Dpony met super kleine draf en galoppasjes maar ruime stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jojoow1

Dpony met super kleine draf en galoppasjes maar ruime stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:10

hellooow Bokkers..

mijn super lieve Dpony heeft een mooie en zeer ruime stap maar als hij in draf gaat , neemt hij echt superkleine pasjes wat het moeilijk maakt om licht te rijden.. ook in galop neemt dit schatje mini galoppasjes.. wat een hobbelige galop veroorzaakt..
op een zandpad in het bos is hij ruimer in draf en galop..
in de bak ( licht momenteel gras maar word nog zand gestrooid ) is het glad.. misschien heeft dat er ook wat mee te maken..
ik heb hem op proef staan ( hij is dus nog niet van mij maar ik ben wel van plan hem te kopen).
hij is 3 maand niet gereden en is nu terug een week elke dag met mij aan het trainen.
hij is dressuurmatig ingereden ( kent nog niet heel veel maar dat komt nog )
springen kan hij als de besten ( heb er 1,10m mee gesprongen, dit gaan we stilletjes opbouwen.. maar we trainen maar 2x in de week op springen zodat de gewrichten gezond blijven.
nu , als ik een tijdje aan het rijden ben word zijn draf al iets ruimer maar nog niet superruim... het mag meer zijn.
het is dus een ruin van 9 jaar...
heeft heel veel recreatief gereden en is op de voorpoten beslagen. ik denk dat hij ook vast zit in zijn rug..
ik hoop dat jullie wat tips/informatie kunnen geven.. of misschien oefeningen om hem losser te krijgen?
dankjewel!!
Laatst bijgewerkt door Jojoow1 op 03-11-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sette

Re: Dpony met super kleine draf en galoppasjes maar ruime stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:25

Misschien kan je een filmpje uploaden????

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:31

Sette schreef:
Misschien kan je een filmpje uploaden????

ja goed idee, maar het probleem is, ik wou dat doen maar het lukt niet om het op bokt te zetten , jammer en ik krijg ook geen foto's op mijn profiel..
weet jij hoe het moet?
dankjewel

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:39

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 11:56

Elles schreef:
Klik op 'help' en daar vind je onder andere:

Hoe plaats ik foto's
Hoe plaats ik filmpjes

;)

dankje maar, ze moeten eerst online staan.. en ze staan niet online ;o
ik heb op mijn profiel een link gekopierd maar er komt geen foto, wel een link maar ik weet niet hoe die werkt..
Groetjes

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:06

stapt hij zuiver of stapt hij lateraal? Hij moet met zijn achterbeen zijn voorbeen verdrijven. Als het voorbeen bijna gelijk met het achterbeen (aan dezelfde kant) naar voren gaat stapt hij lateraal.

Als ik je verhaal zo hoor heeft de pony zeer veel moeite om over de rug te lopen, maar een filmpje zou fijn zijn inderdaad. Is de pony wel nagevelijk en wil hij zijn hoofd ook wel laten zakken onder het zadel, of loopt hij liever met het hoofd in de lucht?

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:37

trisca schreef:
stapt hij zuiver of stapt hij lateraal? Hij moet met zijn achterbeen zijn voorbeen verdrijven. Als het voorbeen bijna gelijk met het achterbeen (aan dezelfde kant) naar voren gaat stapt hij lateraal.

Als ik je verhaal zo hoor heeft de pony zeer veel moeite om over de rug te lopen, maar een filmpje zou fijn zijn inderdaad. Is de pony wel nagevelijk en wil hij zijn hoofd ook wel laten zakken onder het zadel, of loopt hij liever met het hoofd in de lucht?

hij stapt zeer ruim en stapt aan de teugel maar als ik in draf ga gaat zijn hoofd meteen naar omhoog..
met de slof loopt hij wel mooi aan de teugel..
jammer kan ik geen filmpje zetten..

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:48

als mijn pony lateraal zou stappen, kan dat kwaad? of kan je het afleren?
moet ik me zorgen maken?
dankjewel

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:00

Lateraal stappen kan opzich geen kwaad, maar wordt als niet correct gezien. Je kan het wel afleren, maar kost veel tijd en moeite. Het zou een bevestiging zijn van het beeld wat ik me zo zonder filmpje of foto's vorm, maar hoeft niet zo te zijn hoor!

Als je met slof rijdt, is die dan constand in gebruik ( strak)? En wordt hij dan wel ruimer en is het hupje dan ook minder?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:06

Heb je geen filmpje?
Ik heb er verder geen verstand van, maar heeft hij niet iets van ataktie (gehad)? Dat gaat er nooit helemaal uit. Ik ben bij een paard wezen kijken die dit ontzettend erg had, deze liep erg apart en vond ik ook niet al te best lopen.

Maar ik kan het helemaal mishebben hoor! En ik wil je zeker niet bangmaken.
Heb je les? Wat zeggen ze ervan?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:50

Klinkt als een probleem in de rug.
Met slof rijden raad ik je trouwens wel af ..

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:45

Als je nu al weet dat de pony vast zit in de rug, zou ik het nooit kopen.
Je weet niet hoe lang het er al zit, en hoe erg het is.

Ik wil je niet bang maken:
maar zelf heb ik een pony gekocht die ook vast zat in de rug en dat was zo erg dat het beestje eigenlijk afgeschreven kon worden. zelf dacht ik toen o dat los ik met mijn trainer wel op. Grotendeels is dat gelukt alleen bleef het altijd terug komen, doordat er in de rug iets niet goed meer kon komen.

Tegenwoordig zijn er zoveel pony's te koop, ik zou verder kijken.

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 16:21

trisca schreef:
Lateraal stappen kan opzich geen kwaad, maar wordt als niet correct gezien. Je kan het wel afleren, maar kost veel tijd en moeite. Het zou een bevestiging zijn van het beeld wat ik me zo zonder filmpje of foto's vorm, maar hoeft niet zo te zijn hoor!

Als je met slof rijdt, is die dan constand in gebruik ( strak)? En wordt hij dan wel ruimer en is het hupje dan ook minder?

ja, ik heb gisteren met slof gereden (strak ja) en vandaag zonder, vandaag, reed hij goed ruim en is het 'hupje' weg..
heb mijn pony eerst goed losgereden en dan wat geschakeld in het tempo, alles ging goed..
Bedankt!

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 16:22

Laura_x_ schreef:
Heb je geen filmpje?
Ik heb er verder geen verstand van, maar heeft hij niet iets van ataktie (gehad)? Dat gaat er nooit helemaal uit. Ik ben bij een paard wezen kijken die dit ontzettend erg had, deze liep erg apart en vond ik ook niet al te best lopen.

Maar ik kan het helemaal mishebben hoor! En ik wil je zeker niet bangmaken.
Heb je les? Wat zeggen ze ervan?

ja ik heb les, ze zeggen dat ik heel vlot moet rijden, veel drafbalkjes lopen zodat hij ruimer gaat lopen..

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:43

Moet ik me zorgen maken??
Groetjess

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:12

Maakt je pony een hupje? Niet kopen! Mijn paard doet dit ook en deze is volledig afgeschreven (meer kan ik via pb uitleggen). En de slof lost het op, omdat een pony zo geen ruimte heeft en dus niks kan. Zo forceer je het enkel, dus niet meer doen ;)

Heb je geen filmpje?

Ik las net dat je de pony op proef hebt. Ik zou hem niet kopen ;)

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:42

Laura_x_ schreef:
Maakt je pony een hupje? Niet kopen! Mijn paard doet dit ook en deze is volledig afgeschreven (meer kan ik via pb uitleggen). En de slof lost het op, omdat een pony zo geen ruimte heeft en dus niks kan. Zo forceer je het enkel, dus niet meer doen ;)

Heb je geen filmpje?

nee geen filmpje,
deze pony is 3 maanden NIET gereden..
Ik rij hem elke dag goed los en draaf balkjes
hij maakt ook geen hupje, hij neemt gewoon kleine pasjes.
als ik hem goed los gereden heb, draaft en galoppeerd hij echt super,
het is waarschijnlijk doordat hij drie maanden stil heeft gestaan.
ik rijd ook niet met slof (heb het 1x geprobeerd)
en nu gaat het goed
ik wil er ook bij zeggen dat deze pony dient om recreatief te wandelen en eens een sprongetje te nemen

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:06

(Slof weggooien en nooit meer gebruiken)
Rustig los werken en RECHTRICHTEN, als hij scheef belast is kan hij ook niet goed draven en loslaten in zijn rug.
Ookal is hij voor de recreatie ik neem aan dat je hem wel een tijd wil berijden dus is het goed voor hem om zijn lijf goed te gebruiken.
Helemaal vergeten te vragen maar heb je zijn zadel al na laten kijken, want als dat te nauw is of ergens drukt kan hij ook niet goed zijn schouders bewegen en loslaten.
Hoe loopt hij aan de longeerlijn?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:33

Jojoow1 schreef:
Laura_x_ schreef:

Heb je geen filmpje?

nee geen filmpje,
deze pony is 3 maanden NIET gereden..
Ik rij hem elke dag goed los en draaf balkjes
hij maakt ook geen hupje, hij neemt gewoon kleine pasjes.
als ik hem goed los gereden heb, draaft en galoppeerd hij echt super,
het is waarschijnlijk doordat hij drie maanden stil heeft gestaan.
ik rijd ook niet met slof (heb het 1x geprobeerd)
en nu gaat het goed
ik wil er ook bij zeggen dat deze pony dient om recreatief te wandelen en eens een sprongetje te nemen

Oh sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen. Ik moest namelijk gelijk denken aan het hupje dat mijn paard ook maakte. Mijn paard was 3 jaar niet gereden, dus dat is wel een iets groter verschil. Ik heb het heel rustig opgebouwd, eerste maanden nog kleine stukjes draf enzovoorts. Ik snap niet dat je gelijk gaan springen enzovoorts? Zorg eerst maar dat de basis goed is. Ook al heb je een pony voor de recreatie, je moet ze wel goed dressuurmatig bijhouden. Anders gaat het niet goed straks ;)

Succes ermee, hopen dat je het op kunt lossen :)

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 11:31

Sette schreef:
(Slof weggooien en nooit meer gebruiken)
Rustig los werken en RECHTRICHTEN, als hij scheef belast is kan hij ook niet goed draven en loslaten in zijn rug.
Ookal is hij voor de recreatie ik neem aan dat je hem wel een tijd wil berijden dus is het goed voor hem om zijn lijf goed te gebruiken.
Helemaal vergeten te vragen maar heb je zijn zadel al na laten kijken, want als dat te nauw is of ergens drukt kan hij ook niet goed zijn schouders bewegen en loslaten.
Hoe loopt hij aan de longeerlijn?

ja het zadel is nagekeken,
aan de longeerlijn loopt hij al goed..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:39

Voordat je koopt: klinisch en röntgenologisch laten keuren. Dit kon wel eens een medisch probleem zijn. Als alles medisch ok is: hulpteugels de kast in, daar maak je het waarschijnlijk erger mee. Gewoon eerlijk leren paardrijden, bij een góede instructeur ( en ga er dan maar van uit dat er meer zelfverklaarde 'deskundigen' zijn, dan écht goede instructeurs, daar moet je meestal wel even naar zoeken.)Verder: hoe beweegt je pony in vrijheid / hoe is de bouw van de pony ? Het kan natuurlijk zijn dat de pony van zichzelf gewoon niet zo veel beweging heeft..

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:43

... en misschien zelfs rontgenfoto's van de rug laten maken!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:55

Een ostheopaat kan soms ook een hele hoop doen. Mijn pony had toen ik hem kocht ook een vrij korte draf, liep niet lekker over zn rug, etc. Hij is toen door de ostheopaat behandeld en ik had daarna een hele andere pony :j

Maar aan de andere kant, de pony is nu op proef. Ik zou persoonlijk liever geen pony willen kopen met hele korte gangen, puur omdat het verschillende medische oorzaken kan hebben. Je bent er nooit 100% zeker van dat dit goed komt, en kan een hoop geld kosten om het weer 'in orde te krijgen'.
Ik zou eerst kijken wat je door middel van training kan bereiken (veel inbuigen, voltes rijden, rechtrichten, overgangen rijden, zodat hij goed over de rug komt). Je geeft nu al aan dat het door training wel verbeterd, dus dat is een goede zaak. :) Overigens zou ik het springen tijdelijk even achterwegen laten, eerst maar eens zorgen dat je paardje lekker over de rug loopt. Balkjes lopen wat je nu doet is wel weer goed. :)