Ik weet niet of het hier goed staat, maar wist het even nergens anders te plaatsen.
Sinds 3 maanden hebben we een connemara genaamd Kate. We hebben haar van mensen gekocht die ook hier komen en zij hadden haar ook weer van mensen die hier komen. Ik had gezocht op haar naam en zo kwam ik daar uit, zo kon ik ook iets meer terug vinden over haar verleden.
Ze is een hele lieve rustige pony, doet geen vlieg kwaad en zal geen stap verkeerd zetten, ze is ook liever lui dan moe. Zo hebben we haar ook leren kennen en zo is ze al die tijd ook geweest.
Toen we haar een weekje hadden, kreeg ze helaas droes. Dat heerste op stal, toen ze er net 4 dagen stond, brak het uit. Ze heeft 3 weken hoge koorts gehad en had het echt heel zwaar. Na 10 dagen koorts vrij te zijn, mochten we weer gaan stappen op het harde aan de hand. Dit 14 dagen, 15 minuten per dag gedaan en daarna mochten we weer gaan rijden. Ook 15 minuten per keer en elke week 5 minuten erbij. Inmiddels is de geheke stal droes vrij en mag alles en iedereen weer samen rijden.
Met het opbouwen zitten we nu op 40 minuten en dat gaat heel goed. Ik merkte na 2 weken weer rijden dat ze onregelmatig liep op linksachter en heb de DA naar laten kijken, ze was niet kreupel, maar wel heel stijf in de achterhand. Heel logisch natuurlijk na zo lang ziek zijn en herstel nodig hebben. De Osteopaat erbij gevraagd en die heeft haar lekker los gemaakt. Voor dat de Osteopaat kwam, was ze opeens heel schrikkerig. Ze legde mij uit dat het allemaal kwam door de "spierpijn". Na 5 dagen alleen aan de hand stappen en draven zou ik het weer rustig kunnen oppakken. Eerst gelongeerd en daarna zelf erop gegaan. Ze voelde nog heel erg zoekende naar balans, dus ben na 15 minuten afgestapt en zijn samen aan de hand gaan wandelen. Erna contact gehad met de Osteopaat en die zei dat het van de behandeling kwam, kon geen kwaad, was heel normaal.
Mijn dochter heb ik afgelopen woensdag in de les laten meelopen met haar en de eerste 40 minuten ging het heel goed. Gewoon de rustige en brave Kate, maar daarna veranderde ze. Ze begon te reageren op de andere paardjes en 1 keer schrok ze dus echt en sprong opzij, mijn dochter lag er dus naast. Ze rijd al bijna ander half jaar en rijd Kate ook het meeste, dit hadden we nog niet meegemaakt eerder voor het ziek zijn. Er weer op en de rest van de tijd ging het wel weer. Ik heb haar donderdag gelongeerd voor een half uur en toen was er niets aan de hand. Gister mijn dochter er weer op in de les en ook nu weer de eerste 40 minuten gingen super en daarna weer schrikken en wegspringen, waardoor het kind er weer naast lag. De lerares probeerde haar te pakken maar mevrouw ging gewoon in galop en liet zich niet pakken. Ik was al onderweg naar de bak en voor de ingang aangekomen hadden ze haar al te pakken.
Na de les zei de instructrische dat ze heel fris is en dat ze haar maar even had opgejaagd en moe gemaakt. Volgens haar voelde Kate dat zij de baas was en daarom kon ze gaan rennen. Ik zie het anders, ze heeft "schijt" aan haar en liet zich gewoon niet pakken door haar. Bij mij heeft ze die trucjes helemaal niet en zou ook nooit door de bak gaan rennen. Volgens haar moet ik haar meer moe maken want ze zat vol energie.
Voor ons werd Kate 3 a 4 keer per week een half uur tot 3 kwartier gereden. Toen was ze ook niet vooruit te branden en bij ons reed ze zo ie zo al elke dag. Mijn dochter 3 keer een uur en ik 3 keer een half uur. Kate was bij aankoop ook 50 kilo te licht, vond ook de DA die haar gekeurd heeft. Ziek zijn heeft natuurlijk ook niet veel geholpen, maar ze ziet er nu al een stuk beter uit. Dit is ook de reden dat ik haar nog niet heel erg wilde belasten met mij. Ze zou me moeten kunnen dragen, maar het voelt voor mij niet prettig. Inmiddels rijd ik haar helemaal niet meer en wil ik het grond werk met haar doen tot ze me wel met gemak kan dragen. Ze is nu gewoon nog te zwak.
Nu vraag ik me dus af is ze echt te fris?
Ik heb meer het gevoel dat het voor haar na die 40 minuten toch te zwaar wordt en ze last krijgt van de spieren waardoor ze weer meer prikkelbaar is. Als ik haar los gooi, dan ruikt ze even, gaat rollen en blijft vervolgens rustig 30 minuten staan. Als ik haar ga opjagen dan wil ze wel lopen, maar rennen doet ze niet. Ze komt naar me toe en gaat staan kroelen. Ze maakt zich niet moe en doet alles op haar gemak. Ik kan me niet voorstellen dat ze teveel energie heeft, ze heeft voor ons al niet veel hoeven doen en bij ons zijn we gaan opbouwen. Ze beweegt nog steeds meer als daarvoor. Ik denk zelf dat het gewoon nog teveel is voor haar aangezien we ook pas op de 40 minuten waren met opbouwen.
Wat denken jullie?
Ik zal vast iets vergeten in dit enorme verhaal, dus vraag gerust.
Alvast bedankt