galopprobleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

galopprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 19:56

Hoi,
het gaat alweer redelijk goed met Cindy - Ik heb haar al 4 jaar. Ze heeft een hele tijd last gehad van Chronisch Astmatische Bronchites. - Ik rijd haar nu al ongeveer 4 maanden en ik wil nu graag weer onze training opbouwen.
Dit gaat immers al redelijk goed, maar alleen heb ik wat kleine problemen met de galop.
1. Bij het aanspringen luistert ze niet naar mijn benen. als ik nu bijvoorbeeld linksom rijd en de hulpen geef voor de contragalop (rechtergalophulpen dus) dan springt ze gewoon links aan. - IK denk dat dit komt door haar vroegere manegewerk
2. Ze snijdt de bochten volkomen af. vroeger kon ze nog niet eens rechtdoor rijden. dit lukt nu wel alleen crost ze de bocht om. - Ik ga morgen proberen daar balken te leggen zodat ze niet kan afsnijden.
3. ze galoppeert erg op de voorhand - dit verhelp ik momenteel door voor op te pakken en achter bij te tikken. dat werkt redelijk goed.

Iemand tips?

m.vr.gr

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:07

1. Leer haar anders eerst goed aan te springen op de stemhulp maar leg je benen dan ook op de goede plek. Ik doe dit ook met een fries die aanspringen moeilijk vind. Veel longeren helpt daarbij.

2. probeer als je bijvoorbeeld rechtsom door de bocht gaat je binnenteugel (rechts) te begrenzen en ook met je binnenbeen. Doe je linker hand van de hals alsof je een deur opent en draai je lichaam ook mee die hoek in. Uiteindelijk zal ze goed door de hoeken gaan lopen. En voor het snelle gedeelte :P rij haar op de lange zijde naar voren en in de hoek rij je terug. Ze moet op jou tempo lopen en het klinkt alsof ze haar eigen tempo heeft.

3. het enige wat ik hierover kan zeggen is heel veel schakelen! dus naar voren en weer terug. Als je terug rijdt is het belangrijk dat je haar opvangt van voren dan komt ze meer op de achterhand.

succes!

rebekka

Re: galopprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:30

Wat vind ik goed helpt is, om haar in de rechtergalop aan te laten springen, bij het doorzitten en de hoek en bij het been geven met je zweepje een tikje geeft op het rechterbeen. Vaak springen ze dan wel goed aan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:44

Ik vraag me af waarom je contragalop wil rijden als je net weer bezig bent na ziekte van je paard!
Zorg eerst maar eens dat je paard goed loopt zonder al die onderdelen van de M dressuur!
Terug naar de basis en vw nw rijden en pas als jij zelf er aan toe bent... dus de B en de L1 en de L2 hebt door lopen, eens gaan denken aan de contragalop!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 17:39

We zijn al weer een jaar aan het werk. Maar helaas is Cindy vorige week ziek geworden, Bloedwormen.. Daarna begin ik gwn weer bij af.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:44

Ze is vorige week ziek gezorden, liep dus niet lekker en dingen gingen niet zo fijn als anders?
Het kan eigenlijk niet dat als jou paard bloedwormen heeft gehad een week geleden dat ze zich na een week weer de oude voelt! Geef het dus even de tijd en doe een paar stappen terug!
Dus die contragalop even niet en minder uren rijden in de week en ook dat aangepast.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:47

Klinkt alsof ze nog niet sterk genoeg is.
imo wijzen alle drie je punten hierop.

rexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:13

zodiacje schreef:
Klinkt alsof ze nog niet sterk genoeg is.
imo wijzen alle drie je punten hierop.

Inderdaad :) . Probeer je paard gewoon lekker recht te richten, en van achter te rijden, dan gaat je paard 'vanzelf' beter lopen :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 13:41

oke bedankt. ik begin nu weer rustig aan met rijden. die bloedwormen kreeg ze ná het openen van dit topic.