Galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoukie88

Galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 11:51

Mijn paard en ik rijden nu M2 dressuur en hebben (lichte) ambitie om te gaan springen. Ze doet het hardstikke goed, behalve.... Ze kan geen galopwissel maken. In de M2 is het ideaal om een paard te hebben wat niet zomaar overspringt i.v.m. de contragalop. Maar zelf in de contragalop kan ze weer contrastelling. Ze is gewoon echt niet uit evenwicht te brengen. Ik snap dat het niet met een paar dagen is aangeleerd en dat elk paard het moet leren. Maar wat ik ook doe ze is niet uit dat evenwicht te brengen (wat natuurlijk ook wel ideaal is). Wie heeft er een gouden tip?

Jojoow1

Re: Galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:56

wat wij doen om het te oefen is in galop over een diagonaal gaan en bij x even in draf gaan en meteen aanspringen in de andere galop. dan natuurlijk op de andere hand gaan galoperen..
Hopelijk ben je hier iets mee
Groetjes en veel succes

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:58

Heb je al geprobeerd de galopswissel over een balkje te maken? Dat maakt het vaak een stuk makkelijker voor het paard (na de hindernis landt je immers ook in de goede galop) en ook voor jou om te hulp op het juiste moment te geven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:58

Tijdje naar een handige springruiter brengen en een springwissel laten aanleren (met balkje op de grond of een andere manier)?

In het B kom je nog wel rond zonder wissel, maar in het L kost het je wel tijd als je paard niet wisselt (wil je meedoen voor de prijzen)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:59

Heb je les?

De tip hierboven kan helpen, ook als je een balkje op x neerlegd en daarover weer aanspringt in galop. Ik neem aan dat de stellingen er wel goed inzitten?

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:02

Ja met de stelling is niks mis mee. Ze is alleen ontzettend stabiel. Ik kan er als ware achterstevoren op gaan zitten en ze galopeerd nog netjes in de goeie galop rond. Met dat balkje ga ik proberen. Had daar nog niet eens aan gedacht. Ik heb les ja.

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:02

Precies wat hierboven gezegd wordt, en misschien zelfs als je het op de diagonaal probeert om een overgang te maken van galop naar stap en direcht weer vanuit stap galop, dus eigenlijk een eenvoudige galopwissel. Is heel duidelijk voor het paard.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:05

En hoe kan ik dit verder uitbouwen? Eenvoudige galopwissel doet ze netjes. Elke keer de stap verder verkorten? (dus steeds minder passen in stap)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:29

anoukie88 schreef:
En hoe kan ik dit verder uitbouwen? Eenvoudige galopwissel doet ze netjes. Elke keer de stap verder verkorten? (dus steeds minder passen in stap)

Ja steeds korter stappen is een manier.

Heb je al geprobeert om extra veel gewicht te gebruiken, dus echt met je lijf proberen om te zetten in de andere galop? Ziet er natuurlijk niet netjes uit, maar kan ook wel eens helpen om duidelijk te maken wat je bedoeld. En dat weer gaan verfijnen in kleinere hulpen.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:41

Ja met gewicht heb ik geprobeerd. Dit is dus hopeloos omdat ze niet uit evenwicht te krijgen is.

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:46

Sette schreef:
anoukie88 schreef:

Ja steeds korter stappen is een manier.

Heb je al geprobeert om extra veel gewicht te gebruiken, dus echt met je lijf proberen om te zetten in de andere galop? Ziet er natuurlijk niet netjes uit, maar kan ook wel eens helpen om duidelijk te maken wat je bedoeld. En dat weer gaan verfijnen in kleinere hulpen.

Op deze manier hierboven inderdaad. En omstellen, dus van bijvoorbeeld linksom naar rechtsom, steeds linkerstelling en om je linkerbeen laten buigen en op het moment dat je wilt dat hij omspringt stelling verleggen naar de andere kant en je beenligging veranderen, dus zeg maar de galophulp voor rechts. In het begin zal het misschien niet zo mooi er uitzien, maar inderdaad zoals Sette zegt gebruik je lichaam. Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:23

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem maar dan met oog op dressuur (TS misschien ook deels gezien de klasse?). Ik kan het paard zo ontzettend verwringen in de contra zonder omspringen, voor de contra wel goed maar hoe ik er ooit een wissel uit moet krijgen is me een raadsel.
Ik ben zelf bezig met nog scherper het verschil in galophulp erop zetten en hoop dat het kwartje dan valt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:36

Urielle schreef:
Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem maar dan met oog op dressuur (TS misschien ook deels gezien de klasse?). Ik kan het paard zo ontzettend verwringen in de contra zonder omspringen, voor de contra wel goed maar hoe ik er ooit een wissel uit moet krijgen is me een raadsel.
Ik ben zelf bezig met nog scherper het verschil in galophulp erop zetten en hoop dat het kwartje dan valt.

Misschien is je paard nog niet recht-en opgericht genoeg of mist impuls, dat zijn nl de ingrediënten voor een goede dressuurwissel.

Ik krijg nu ook voorbereidend huiswerk: diagonalen rijden (super rechtgericht en op de achterhand!) van de hoek naar A of C (liefst in een 20 x 60 baan),
ik moet mijn handen dan iets naar links of naar rechts plaatsen, en verhip ik kreeg er vorige week zomaar een spontane wissel uit!
Andere kant lukte helaas nog niet, maar goed ik zit ook pas in het M.

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:17

Tjah, laat ik nou net het omgekeerde hebben. Mijn pony springt zelf over, hoe hard je het ook probeert om haar in dezelfde galop te houden...
Tijdens springen inderdaad heel handig, en ik zit nog lang niet in de M, dus eigenlijk is dit nog niet zo'n probleem :D
Maar ben wel benieuwd hoe je dit gaat oplossen. Met een balkje helpt inderdaad vaak goed, en natuurlijk goed les nemen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:22

Kun je de schouder en heup ook plaatsen waar je wilt, zonder je galoppade te verstoren?

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 16:51

@Sonja, ja hierdoor is ze dus echt niet uit het evenwicht te krijgen. Ik probeer haar dus nu idd ook met mijn heupen iets "uit evenwicht" te brengen. Maar ze loopt gewoon door alsof ik niks zit te doen :? Terwijl ze wel ontzettend fijn op de zit te rijden is. Ik ga vanavond weer rijden en ga toch even een balkje neerleggen. Ook de eenvoudige galopwissel blijf ik oefenen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:57

met het springen doe ze het vaak door balkjes op de grond te leggen en daar over te galoppeeren, maar dan heb je vaak een wissel in 2e. met het dressuuren doen ze vaak van handveranderen en dan schakelen in de contra galop, en dan in de hoek omstellen been verleggen en dan springen ze vaak om. ik weet niet of je les krijgt maar daar kun je het ook altijd aan vragen

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:07

Het makkelijkste om het aan te leren vond ik altijd de balk op X,
in een verzamelde galop op de balk aan rijden, zorg dat je dier echt zo veel als mogelijk op de achterhand loopt, vlak voor de balk een zetje vooruit zodat je een soort van sprong krijgt (sommige paarden doen dat automatisch al) en zorgen dat voordat je paard zn eerste been over de balk op de grond zet je de juiste stelling voor de gewenste galop erin hebt zitten.
Sommige paarden vinden het juist wat makkelijker om een wat vlotter tempo te lopen en dan hetzelfde als hierboven,
en soms kun je ze zonder te verzamelen of ook maar op de achterhand te rijden, na de balk zo in de andere galop laten 'vallen' ..
het is proberen wat voor jou en je paard het beste en makkelijkste werkt.

of heb je t inmiddels al voor elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:54

anoukie88 schreef:
@Sonja, ja hierdoor is ze dus echt niet uit het evenwicht te krijgen. Ik probeer haar dus nu idd ook met mijn heupen iets "uit evenwicht" te brengen. Maar ze loopt gewoon door alsof ik niks zit te doen :? Terwijl ze wel ontzettend fijn op de zit te rijden is. Ik ga vanavond weer rijden en ga toch even een balkje neerleggen. Ook de eenvoudige galopwissel blijf ik oefenen.

Ik bedoel/vraag het niet om 'm uit balans te brengen.

Wat gebeurt er als jij (redenerend vanuit de linkergalop) eerst het paard recht maakt, vervolgens ietsjes stelling rechts neemt, en dan ook de heup iets naar rechts plaatst, waarbij je er goed op let dat de schouder NIET naar links wegkan? Ophouding met zit en kwart op teugel, nieuwe galophulp, en deze stomweg herhalen tot er wat gebeurt. Maakt bijna niet uit wat, maar er MOET een keer een reactie van je paard komen. Al is het maar een grote :?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:59

Je krijgt in het Z1 de eenvoudige wissel dus mag je nog even terug in je gang!
Oefen daar eerst goed op voor dat je de vliegende wissel gaat maken!
W.B.T de wissel tijdens het springen ( ik ben geen spring expert!!) heb ik geleerd om goed boven de sprong je gewicht al te plaatsen naar de volgende hindernis, dus kijken naar de sprong die volgt en gewicht op het been waar je heen wil/moet.

Anne76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:05

Als je een galopwissel voor het Z2 wil aanleren moet je dat NIET met een balkje doen, want hij leert ervan de wissel in 2en te springen.

Zorg voor dit soort problemen dat je een goede instructeur hebt die je kan helpen. Via het internet is dat niet te doen. Een leerling van nicole werner bijv. Weet dat Werner zowat ieder paard een wissel kan leren.