Paard verkeersmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:12

Hallo allemaal!

Ik heb al in een aantal topics gekeken, maar ik kan niet echt een goed antwoord vinden.
Ik heb een 3,5 jarig paardje, een tuiger, die ik graag verkeersmak wil maken. Mijn vraag is: hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Waar je wel rekening mee moet houden is dat hij vroeger een trauma heeft opgelopen. Hij is voor de kar ingespannen, maar dat ging vreselijk mis en hij is over de buddy heen gesprongen. Aan beide achterbenen (de binnenkant) had hij flinke wonden opgelopen. Wanneer er dus van achteren iets gebeurt, vind ie dat doodeng. Ik kan wel (wanneer we stil staan) klapjes op z'n kont geven zonder dat ie daarop reageert. Als ik dit doe als we stappen, dan vind ie dit doodeng en begint ie te draven.
We hebben al aan de hand over de weg gestapt. Dit is een rustige weg, maar zo nu en dan komen er traktoren en auto's langs. Zij houden heel goed rekening met ons, maar meneer vindt het heel eng. Meestal duik ik een oprit op, maar laat ik m wel met z'n kont naar het verkeer toe staan. Hij moet immers leren dat er niks aan de hand is. Meestal doet ie dan 2 stappen vol spanning naar voren of opzij en dat was het. Als dit niet kan blijf ik gewoon in de berm staan met m'n rug naar hem toe en reageer ik er niet op. Ik merk dat hij dan ook maar een kleine reactie geeft. Ik heb er ook al een keer opgezeten en iemand ernaast laten lopen die hem vast had. Daarnaast liep nog een paard waar iemand naast liep en iemand op zat. Dit ging heel goed. Hierbij was hij echt de meest relaxte. Er is op stal niemand met een bomproof paard. Dat paardje waar ik naast liep moest helemaal worden verdoofd omdat ie anders als een idioot langs de weg gaat...

Wie heeft er goede tips voor mij om mijn paard verkeersmak te maken?

clauutje

Re: Paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:14

het beste kan je iemand zoeken met een bomproef paard en vragen of die met je mee wil, en dan over een rustige weg rijden met een brede berm.

Anoniem

Re: Paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:28

Gewoon veel met begeleiding de weg op, en als het kan nog met een braaf paard en iemand die er naast loopt. Mocht je nou zelf heel gespannen zijn, is het misschien verstandig om er in het begin iemand anders op te zetten die wat handiger is.

Als je gaat stappen op de weg, probeer dan niet de angst weg te nemen maar ga eens rustig confronteren. Maar let wel, ook hier geldt, als jij gestresst bent wordt het paard dat ook. Dus mocht je dat spannend vinden, vraag ook dan iemand om je te helpen.
Het is belangrijk dat je het paard een goede ervaring mee krijgt.
Blijf dus gewoon stappen op de weg, als het breed genoeg is. Probeer het paard af te leiden door haar 'nagevelijk' te vragen aan de hand. Dit kun je ook oefenen in de bak met grondwerk. Je brengt dan je hand omlaag en ze moet op druk toegeven en jouw hand volgen. Zo kun je haar ook onder controle houden op de weg.
Uiteraard wel met hoofdstel en longeerlijn wandelen. Mocht je toch een erf op moeten, draai haar dan juist naar het verkeer toe, als je haar met de kont er naartoe zet, kan ze juist vluchten. Als ze het gevaar kunnen zien, kunnen ze het beter inschatten en zullen ze rustiger blijven.