pony staat steeds stil voor het poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rebekka

pony staat steeds stil voor het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:21

als mijn pony moet poepen, gaat ie daarvoor nog mistens 5x gewoon stilstaan, alsof ze al moet poepen. Maar nee, ze doet dan alleen haar staart een stukkie omhoog. En dat dus een heel aantal keer. Dat is echt heel vervelend, want ze gaat gewoon steeds op een bepaalde plek van draf naar stap en stilstaan. En als ze dan de zoveelste keer écht heeft gepoept, is het over.
Ik weet niet wat is, ze heeft geen wormen en ze is niet drachtig ofzo. weet iemand wat dit kan zijn?

Elles

Re: pony staat steeds stil voor het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:32

Onder het werk uitkomen? Als er een pak wolven achter haar aan zit, kan ze poepen onder het lopen hoor, echt :))
Ik zou het in ieder geval niet accepteren, als ze daar een gewoonte van maakt, staat ze straks ook tijdens je dressuurproef 5 keer stil..... Dus (stokje erbij en) flink voorwaarts drijven en haar echt aan het lopen houden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:34

Doet ze dit ook als je op een buitenrit bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:35

Ik sluit me volledig bij Elles aan.
En laat je alsjeblieft niet leiden door degenen die nu ongetwijfeld gaan piepen dat dat zielig is en dat je zelf ook ff rustig wilt zitten als je moet poepen, want je kunt er op wachten dat ze komen...

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:38

Ik word altijd verschrikkelijk chagrijnig (ik vind het echt niet zielig hoor, Sonja) want ik vind zelf ook dat ze zich aanstelt. Daarom drijf ik haar behoorlijk aan en ook met mn 'stokkie' erbij. Jammer genoeg luistert ze daar nog steeds niet altijd naar.

Ik ben nog niet zo vaak op een buitenrit geweest, maar dan hoeft ze niet zo vaak te stoppen nee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:38

Jouw paard heeft lef :D
Zorg dat je haar tempo onder controle krijgt, ze mag echt enkel stilstaan als jij dat zegt!
Niet alleen stilstaan, maar sowieso moet jij beslissen op welk tempo je haar wil houden, dus als ze langzamer gaat dan jij wil, laat je haar harder lopen en niet 'omdat zij dat makkelijker vindt'. Jij bent de baas hm :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:39

Ben het met Elles eens, gewoon door laten lopen, in de natuur gaan ze ook niet uitgebreid poepen..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:42

Als je met de voerkar langsrijdt, hoeft ze ook niet, gok ik zo :+

Ik heb trouwens wel een pony gereden die op buitenrit zo ineens -uit volle galop :=) vier beentjes in de grond kon boren, poepen en meteen weer vanuit stilstand in volle galop verder ging :D In de proef deed ie dat trouwens nooit ;) Hij had voor het leuk eigenlijk slidingijzertjes gemoeten, maar ik heb me laten vertellen dat ze dat een paar keer geprobeerd hadden, maar hij dat echt niet trok, ijzers :+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:45

Mijn pony doet 't ook, maar die heeft dan echt 't gevoel dat hij moet. Als ik galoppeer dan galoppeert hij ook niet helemaal lekker.
En, van mij mag hij stilstaan :) Ben nooit van plan dressuur te rijden oid, dus voor mij is 't niet zo'n probleem :P

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:59

Ik denk serieus waar dat mijn paard pas gaat poepen als hij gevlucht is voor zijn aanvaller... Zelfs in de wei rent hij, komt tot stilstand en gaat dan pas poepen, je ziet zijn hele lijf dan ook verstrakken...

Ik rijd ook wedstrijden, maar ik vertik het om mijn paard zo te slaan zoals ik denk ik zou moeten doen om hem voorwaarts te houden als hij moet poepen... Poepen kost hem gewoon echt heel veel moeite....

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:01

Ik ken het probleem, rij nu ook wat onderlinge wedstrijden en daar doet ze het dus ook in, heel vervelend.
Wat ik ook doe, ze gaat niet vooruit.. ik kan op m'n kop gaan staan.
Zelfs bij meermaals een tik met de zweep blijft ze staan en ik was toch niet van plan om haar af te ranselen met dat ding.

Ik lees dus even mee, mocht iemand nog de gouden tip hebben.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:04

Mijn paard heeft problemen met poepen onder het zadel en op lange ritten is dat heel vervelend. Hij loopt dan heel moeilijk maar neemt niet de moeite om te stoppen. Ik prijs hem dan ook de hemel in als hij een keer wel poept onder het zadel. Daarna gaan we weer als een speer. Ik heb het vermoeden dat het er vroeger uitgeslagen is. Tijdens een proef is het niet charmant, maar goed, die rij ik dan ook niet ;-)

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 20:17

@ TinePine; dus jij pony heeft eigenlijk precies het tegenovergestelde ;) ik heb ook dat ze wat moeilijker loopt, maar als de boodschap eruit is gaat ze weer als een speer inderdaad!
@Kaula; ik sluit me helemaal bij je aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:21

Als een paard dat bij mij doet heeft hij benen in zich :))
Maar meestal kan ik dan op mijn kop gaan staan...

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:59

Als jij je paard aanwent om niet te stoppen als hij moet poepen is het heel simpel. Dus onder het rijden en ook met het uit de wei halen. Mijn paard weet gewoon dat hij door moet lopen maar de ander heeft er een handje van dat niet te doen. Daarbij spoor ik haar echt goed naar voren! Bij haar rijdt ik zonder zweep of iets. Als ik een paard had wat niet doorloopt zou ik flink been geven helpt dat niet dan maar een flinke tik op zijn bips! Hij mag dat gewoon niet want je wilt het ook niet in een proef. Dan is het maar zielig voor mijn paard maar na 1 keer is het wel over ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:23

Is jouw pony jong? Bij mijn paard heeft het zeker een jaar geduurd voor hij tijdens het lopen kon poepen onder het zadel. Die had daar ook gewoon echt moeite mee en bij hem kwam dat denk ik achteraf omdat hij in zijn lijf niet goed kon ontspannen. Nu poept hij wel gewoon, maar loopt dan ook ontspannen.
Hem ff flink vertellen dat hij door moest lopen had toen ook geen zin, hij had gewoon teveel spanning. Toen hij het eenmaal kon heeft hij ook een tijdje 5 keer in een uur gepoept :') Misschien was hij toen heel opgelucht :)
Ik moet wel zeggen, hij poept nog steeds liever tijdens het halthouden. Ik merk dan niks tijdens het lopen dat hij moet, maar als ik dan ga halthouden doet hij snel ff zijn truc :') Hij heeft er dan geen probleem mee om weg te stappen of draven, maar hij maakt er wel even dankbaar gebruik van dat we toch stilstaan :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:25

_KellyAV schreef:
Als jij je paard aanwent om niet te stoppen als hij moet poepen is het heel simpel. Dus onder het rijden en ook met het uit de wei halen. Mijn paard weet gewoon dat hij door moet lopen maar de ander heeft er een handje van dat niet te doen. Daarbij spoor ik haar echt goed naar voren! Bij haar rijdt ik zonder zweep of iets. Als ik een paard had wat niet doorloopt zou ik flink been geven helpt dat niet dan maar een flinke tik op zijn bips! Hij mag dat gewoon niet want je wilt het ook niet in een proef. Dan is het maar zielig voor mijn paard maar na 1 keer is het wel over ;)

Dat dacht ik dus ook, maar ik nodig je echt uit om het op mijn paard zo op te lossen... Hem kost poepen zoveel moeite, die kan ook niet lopend poepen...

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:32

Ik zie niet in waarom je je zweep zou moeten gebruiken, gewoon aandrijven is ook al goed. Of misschien duurt het net minder lang als je gewoon even wacht.
Ik kijk gewoon even beteuterd als meneer gaat stilstaan, maar hij maakt er heel snel werk van en gaat dan zelf terug in de gang waar we in waren aan het rijden. Tja, dan kan je toch niet boos zijn? Hij kan nu eenmaal niet poepen en lopen tegelijk, dan is dat maar zo. Voor zo'n "foutje" zeur ik niet :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:35

Ik ook niet hoor :n zelfs niet als t in een proef gebeurd, maar dat weet meneer voor mijn gevoel ook prima, en voelt dan iets trager en hij knijpt wat voor het beeld, maar direct na de proef gaat hij dan stilstaan :j en soms zelfs al voor de proef :j

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:54

Mijn merrie doet hetzelfde, zowel buiten als in de bak. Ik merk echter wel dat wanneer er een verandering in voeding is het erger wordt (bv van kort naar stukje met langer gras of overgang naar kuilgras).
Doorrijden heeft geen zin, ze verkrampt gewoon in haar buik.

Bovendien poept mevrouw ook niet op de weg maar gaat ze in de berm staan. Zelf wanneer we op een ruiterpad rijden. Wanneer ze toch moet en we rijden op een verhardde weg, zonder berm, dan raakt ze echt een beetje in paniek. Ik heb dit geaccepteerd (moet ze natuurlijk gaan gebruiken trucje).
Tijdens een wedstrijdje is ze toch zo opgewonden dat ze al poept in de stal of trailer en dan komt er niets meer tijdens het rijden van de proef.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:16

Paarden kunnen heel goed poepen en lopen tegelijk, onzin dat dat niet zou kunnen. Moet je voorstellen dat je een drukke weg oversteekt en je paard staat midden op de weg stil om te poepen! Gevaarlijk!

Hoort gewoon bij de opvoeding, zodra ze terugvallen in tempo bijrijden (been, zweep, maakt mij niet uit). En gewoon snel reageren, voordat je paard van draf stilstaat heb jij allang de tijd gehad om bij te drijven (of eventueel een goede tik bij te geven)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:32

En wat als dat nou niet werkt? Op zo'n moment heeft mijn paard gewoon letterlijk schijt aan me.
Geloof dat dat bij de TS ook een beetje zo is, van wat ik heb begrepen uit haar tekst.

Zodra ik wel fanatiek ga drijven en een tik (of 2) geef, sluit ze zichzelf af en bereik ik alleen het tegenovergestelde. Als het op te lossen was door simpel te drijven of een tik te geven, was het niet
zo'n probleem geweest.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:37

Toen ik mijn pony nog had deed ie dat ook altijd maar je voelde hem toen ook helemaal verstijven, en ook als ie niet onder het zadel poepte ging het met een hoop gesteun en gekucht dus ik gunde hem dat minuutje rustig poepen altijd wel :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:13

Ik zet mijn paard altijd zelf stil als ze moeten poepen. In de wei staan ze ook stil als ze moeten. Conclusie: ze kunnen poepen terwijl ze lopen, maar ze doen het toch liever stilstaand.
Verder vind ik een halve volte poep nu ook niet echt aantrekkelijk voor mijn medebakgenoten.