Overgaan van bit op bitloos!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MachoP

Overgaan van bit op bitloos!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 17:56

Ik wil al jaren van met bit rijden, overstappen op bitloos rijden, maar hoe doe ik dat?
Hoe bereid ik het voor?
Wat schaf ik aan?
Waar moet ik op letten?

Lous

Re: Overgaan van bit op bitloos!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:00

Kijk naar het karakter van je paard en verdiep je in wat voor hoofdstel je wilt gaan rijden. Het is ook wel handig om te kijken naar instructie die bekend is met bitloos rijden.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:01

Daar lees ik heel veel feitelijke info, maar wil graag ervaringen van mensen weten van de eerste dagen en waarom zij nu juist voor hun hoofdstel hebben gekozen.
En welke ze mij aanraden.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:02

Zal er ook gelijk mijn probleem bij vertellen. Ik rijd Z dressuur en wil wel wedstrijden blijven rijden.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:02

En wat zijn goede instructeurs in het noorden des lands?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:03

MachoP schreef:
Zal er ook gelijk mijn probleem bij vertellen. Ik rijd Z dressuur en wil wel wedstrijden blijven rijden.

Rijdt je dan met s&t?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:03

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:04

MachoP schreef:

Dat moet geen probleem zijn, alleen dan mag je niet meer starten tussen de bitruiters, maar mag je alleen meedoen met speciale bitloze wedstrijden.
Of wedstrijden blijven rijden met bit en daarbuiten gewoon bitloos rijden.

Maar meid gebruik de zoekfunctie eens. Over alles wat je vraagt is wel al iets op Bokt te vinden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:05

eerst lees wat rond kijk eens in de winkel naar wat hooftstelletjes (wel bitloze natuurlijk)
volgens mij was er ook een site waar je hooftstellen kon huren alleen weet ik hem zo niet meer...
ik zelf rij mijn draver bij tijd en wijle met een touw halster doet ze prima op
maar als extra tip ik zou je paard wel af en toe met bit blijven rijden i.g.v. dat je hem ooit moet verkopen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:05

Bitloze wedstrijden zijn er maar tot en met L niveau. Heb je dus helemaal niks aan.
Waarom wil je ineens bitloos?

Ik heb mijn pony ivm gebitsproblemen over gedaan op bitloos maar ik vind het niet zo super hoor. Met bit kan ik zo veel sneller en kleiner inkomen met hulpen en veel meer doseren als zonder bit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:06

Ik rijd ook bitloos, en reed eerst met bit, en dat bevalt me ongelooflijk goed!
Met mijn paard rijd ik met een Sidepull. Dit is een hoofdstel met de teugels zegmaar aan beide kanten van het hoofd vast. Ik vind dit zelf het fijnste systeem, en mijn paard ook..

Ik woon trouwens ook in het noorden, en heb les van Monique de Rijk. Ze is écht geweldig, en traint haar paarden zelf ook bitloos. http://www.atletischerijkunst.nl

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:06

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:07

Ik kan bepaalde dingen wel zien, maar er geen vraag inzetten, want ik heb nog niet genoeg berichten ofzo.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:09

sommige topics zijn al wat ouder :)
daar kun je eigenlijk niet meer posten.
heb allen wat achtergrondinfo bij je vraag gezocht, zodat je alvast wat kunt gaan lezen en een mening vormen.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:10

Ik wil bitlois, omdat ik steeds meer rare dingen over botten lees.
Mijn paard is al 20 en krijgt al een ouder bekkie, dus die wil ik ontzien. Maar bit en bitloos is dus ook te combineren?

Verder: sorry jongens, maar ik ben nog maar net op bokt, dus weet nog niet zo veel van zoekfuncties enzo.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:11

Ik heb er ook al veel over gelezen hoor!
Vandaar dat ik nu wil kijken of ik ook werkelijk de stap ga nemen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:12

Waar woon je? Als je nou in de buurt woont, kan je misschien mijn hoofdstel eens gebruiken om te proberen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:12

Mijn merrie loopt ook wel "bitloos" op een halster. En een B-proef kan ik dan wel rijden, hoger word moeilijk, maar ze is dus niet zo getraind. Combineren kan altijd.
Heeft ze al last van de tanden dan? 20 is nog 'jong'. Mijne is 28 en loopt nu sinds 3 maand bitloos, maar ben verre van tevreden over het hoofdstel. Het is er een van FRA maar weet niet welk model.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:13

Je zal van Z meteen over moeten gaan op L...
Ik wou het ook al jaren. Heb heel lang gezocht naar het perfécte hoofdstel, heb het dan ook aangeschaft, heb het gewoon van de ene dag op de andere ingedaan en ben daarop naar stal gewandeld (half uurtje baan.) Daar heb ik gewoon hetzelfde gereden als altijd, alleen veel meer ontspannen en leuk voor mij.
Ik ben gelukkig... :)

Valt ook best te combineren trouwens.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:14

Joolien schreef:
MachoP schreef:

Rijdt je dan met s&t?

Deed ik wel, maar tegenwoordig niet meer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:15

Chaos schreef:
Mijn merrie loopt ook wel "bitloos" op een halster. En een B-proef kan ik dan wel rijden, hoger word moeilijk, maar ze is dus niet zo getraind. Combineren kan altijd.
Heeft ze al last van de tanden dan? 20 is nog 'jong'. Mijne is 28 en loopt nu sinds 3 maand bitloos, maar ben verre van tevreden over het hoofdstel. Het is er een van FRA maar weet niet welk model.

Ik snap niet zo goed wat er nou zo anders moet zijn aan bitloos.. Kan je eens uitleggen waar je zonder bit tegenaan loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:21

Ik heb ook bitloos gereden :) gewoon van de een op andere dag. aangezien mijn pony geen bit meer inkon. En dressuur was er prima mee te rijden! Kon net zo trainen als met bit. Ik reed met een kaakgekruist hoofdstel.

Maar zonder bit is er niks anders aan hoor.. Dan moet je je paard net zo voor elkaar hebben als met bit anders doe je dan toch al iets niet goed..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:22

Sodeletuut schreef:
Chaos schreef:

Ik snap niet zo goed wat er nou zo anders moet zijn aan bitloos.. Kan je eens uitleggen waar je zonder bit tegenaan loopt?

De release. Maar ga er vanuit dat het aan het hoofdstel ligt. :)