Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar als jij
. Ik heb ook zo'n hengst (arabier dus net ff gevoeliger ook denk ik). Geen polonaise aan zijn lijf.
Hij vindt het eng omdat het onbekend is en omdat in het wild het roofdier doorgaans op de rug springt om zn prooi neer te halen. Stukje instinct dus ook wat om de hoek komt kijken denk ik. Pony schiet in de stress omdat zn instinct m verteld dat er iets op zn rug zit wat er zo snel mogelijk af moet. Aan jou de taak om deze instinctieve reactie om te buigen naar iets positiefs. Begin heel klein en kort en beloon daar uitbundig voor bij braaf gedrag. Staat ie in het begin 2 sec. stil met die theedoek op zn rug? Belonen. Bouw dit rustig op en voor je het weet kun je vanalles op zn rug gooien zonder dat ie een krimp geeft. 
Nienke96 schreef:Wat ik altijd doe met jonge paarden;
De deken opvouwen, dat hij zo groot is als een handdoek
Je legt hem op de schoft, en rolt of vouwt hem rustig uit totaan zijn kont..
Ik zou persoonlijk het paard niet vastzetten, alles waar je hem aan vastzet kan breken als hij in paniek raakt.
Gewoon aan een lang touw vasthouden terwijl je het doet, beter nog iemand anders laten vasthouden.
Als de deken ligt doe je hem dicht en ga je gelijk lopen, grote kans namelijk dat hij wil gaan rennen, en als je gaat stilstaan word die drang alleen maar groter,
ff 10 minuutjes stappen en dan kennen ze het vaak wel