Beter op zit reageren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura123456

Beter op zit reageren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:07

Hallo bokkers :)
Ik heb een heel leuk half-pension paard (ik rijd dus op een paard van iemand anders :) )
Nu is het probleem dat hij soms niet zo goed op mijn zit reageert.
Nu welke oefeningen zijn allemaal goed om hierop te trainen , dat hij beter reageert op mijn zit ? :)

Graag opbouwende commentaar , ik wil graag bijleren :))

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:55

Je kan bijvoorbeeld een tijdje overgangen van draf naar stap rijden en als je naar stap wilt gaan , ga je doorzitten en houd je het paard vanvoor wat op.. zo gaat hij naar stap
je moet het natuurlijk veel oefenen
Hopelijk ben je hier iets mee..
groetjes

Primeur11

Re: Beter op zit reageren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:59

Zelf rij ik veel schein overgangen in draf, ik ga hierbij steeds rustiger licht rijden, waar op hij terug komt zonder dat ik hulpen geef met de teugels. als hij dan op tempo terug komt dan rij je hem weer met een beetje been na voren.

in de galop en in de stap zou je kunnen proberen door je zelf zwaar te maken, mocht hij daar niet op reageren kun je altijd nog een ophouding maken.

zelf ben ik het er niet helemaal mee eens wat Jojoow1 zegt, dit omdat je paard dan het doorzitten aan stappen koppelt, terwijl ik vind dat je ook gewoon moet kunnen doorzitten terwijl je paard door blijft draven in het zelfde tempo.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:07

Veel schakelen, zowel van stap naar draf, als andersom. Iedere training bewust meenemen, hulpen iedere keer exact hetzelfde geven, zelf kritisch blijven ;)

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:11

Primeur11 schreef:
Zelf rij ik veel schein overgangen in draf, ik ga hierbij steeds rustiger licht rijden, waar op hij terug komt zonder dat ik hulpen geef met de teugels. als hij dan op tempo terug komt dan rij je hem weer met een beetje been na voren.

in de galop en in de stap zou je kunnen proberen door je zelf zwaar te maken, mocht hij daar niet op reageren kun je altijd nog een ophouding maken.

zelf ben ik het er niet helemaal mee eens wat Jojoow1 zegt, dit omdat je paard dan het doorzitten aan stappen koppelt, terwijl ik vind dat je ook gewoon moet kunnen doorzitten terwijl je paard door blijft draven in het zelfde tempo.

ja is wel waar, je paard moet doorzitten niet aan stappen koppelen, fout van me, anders gaat je paard als je gaat doorzitten meteen vertragen, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.. ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:18

Overgangen en heel consequent zijn. Been voorwaarts is voorwaarts, geen reactie? 1 keer duidelijker been, en dan tikje bij. Alleen door heel consequent te zijn, zal je paard uiteindelijk (neem de tijd, dit duurt echt maanden) echt op zit te rijden zijn.

T_S_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:26

Ja veel tempo wisselingen maken stap draf stap galop enz dat je paard constant bezig is met mee denken.. En volhouden niet opgeven als het de eerste week nog niet werkt. Duidelijk zijn in de hulpen!
En overgangen terug rijden op je zit door kruisspieren aan te spannen en been erbij te houden in de overgang dat hij voorwaarts moet blijven!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:31

Wat ook wel eens wil helpen is heel diep uitademen bij je overgang terug. Doe je onbewust veel met je zit.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:14

Tango1979 schreef:
Wat ook wel eens wil helpen is heel diep uitademen bij je overgang terug. Doe je onbewust veel met je zit.

Goeie tip , was ik zeker zelf nog niet opgekomen ga ik ook proberen.
Ben ook al aanhet oefenen op tempowisselingen in draf lukt dit al goed enkel galop is moeilijk :\
als ik versnel is hij moeilijk terug te krijgen en bij vertragen gaat hij direct in draf :roll:
maar ja , oefening baart kunst zeker ?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:22

Absoluut!!!! Let op dat je bij het terugrijden in galop blijft ondersteunen/waken met je been. Juist door schijnovergangen in draf en galop, controleer je of je paard aan je been en op je zit is.