bokken in galop, onvoorspelbaar paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

bokken in galop, onvoorspelbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 08:41

Ik begin een beetje met m'n handen in m'n haar te zitten met hem, dus na veel overwegen open hier ik dan toch maar een topic.

Januari dit jaar heb ik een ziek manege paard overgekocht. Het was een soort opknap project waar het erop of eronder zou zijn voor hem, maar hij heeft zich er goed bovenop getrokken. De boer zei dat hij wel is een goede bok kon geven.

Afijn, beestje is paar weken bij ons, gaat stukken beter, en ik ga er voor het eerst op aan de longe. Gaat wel goed, maar hij hij mocht wel wat meer doorlopen. Ik spoorde aan, hij maakt een halve galopsprong en een fikse bok naar achter en ik lag eraf.

2e keer had ik los les en bij het aansporen maakte die weer een galopsprong met een bok(en ik er weer af). Hierna werd ik bang van hem en heb ik niet meer gegalopeerd, eigenlijk alleen maar getstapt. We hebben ook een bijrijdster die hem vroeger ook al reed, die ging vrij snel met hem naar buiten en deed daar ook galop. Daar ging het redelijk, maar paardlief leek buiten veel leuker te vinden. Dus ik ging ook naar buiten, galop was wel zo nu en dan met een bokkensprong, maar ging beter dan in de bak. Ik haalde ook een nieuwe zadel (barefoot boomloos)

Ergens tussendoor zijn we naar de wei verhuist en na een bokkerig begin een lekkere zomer zonder bokken gehad. Ik heb een osteopaat langs laten komen, een tandarts en inderdaad, hij zat achter vast en had haken. Problem fixed, dat zal het wel zijn geweest.

Op een winderige dag gingen we weer naar buiten, hij was al druk en schrikkerig, uiteindelijk wilde ik op de dijk een rustig galopje doen, waarbij hij flink bokte toen ik hem inhield, ik mijn beugels verloor en godzijdank tot het einde het kon uitzitten maar ik kon hem niet inhouden, dan zou ik vallen.

Vanaf toen is het weer minder gegaan (we zijn vrij snel daarna weer terug naar stal gegaan, einde zomer) en nu bokt ie weer, erger dan ooit te voren. Ik ben weer terug op les gegaan en al een hele tijd niet meer naar buiten gegaan omdat ik het voor mijzelf en mijn medemens gewoon niet veilig acht. Nu begint ie ook weer te bokken bij andere.

Zelf denk ik dat het gewoon pure nijd is, want het ene moment doet ie het niet, maar als je hem bijv tegenhoud, en hij niet mag crossen word ie boos. Toen hij de laatste keer aan de kletter ging bij mij, was het gewoon omdat we tussendoor moesten stappen voor een voetpad, daarna draafde ik weer aan en ging die aan de kletter. Zulke verhalen hoor ik ook van mijn bijrijdster, en vaak is het gewoon op de meest onvoorspelbare momenten, dat je het echt niet verwacht. Er is overigens niks aan de hand als hij zelf besluit aan de springen, en zo nu en dan ook niet als jij het aan geeft. Het is echt heel selectief.
Het is ook echt geen paard dat laat zien dat ie pijn heeft, als ie op 3 benen zou lopen zou je het aan hem nog niet merken. Dus met dat in mijn achterhoofd en hem kennende, denk ik gewoon echt niet dat het eraan ligt dat ie pijn heeft. Het is gewoon een super dominant paard.

Ik ben voor mezelf ook weer voor de zoveelste keer helemaal overnieuw beginnen. Dus weer gewoon aan de hand, wandelen. 1 keer in de 2 weken krijg ik les, en eerlijk gezegt zijn dat bijna de enige keren dat ik erop ga want het plezier voor mij is er een beetje uit.

Afstraffen werkt bij hem heel erg averechts heb ik na een hele lange tijd nu wel door, het werkt gewoon voor geen meter, hij leert er alleen maar van dat ie bang voor me moet zijn nadat ie iets fout heeft gedaan, en niet dat ie het niet meer moet doen. Dus ik heb het nu omgedraaid, alles wat hij braaf doet prijs ik de hemel in, alles wat ie fout doet negeer ik of straf ik af, om daarna hem de hemel weer in de prijzen als hij het goed doet. Dit werkt echt 10 keer beter en ik merk dat hij weer het leuke paard word wat ik in de zomer had, aan de hand dan.

We hebben ook al grondles(gehad, niet zo regelmatig) met de les zelf gaat het goed maar ik laat het even voor wat het is want dat ging op het laatst ook elke keer de mist in.

Volgende maand verhuizen we naar een ander stalletje, ik hoop dat dit ook verandering brengt. hij staat nu nog van 10 tot 5 buiten en dan op stal, daar krijgt ie een klein uitloopje en altijd uitzicht op andere paarden.

We hebben er zelf aan zitten denken om er iemand bij te halen die het eruit kan rijden, maar ik vind het moeilijk om te beslissen of dat echt de juiste keuze is en vooral, wie zou ik er dan op zetten?

pieps

Re: bokken in galop, onvoorspelbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:47

Ga voorlopig je paard eerst es longeren (met zadel etc) zodat ie z'n ei effe kwijt kan, lekker laten bokken en rennen, vaak is het met 5 minuten al gedaan. Dan direct erop en rijden maar. Succes!

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:55

Eerst longeren zodat hij zijn energie kwijt kan. Als dit geen oplossing is zou ik kijken naar iemand die je kan begeleiden of iemand die dit eruit kan rijden op een vriendelijke manier.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:14

Zou het niet kunnen zijn dat hij weer vast zit, zoals in het begin. Je schrijft dat hij na behandeling van de Osteo weer braaf was......... Vooral als paarden langer vast hebben gezeten in de rug kan het zijn dat je de behandeling wat vaker moet herhalen als een soort onderhoud.
Ik denk hieraan omdat hij het vooral in het aanspringen bij de galop doet...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:22

het kan zijn uit onbalans in het aanspringen/galop, ongemak in zijn lijf of inmiddels aangeleerd gedrag, ik zou eerst wat zaken uitsluiten en hulp zoeken met de training

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:32

Vaak herhalen en blijven zitten. Niet elk paard doet dit uit pijn, zijn er zat die dit doen omdat ze speels/gelukkig/stout/etc. zijn, komt vaak voor. Maar als je een paard opknapt dan heb je hier toch wel ervaring mee?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:09

Heej Millanka,
ik herken dit verhaal. Mijn merrie deed dit ook tot in het extreme, totdat ik er 1,5 maand kanonhard afgelanceerd werd (in een proef notabene). Zodra ik wilde aanspringen in galop ontplofte ze zo'n beetje onder me. Mijn merrie kan ook vrij dominant zijn. Ik ben er echter achter gekomen dat het bij ons alles te maken had met mijn rijtechniek en de scheefheid van mijn paard. Ik les sinds enkele weken bij een nieuwe instructeur die veel aandacht besteedt aan rechtrichten en rijden vanuit ontspanning. Ik wist niet dat mijn paard zó kon lopen..... Wat een eye-opener.... Wellicht is het een oplossing is om in die hoek te zoeken ?
(n.b.: ik heb ook iedereen er eerst bij gehad, osteo, fysio, DA, hoefsmid, tandarts etc...).

"Vaak zien we paarden die eerst gelongeerd moeten worden omdat ze zogezegd te geweldig zijn. Bij nader inzien betreft het alleen maar een ‘weglopen’ tengevolge van het op de schouder lopen.
We zien eveneens dat paarden die moeilijk ontspannen met behulp van hulpteugels gedwongen worden laag te lopen. Spanning is meestal het gevolg van het niet recht zijn van het paard. Dwang om laag te lopen is voor het paard onbegrijpelijk en brengt nog meer spanning teweeg. Alleen een rechtgericht paard kan de rug ontspannen; pas dan kan het paard ongedwongen laag lopen."

...."Deze problemen kan men oplossen door het 1/2.2 systeem van lichtrijden. Dat wil zeggen: 1 keer neerkomen en 2 passen staan. Een zeer groot aantal ruiters kan deze oefening niet uitvoeren, omdat hun lichaam niet in balans is tijdens de bewegingen van het paard."
> Probeer dit eens voor de grap... het vertelt je veel over je eigen balans!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 14:18

Paperboy schreef:
Zou het niet kunnen zijn dat hij weer vast zit, zoals in het begin. Je schrijft dat hij na behandeling van de Osteo weer braaf was......... Vooral als paarden langer vast hebben gezeten in de rug kan het zijn dat je de behandeling wat vaker moet herhalen als een soort onderhoud.
Ik denk hieraan omdat hij het vooral in het aanspringen bij de galop doet...

Hij was lang voor de behandeling braaf, een tijdje na de behandeling.

Het was geen opknap project in de zin van probleemgedrag. We kregen mee dat ie wel is kon bokken, maar hij moest niet daarom weg, maar omdat ie ziek bleef en maar niet beter werd. Het was een gok of ik hem misschien beter kreeg, anders was het een enkeltje slacht.

Begeleiding krijg ik wel maar hij doet het op zulke onvoorspelbare momenten, dat ik niet kan zeggen van nou kijk ik doe even voor wat ie doet en dan kan je het analyseren. Hij doet het soms super braaf, en soms niet. Het ene galopje is het andere niet met hem.

Interessant stukje Pinkypie! Ik heb wel is gekeken naar rechtrichten en dergelijk maar me er nooit goed in verdiept. Ik ga er eens wat verder op in!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:01

@ Millanka: bij mij is het tot nu toe echt de kern van het probleem gebleken. Wel een tip: neem je tijd ervoor en laat je niet opjagen of vertellen dat het "plaatje" niet juist is. Met rechtrichten ga je terug naar de basis; je leert a.h.w. opnieuw rijden. Maar je moet er voor open (kunnen) staan.
NB : mijn merrie heeft - voordat ik met de nieuwe instructeur en rechtrichten begon - 2 behandelingen gehad van de osteo. Dat kan zoiezo nooit kwaad, ze bleek bij mij vooral vast te zitten in haar onderrug en bekken. Dat gaat nu een stuk beter en soepeler.

Succes met je paardje !

Jannadevries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:10

Zou echt checken inderdaad of er geen wervels e.d. meer scheef zitten en of alle randvoorwaarden goed zijn. Vaak komt bokken in galop toch door rugspanning, scheefheid of de ruiter die net een tikkeltje scheef zit. Sommige paarden zijn daar heel gevoelig op en al klopt er maar een mm niet bij wijze van spreke...

Ik zou je ook aanraden te starten me rechtrichten. Bij voorkeur is aan de hand en daarna rijdend.

Succes ermee!

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 08:14

Ik ga zeker met pinkypie mee als het gaat om de tip om te kijken naar rechtrichten. Ik rijd zelf volgens AdB, een methode waarbij paard centraal staat en zeker de verticale balans van het paard (gewicht op 2 schouders zetten). Dat is best lastig, ik had er zelf nog nooit van gehoord en heb na aanhoudende problemen met mijn verzorghaflinger (bokken, exact in dezelfde situaties als TS) een AdB instructrice ingeschakeld. Van haar kwam ook de tips om mijn boklinger eerst te longeren, ik ben een beginner qua rechtrichten en kan hem niet de hele tijd rechthouden (hij is echt superscheef). Galop hebben we afgeschreven voor het komende jaar, voorlopig alleen stap en draf recht sturen.
Voor mijn eigen veiligheid is het gewoon altijd eerst even stoom afblazen (aan de lijn) en dan pas erop. Bokriem om, voor het geval dat dan heb je iets meer kans dat je m uitzit. Ik wens je heel veel sterkte en succes, het is echt een vreselijk lastig probleem.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:07

Hier weer even een update'tje. We hebben het longeren weer opgepakt, en zit een beetje met smart te wachten tot we over kunnen naar de nieuwe stalling, ik hoop dat de nieuwe bak hem zo goed zal bevallen als dat het mij is bevallen.

Ik zou eigenlijk les gaan volgen in het rechtrichten maar heb het toch afgezegt. Na de winter wil ik wel echt gaan lessen.

Bokken gaat weer ietsjes beter maar ik wacht er een beetje af tot ie weer van voor af aan begint. Laatst was hij erg fris, 'bang' van een bepaalde hoek en de paarden in de paddock ernaast waren constant aan het rennen, dus vloog hij er 2 keer vandoor in die hoek, eerste keer (in de galop) 2 keer een bok. Ik heb hem toen hij aan het einde van de bak was en richting de uitgang vloog (die voor mijn eigen veiligheid als er niemand bij is open staat, ik ben bang dat ie er anders overheen springt :+ ) op de volte gestuurd, en dan is die ook weer heel makkelijk terug te rijden. Ook niet vasthouden, of weigeren of iets van protest. Heel maf...
2e keer ook er vandoor gevlogen, maar deze keer geen bok (al neigde hij er wel naar maar ik kon op tijd zijn hoofd weer omhoog halen. Ik durf niet te zeggen of die ook echt had gebokt als ik hem zijn gang had laten gang)

Vervolgens, week later weer les, was die zo sloom als wat. Ik had hem ervoor wat hooi gegeven, niet super veel of wat dan ook, maar ik vermoed dat ie daar wat last van had. hij was niet vooruit te branden, had ook een beetje medelijden met hem want ik voelde wel dat ie wel wilde maar dat het gewoon niet ging.

Met de lessen met mijn intructrice die er wel wat van af weet (daarom heb ik het ook afgezegt, les 2 keer per maand bij haar, 2 keer per maand grondwerk les, het word echt te gek om ook nog eens rechtrichtlessen erbij te nemen qua kosten) zijn we heel voorzichtig een beetje begonnen met oefeningen.

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:45

bij een goede instructrice hoort rechtrichten er gewoon bij.
maar als hij zo heftig blijft reageren zou ik hem toch eens goed na laten kijken.
osteo en een bloedonderzoek.
want dat slome moet ook ergens vandaan komen