Heb getwijfeld dit topic te plaatsen, want momenteel zijn we toch alleen maar met basis van de dressuur bezig,
maar toch wil ik binnenkort weer eens een sprongetje wagen.
Ik heb een 10 jarige Haflinger merrie die weigert te springen..
Het begon eens met een gewoon laag kruisje proberen.
Ze heeft wel stuk of 20x geweigerd en meerdere keren de hindernis weten te slopen, maar uiteindelijk er een keertje normaal overheen geweest en afgesloten.
Goed is goed, klaar. Toch?

Tijd later weer eens een lesje springen. Nou dit ging bij hindernis 1 al fout. Ze ging er echt heel zelfverzekerd op af, dus een weigering zag ik niet aankomen.
Die was er dus wel. Met een mooie sierlijke boog kwam ik met de zijkant van mijn ribben op de balken terecht en kon ik ook niet goed op mijn linkerenkel staan. Dus het was gelijk klaar... Maar wij moesten en zouden het goed afsluiten. Dus mijn instructrice kroop erop. Was het ook de eerste keer gelijk raak.
Weer met een constant tempo rustig aanrijden, niks aan de hand, BOEM. Stond ze dan. Zij lag er ook naast.
Maar ze kon er weer op. Weer een aantal keer geprobeerd, maar iedere keer weer stilstaan of er gewoon volledig doorheen denderen.
Toen kwam er dit: wat nou als we de teugels gewoon eens 'losgooien' ?
En ze sprong!! Wel een paar keer achter elkaar. Zo hebben we het dus weer afgesloten..
Maar met een gewoon normaal contact weigert ze gewoon alles. Iemand een idee hoe dit kan?
Ik sta ook op een stal met ongeveer 1,5 hectare aan crosswei (van beginners tot gevorderden hindernissen) en daar hebben ze in het voorjaar/zomer altijd lessen voor. En wilde toch wel mee gaan doen.. lijkt me echt heel gaaf, dus wil gewoon de basis van het springen eerst goed voor elkaar hebben. Maar ik voel me niet echt safe met een los teugeltje door de cross... (wat ook gewoon echt niet kan natuurlijk)
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en ik sta voor alle ideeën open..
Ik rij regelmatig met gewoon wat balkjes door de bak. Wat stappen er overheen, beetje draven. Meer niet.