Lang gelijnd paard en 'sluiten'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Lang gelijnd paard en 'sluiten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 23:16

De merrie die ik rijd is lang in het lijf, misschien een erfenis van haar vader Rubiquil. Halfbroer Ollright is bijvoorbeeld ook erg langgelijnd.
Sluiten is dan lastig, inmiddels kunnen wij vrij makkelijk schakelen in de gangen, en daarmee bereik je al veel.
Iets waar ik toch wel tegenaan loop nu ik wat verder kom in mijn rijden is toch het 'verzoek' van de juryleden om mijn paard meer te sluiten.

Maar hoe bereik je dat? Korter zal ze in wezen niet worden. Dus optisch gezien zal ze altijd langer 'ogen' dan een paard met een korter lijf. Waarin kan ik dan toch de geslotenheid het beste naar voren laten komen?

Zijn er meer mensen hier met een lang paard? Hoe werken jullie met je paard om hem beter te laten sluiten? En waar loop je tegenaan als er wordt gevraagd om meer geslotenheid?

marjoleinft

Re: Lang gelijnd paard en 'sluiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:19

hoi ik heb ook een lang gelijnd paard gehad en die liet ik sluiten door haar meer op de achterhand te rijden verder is het lastig om z'n paard te laten sluiten.als je er echt niet uitkomt misschien is een keer aan de juri vragen wat ze daarmee bedoelen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:23

Pfoe, moeilijke materie. Een optisch korter paard lijkt automatisch meer gesloten, ook al is dat niet zo.
Een langer paard moet goed aantreden vanuit het achterbeen (trouwens ieder paard :D ) en door voldoende schwung en drang naar voren, lijkt een lang paard meer in elkaar te schuiven.
Ollright is me nooit opgevallen als een langgelijnd paard, door de impuls en verzameling.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 23:43

Ja, in feite is het natuurlijk logisch... Met voldoende impuls bereik je dat ze ondertreed, door te verzamelen krijg je draagkracht en kunnen ze gaan 'zitten'. Maar dat lange lijf maakt dit alles best een opgave hoor ;-)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:50

Een lang lijf heeft toch ook voordelen? Makkelijker buigen?
Een korter paard heeft het daar veel moeilijker mee...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 13:36

Ja, zijgangen en lengtebuiging pakt ze met 2 hoeven in d'r neus aan ;-) Gebruik de zijgangen dan ook veel in combinatie met tempowisselingen om ze sterker te maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:34

Een vriendin van me had een lang paard (echt een lang paard, hij was ook nog enorm groot ook, bijna 1.80) en daarmee zijn ze aan de gang geweest om hem met heel veel schijnovergangen achter mega-electrisch te laten aantreden, het achterbeen kwam er steeds sneller, verder en hoger onder. Daardoor ging hij niet alleen meer zitten, maar leek hij ook geslotener.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:53

Die van mij is juist niet super groot, niet zo hoog op de benen, maar wel lang dus, net een teckeltje :))

Ik ga eens wat meer m'n best doen om ze in de verzameling ook supersnel te krijgen, maar het is een echte merrie dus voor ik het weet is ze nijdig ipv elektrisch.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:45

Ik heb hier ook een wat langer gelijnd paard (niet extreem, maar wel eentje die graag lang in het lijf loopt)
Afgelopen zomer ben ik op zomerinstructieweken geweest en ik heb bij een instructeur op een kleine volte moeten galloperen, goed van achter naar voren werken, bergop en z'n kont een beetje naar binnen drukken.
Merkte hier wel dat mijn paard beter gesloten en bergopwaarts ging lopen.

Verder lees ik dit topic even mee :)

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:10

Wat Queelens zegt, iets tsja ik wil niet zeggen arbeidspirouette, maar wel die richting op, tot je voelt dat hij in de ''hef'' komt en zijn gewicht verplaatst naar achter. Dan weer een stukje wegrijden en als je voelt dat hij weer langer in zn lijf wordt weer die kleine cirkel inzetten. Vaak is het in galop makkelijker, vanuit die ''hef'' galop de overgang naar draf maken en op het moment dat je voelt dat je hem weer verliest weer overnieuw, dan kun je dat steeds meer uitbouwen dat je er steeds meer grip op krijgt. En vanuit stap ''van achter beginnen'', een beetje klein houden zodat ze niet op de voorhand kan douwen (goed balans bewaren, op eigen benen en geen leuning laten nemen op het bit), en als dat wel gebeurt ga je weer stappen en begin je overnieuw.
Lastig dat het een echte merrie is, al kun je van dat kattige ook gebruik maken, een trapzak krijg je nooit elektrisch :+
Hoop dat het klopt wat ik zeg, ben geen expert in uitleggen sorry.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:16

Klopt dat was ik er vergeten bij te zetten zodra je merkt dat die z'n gewicht naar achteren verplaatst de volte uit en een stukje wegrijden. Of uit die volte de overgang naar draf en wegrijden heb ik ook moeten doen! :j
Merkte echt dat m'n paard er van ging sjouwen en goed vanuit de motor van achter naar voren gesloten bergop ging lopen! :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:18

Toevallig moet ik van mijn instructice de laatste weken ook aan de arbeidspirouettes. Pakt ze nog goed op ook :j

Al met al denk ik dat dit vooral ook tijd kost... Ik train ongeveer 3 keer per week serieus, de andere dagen doen we een sprongetje, buitenritje, longeren of niks bijzonders. Zou ik meer moeten investeren in (kracht) training om ze sterker te maken in het sluiten?