Waarom pakt een paard een bit vast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Waarom pakt een paard een bit vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:27

:wave:

Ik loop nu echt tegen iets aan... Mijn brave ukkie heeft op korte tijd enkele keren zijn bit tussen de kiezen genomen en gaat dan echt vreselijk vervelend beginnen doen. Nu vraag ik me af waarom een paard zoiets eigenlijk doet. Met lessen doet hij het gelukkig niet, maar van zodra er een beetje spanning op komt door bijvoorbeeld veel paarden die langs rennen oid, dan is het om zeep.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt om tips op te zoeken om het aan te pakken, dus daar kan ik zeker al mee aan de slag. Ik zit nu gewoon nog met de "Waarom?"-vraag...

Zijn tanden zijn oké, bit is oké, lessen gaat super goed, zadel is oké, gezondheid is oké...

Anoniem

Re: Waarom pakt een paard een bit vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:43

Misschien komt de spanning bij jou vandaan? Paarden doen nooit zomaar iets. Misschien ga jij wel verkrampt zitten en neem je zelf meer spanning op de teugels. Als hij dat niet gewend is wil hij van de druk af en pakt hij het bit vast.

Je hebt een probleem, het paard niet, je moet kijken hoe jij dit op kunt lossen door bij jezelf te raden gegaan wat je doet als het gebeurd.

Princeps

Re: Waarom pakt een paard een bit vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:05

Stijfheid. Op de site van Marijke de Jong (paardenbegrijpen.nl) staat heel mooi uitgelegd waardoor dit komt! Kijk in het menu linksboven bij 'PB Kennisbank'.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:11

Het kan een teken van verzet zijn, en dit kan heel veel variaties hebben, verzet tegen het werk, verzet tegen je hulpen, verzet door ongemak, verzet door slechte communicatie, onbegrip, ......