beetje op dat je wat naar voren valt. Ook mag je je handen wel wat dichter bij elkaar houden en rechtop. Succes verder.