niet kunnen opstappen, extreem gevalletje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

niet kunnen opstappen, extreem gevalletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:32

Ik weet dat hier al een hoop topics over zijn geweest, maar al die oplossingen die daarin staan beschreven werken helaas niet.
ik heb een super lieve, 6 jarige NRPSer. Hij is 1.70 hoog (wat al lastig is) en ik heb een afwijking aan mijn knieen waardoor ik ze niet goed kan buigen (wat het helemaal lastig maakt)
Met rijden geen probleem, maar opstappen is dus een hel.
Ik kan niet zonder mijn krukje.
Maar, dan moet je paard wel langer dan 3 seconden stilstaan, omdat het zelfs met krukje nog lastig opstappen is met mijn knieen.
Maar wat ik ook doe, mijn paard zet altijd gelijk een stapje naar voren, naar achteren of opzij. Als er iemand is die hem vasthoud probeert hij een keer of hij niet stiekem ergens anders heenkan, en anders staat hij stil als een engeltje, ook als ik er eenmaal opzit staat hij perfect stil.
- zadel is gecontroleerd, mijn dressuurzadel paste inderdaad niet goed, en hangt nu weer in de kast, maar hij liep voor hij dat zadel had ook al weg
- eindeloos rondjes lopen en elke keer halthouden, weer lopen, halthouden, zelf op het krukje staan en weer doorlopen enz, duurt elke keer minstens een kwartier tot een uur, ookal ging het de dag ervoor vrij snel, de volgende dag moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. ik heb dit een aantal weken geprobeerd, zonder ook maar iets van vooruitgang
- hem een pas achteruit zetten als hij wilt gaan lopen maakt dus echt geen verschil
- in een hoek zetten heeft al helemaal geen zin, er is altijd 1 kant vrij

het enige dat werkt is kriebelen op zijn schoft als hij jeuk heeft, maar dat is eigenlijk alleen inde winter, of hem ergens naartoe laten kijken dat eventjes zijn aandacht opeist. Maar dat is natuurlijk niet vaak :+

wie o wie, heeft de gouden tip? :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:37

Commando HALT middels vrijheidsdressuuur aanleren!

Heb ik ook gedaan bij mijn Fries. Moet het nu af en toe nog even herhalen, maar gaat inmiddels prima. Halt is dus halt. Tot ik iets anders aangeef.
Ik heb het hem dmv VD geleerd (dus zonder zadel etc) Paard stil zetten met woordje halt erbij en zodra hij stil staat: belonen. Voerbeloning met zijn favo snack (in dit geval appel) werkt het beste. Dat herhaal je een paar keer (3 keer max) en dan is je oefeneing klaar. De volgende keer laat je de tijd tussen "halt" en beloning iets langer worden bijv 1 seconde en zo bouw je op (niet in 1 dag dus!) Later voeg je er bijv aan toe dat je de kruk naast hem zet en dan dat je erop gaat staan. Dus die tijdsduur opbouwen. Mijn Fries blijft inmiddels keurig stil staan, ik kan om hem heen lopen en opstijgen.

Moet er wel bij vermelden dat als bijv mijn zoon op wil stijgen die wat nerveus is, mijn paard wegstapt. Hij stapt als het ware opzij voor de negatieve lading waarmee zoon aankomt. Doiet dat ook als ik nerveus ben (bijv de als ik er eens zadelloos opga). Dus bij jezelf nagaan of je bang bent dat ie opzij stapt is ook een goede. Je meot WEL het evrtrouwen uitstralen dat je paard blijft staan.

Succes!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:49

het rare is, dat hij voor de rest wel goed luistert. Als hij loopt aan de longe en ik zeg halt en knip een keer met mijn vingers in de lucht, dan staat hij stil. Als hij op de poetsplaats niet vast staat, kan ik gewoon even weglopen om iets te halen. Misschien is het omdat ik inderdaad al met een bepaald gevoel op dat krukje sta, want het commando halt kent hij, behalve als ik boven op dat krukje sta. ik ga vanavond eens 'neutraal' opstappen ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:51

Een liedje neurien helpt! Dan zet je je adem niet vast en ben je een stuk ontspannener :j Succes!

Elles

Re: niet kunnen opstappen, extreem gevalletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:05

Wat mij een paar keer geholpen heeft, is een achteruitlopend paard dan meteen ook FLINK achteruit te laten lopen. Desnoods de hele bak rond. Is ie er flauw van en wil hij niet meer verder? Jammer dan, Elles wil nóg tien meter :j En dan gewoon rustig opnieuw proberen op te stappen. Niet grof/boos worden of schreeuwen, maar gewoon resoluut een allemachtig eind achteruit laten lopen. Dat moest ik 2 keer doen en toen koos hij eieren voor zijn geld en bleef netjes staan.

Voor opzij lopen deed ik wat anders (1 keer voorgekomen): teugels aan het eind pakken en (net zo resuluut, maar zonder boos te worden of überhaupt iets te zeggen) en hem een paar rondjes flink in een korte cirkel om je heen laten lopen. Toen was opzij lopen ineens ook niet meer leuk en kon ik probleemloos en rustig opstappen.

Maar goed, ieder paard is anders natuurlijk en de reden van het wegdraaien zal ook bij ieder paard anders zijn. In mijn geval ging het niet om pijn of zenuwen, maar liepen ze gewoon te eikelen ;)

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:12

Het klinkt ook een beetje alsof ze geleerd heeft dat niet stil staan een beloning heeft, namelijk dat jij er niet op gaat zitten. Misschien kun je het proberen met iemand die wel gelijk op kan stappen zodat ie leert dat opstappen ook gelijk opstappen is en dat ie het niet kan uitstellen? Succes!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:40

bedankt voor de reacties

@Saartjuh88, het kan inderdaad zo zijn dat hij zo denkt, ik ben de enige die hem rijd, en de rest van de familie heeft niks met paarden, verder sta ik net op een nieuwe stal, dus ik ken de mensen daar ook nog niet zo goed... maar ik zal eens gaan zoeken, kijken of hij bij andere ook zo dwars is

@ Elles, dat heb ik geprobeerd, dat achteruitlopen. als ik dat vraag dan loopt hij heel braaf een paar pasjes naar achteren, en als hij niet meer wilde ging ik ook nog flink wat meters door, maar zodra het krukje er weer langskomt en ik erop sta (hij zet ook pas echt een stap opzij als ik op dat krukje sta), dan doet hij nog steeds gewoon een pasje de andere kant op

nynke_aafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:42

heb je het zadel eens eens laten nakijken? had ik ook met mijn paard, tot dat ze oplaast stijgerent en bokkent naast me stond! het bleek dus als ik opstapte dat het zadel haar op een manier zo drukte dat het pijn ging doen en niet meer wilde blijven stil staan.

dit is ook begonnen met eerst een paar passen voor/achter uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:43

Vind hij het niet gewoon raar dat je ineens groter bent als je op een krukje staat?
Sommige paarden zijn daar wat kijkerig op. In dat geval zou ik ook eens poetsen terwijl je op een krukje staat, kan hij goed zien wat je aan het doen bent en dan went hij aan jou hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:46

Het is heel simpel, gewoon net zo lang wachten totdat hij echt stilstaat. Heb ook een paard gereden die dit deed, maar elk pasje gewoon corrigeren, terug of naar voren, dan weer even rust, voet naar de beugel, en als ie weer verstapt, terug, weer rust en overnieuw. Dit kan lang duren maar het paard moet gewoon toegeven dat hij stil moet staan.
Het kan lang duren, ik ben de eerste keer 20 min bezig geweest, maar als ze het eenmaal doorhebben blijven ze braaf staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:47

Mijn paard ging er altijd als een achterlijke vandoor als ik op wilde stappen. Wat ik deed was een halstertouw (met veiligheidssluiting) aan de linker bitring maken. Deze sloeg ik om de bovenste balk van een hek heen, en pakte ik vervolgens bij mijn teugels erbij. Dan steeg ik op, en kreeg mijn paard de beloning van haar leven. Boog voorover, maakte het touw los en stapte n paar rondjes. Dan weer terug naar het hek, daar afstappen en direct weer belonen alsof ze weet ik het wat heeft gedaan. Touw er weer aan en hop er weer op en weer belonen. Heb k maar 3 of 4 keer hoeven doen.

Als ik het NU weer zou doen dan zou ik een halster over het hoofdstel heen doen en het op dezelfde manier doen, is net even iets vriendelijker, maar dat besefte ik niet toen k 17 was.

Overigens kun je uiteraard alles wat 'vast' staan gebruiken ipv de balk van het hek. Het gaat erom dat er geen mens bij staat die hem vasthoudt, een hek kun je namelijk overal wel vinden, en t mens gaat ook weer weg.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:52

Ik heb het ook gehad met mijn haf.. die kon echt niet stil staan.
Zodra ik mijn voet al optilde ging hij aan de wandel.

Wat ik heb gedaan, misschien in andere hun ogen niet goed is hem steeds met opstappen vast laten houden en zodra ik erop zat hem zijn hoofd naar mij toe laten draaien en een koekje (bij hem hielp gewoon 4 biksjes)...nu heb ik ook een kliko ook dus hij vond het koekje geweldig

Nu stap ik er zo op, blijft netjes staan en soms vergeet ik het koekje ook wel hoor.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:57

Die van mij had ongeveer hetzelfde probleem: ik liet haar elke keer voeren door iemand die ervoor stond. Toen langzaam afgebouwd en zelf eerst brokjes gegeven voordat ik erop klom (zodat ik het alleen kon), en toen een brokje gegeven nadat ik was gaan zitten. Inmiddels kan ik zonder problemen opstappen. Mega braaf, en rent NOOIT meer weg.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:04

Zet hem met zijn neus in de hoek van de bak dan kan hij alleen achteruit, en dan stel opstappen, en hem laten staan tot je zit! Wel lastig, als je geen krukje nodig had kon je gewoon 1 teugel heel kort nemen en hem naar jou laten kijken, kan ie alleen maar om zijn as draaien.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:08

Picassox schreef:
Die van mij had ongeveer hetzelfde probleem: ik liet haar elke keer voeren door iemand die ervoor stond. Toen langzaam afgebouwd en zelf eerst brokjes gegeven voordat ik erop klom (zodat ik het alleen kon), en toen een brokje gegeven nadat ik was gaan zitten. Inmiddels kan ik zonder problemen opstappen. Mega braaf, en rent NOOIT meer weg.

Zo ben ik nu inderdaad ook bezig en ik merk dat het nu steeds beter gaat, het duurt even maar dan heb je ook wat. Veel mensen vinden deze manier fout, maar mijn paard tegen het schot aanzetten of in een hoek werkt alleen maar tegen en ik vind dit toch een vriendelijkere manier.

Overigens als ik met grondwerk bezig ben kent ze het commando halt dondersgoed, maar in de bak heeft ze daar schijt aan /3 .

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:10

Elke keer als hij ook maar een stap beweegt, dus naar voren, opzij, naar achteren, gelijk achterwaarts zetten. En dan net zo lang tot hij doorkrijgt dat, als hij gewoon stilstaat, hij ook niet achteruit hoeft te lopen. De een heeft het sneller door dan het andere paard, maar ieder paard zou dit wel moeten kunnen snappen.

Heb er ook goede ervaringen mee, heeft bij mij erg geholpen :j

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:22

Gebruik het krukje ook eens voor andere doeleinden,
ga er bijvoorbeeld opstaan om hem lekker te borstelen
of alleen maar om te aaien.
Stap 100 keer op het krukje en weer van het krukje af, let op alleen dan van het krukje afstappen
als hij stilstaat.
Ga dan eens over het zadel hangen om hem aan zijn andere kant te aaien,
wapper eens wat met de stijgbeugels aan beide kanten.
En steeds weer van het krukje af en er weer op (liefst verdeeld over meerdere dagen)
Daarna ga je een stapje verder bijvoorbeeld door alleen maar je voet in de stijgbeugel te
zetten, als hij stilstaat weer van het krukje af.
Dan kun je eens in de stijgbeugel gaan staan en tot slot erop gaan zitten.
Het gaat dus erom dat jezelf (en je paard) niet steeds als je het krukje pakt denkt aan opstappen
en gaan rijden.
De timing dat je van het krukje afstapt is heel belangrijk, als het paard stil staat dus.
Ik heb het zelf ook met een paard gedaan en ze staat nu altijd heel geduldig te wachten
tot ik erop zit.
Succes

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:29

Ilse_123 schreef:
@ Elles, dat heb ik geprobeerd, dat achteruitlopen. als ik dat vraag dan loopt hij heel braaf een paar pasjes naar achteren, en als hij niet meer wilde ging ik ook nog flink wat meters door, maar zodra het krukje er weer langskomt en ik erop sta (hij zet ook pas echt een stap opzij als ik op dat krukje sta), dan doet hij nog steeds gewoon een pasje de andere kant op

En dan dus gewoon wéér achteruit zetten. En weer, en weer, en weer, zo lang als nodig is ;) Je moet het wel even doorzetten en niet na 1 poging opgeven. Sommige paarden hebben even wat meer nodig, voordat ze inzien dat het wegdraaien ze alleen maar heel veel werk en flinke bilspieren oplevert :+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:21

Elles schreef:
Ilse_123 schreef:

En dan dus gewoon wéér achteruit zetten. En weer, en weer, en weer, zo lang als nodig is ;) Je moet het wel even doorzetten en niet na 1 poging opgeven. Sommige paarden hebben even wat meer nodig, voordat ze inzien dat het wegdraaien ze alleen maar heel veel werk en flinke bilspieren oplevert :+

Ik zou dat niet hoeven te doen bij mijn blondje die denkt na 4x achteruit zetten doeiiiiiiiiiii en dan kan ik er weer achteraan rennen.
(heb de poging gedaan maar met een koekje bereikte ik meer en nu staat ie waar dan ook gewoon netjes stil)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:16

Ik gebruik bij het poetsen vaak ook al een krukje, anders kan ik niet goed bij zijn rug :+ Dan is er verder geen probleem, dan staat hij netjes stil
hij rent ook niet weg ofzo, het is altijd echt maar een pasje...
Mijn zadels zijn gecontroleerd en een bleek inderdaad niet goed te passen, maar daar rij ik nu dus niet meer mee, en die had ik ook nog niet zo heel lang.
Vastzetten als ik wil opstappen vind ik een beetje link, hij gaat dan erg draaien en soms hangen (ook als hij gewoon ergens vaststaat met bv poetsen ofzo).

Vandaag kon ik op de nieuwe stal geen krukje vinden, dus ik heb een boomstamhindernis gebruikt die ergens langs de bak lag. Hij deed weer een paar pasjes de andere kant op, maar uiteindelijk kon ik wel opstappen, vervolgens gelijk er een snoepje ingeduwd :+
ik ga gewoon even flink aan de gang met oefenen en veel snoepjes geven, want dan dringt het allemaal vrij snel tot hem door :+

dat met die brokjes geven terwijl iemand hem vasthoud en daarna zelf voor het opstappen vind ik wel een handige tip, hij doet alles voor zijn hapjes! :+

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:59

Ja inderdaad! Dat is precies wat ik bedoelde, en ik kan nu zonder problemen opstappen.

Die van mij was ook een zeer extreem geval.

_Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:47

Maar hoe doe je het dan wanneer er niemand is die je helpt? Denk dat je gewoon consequent moet zijn... HH en opstappen, loopt ze dan weer afstijgen en opnieuw tot stilstaat. Heb hier ook een dame die heel vervelend was, zelfs tot galoperen aantoe.. (slechte opvoeding gehad) maar die staat nu ook keuring stil zodra ik voet in beugel zet. Ze is nog wel druk als ze net bak inkomt, maar laat haar ff rondje lopen en dan is het ho=ho. Heb ook wel in begin na opstijgen paar minuten stilgestaan..

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:24

Dat heb ik ook bij mijn bijrijdpaard, mij is het op de grondwerk manier aangeleerd. Wss zal je paard hier eerst onrustig op reageren, neem de teugels in je linkerhand, dan heb je (liefst een witte) lange zweep in je rechterhand en het krukje staat al naast je paard. Het makkelijkst is om je paard wel 'tegen' de wand aan te zetten, want met deze oefening kan je je paard alleen maar voor en achteruit krijgen, zorg dat je paard wel voldoende vrijheid heeft dus niet strak op de wand en dan het krukje halfwat onder zijn buik, maar niet zodat hij opzij kan stappen. Dan ga je, afhankelijk van je paard of hij achter of vooruit stapt, met je zweep spelen. Dit doe je door, als hij voorwaarts gaat, de zweep licht tegen zijn borst aan te houden en lichte druk geven met de teugels. Staat hij stil? Beloon hem door je woorden, ontspan je lichaam en ga met de zweep aaien, over zijn kont, schouder, hals etc. Gaat je paard achterwaarts? Dan moet je met de zweep een tikje, afhankelijk van de gevoeligheid van je paard, net achter het zadel op de rug geven, heel licht, evt nog een als ie niet reageert. Doet ie het goed? Aai hem met je zweep, blijf zo een beetje spelen met voor en achterwaarts totdat je paard lekker rustig wordt en ontspant. Stap op je krukje, vaak gaat je paard dan lopen, probeer op het krukje te blijven staan en doe dezelfde oefeningen die je net ook deed, heel veel doen, gewoon de tijd voor nemen, je paard zal het uiteindelijk snappen. Echt proberen, rustig blijven, veel succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:32

Geen snoepjes geven, en echt trainen.
paard leert snel dat stilstaan makkelijker is dan rondrennen.
je kan dit een paard leren in 1 trainingssessie, uiteraard moet dit dan nog wel een paar dagen bevestigd worden.