shet staat onverwachts stil tijdens bosritten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jojoow1

shet staat onverwachts stil tijdens bosritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 10:06

hoi!

ik heb een superlieve shetlander,
maar als we een bosrit gaan doen en er rijd een kindje op dan gaat alles heel goed,
maar heel onverwachts zonder reden gaat mijn lieve shetter gewoon stilstaan en is hij niet meer vooruit te krijgen..
bijzonder irritant..

weet er iemand tips?
het zelfde probleem?

;)

Evadi

Re: shet staat onverwachts stil tijdens bosritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:05

Het lastige is dat hij er met kleine kindjes mee weg komt dus dat is er moeilijk uit te rijden. Een ervaren klein ruitertje moet het op kunnen lossen door gewoon door te pakken, maar of dat helpt bij de kleintjes?

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 07:12

Misschien moet je hem masseren en praten en tussen door mee nou ja niet trekken maar mee krijgen zeg maar.
Dat werkt meestal het beste!';)
Succes er mee!

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:33

luuklover schreef:
Misschien moet je hem masseren en praten en tussen door mee nou ja niet trekken maar mee krijgen zeg maar.
Succes er mee!

Bedankt maar, masseren tijdens een bosrit?
& tijdens dat hij gewoon ergens stil gaat staan zonder nog een stapje verder te zetten?
snap niet zo goed wat je bedoeld..
kan je het wat beter uitleggen misschien?
Groetjes
:P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:40

luuklover schreef:
Succes er mee!

_O- :') Heb gelukkig nooit last van stakende pony's (die van mij zijn eerder overijverig) maar áls ik dat tegen kom, weet ik nu igg wat ik moet doen.

@ TS: als jij je pony een beetje kent, kan je ook wel redelijk inschatten wat de reden ongeveer is. Is hij angstig/bang? Onzeker? Heeft hij pijn? Of is het gewoon verzet/onwil?

Laatste optie komt namelijk ook nogal eens voor, helemaal bij slimme pony's als shetten. Een klein ruitertje kan zo'n pony dan meestal niet echt goed doorpakken, jij kan het ruitertje daarin wel begeleiden. Geef ruitertje een zweepje mee en laat haar de pony een flinke tik geven als hij gaat staken. En dan niet aaien, maar écht een tik. Heeft dat geen effect, dan 'grijp' jij even in met een correctie/tik aan de achterzijde van de pony.

Mijn pony's hebben geleerd en wéten dat zij niet zomaar mogen gaan grazen en/of mij meetrekken voor een grassprietje als ik met ze aan het wandelen ben. Proberen ze dat wel, dan volgt er een streng 'EUUH!!' gevolgd door een tik. Maar weet zeker als ik ze aan iemand anders in handen zou geven die niet zo consequent is, dat ik binnen een week een stel vreselijke pony's heb die constant met hun kop aan de grond staan en mij meetrekken. Dat betekend dan dus gewoon consequent aanpakken die handel.

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 08:28

Jojoow1 schreef:
luuklover schreef:
Succes er mee!

& tijdens dat hij gewoon ergens stil gaat staan zonder nog een stapje verder te zetten?
Groetjes

Eeeh kleine rondjes met je vinger maken, als hij of zij stil staat, dan ontspant hij/zij (als het goed is) en dan zal het misschien door lopen?! Ik wens je succes!!

xAlissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:06

puur uitproberen?

Shets kunnen boefjes zijn!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:47

luuklover schreef:
Jojoow1 schreef:

Groetjes

Eeeh kleine rondjes met je vinger maken, als hij of zij stil staat, dan ontspant hij/zij (als het goed is) en dan zal het misschien door lopen?! Ik wens je succes!!

Je hebt teveel Heartland boeken gelezen :+ :') _/-\o_

Aurorae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:24

loveidefix schreef:
luuklover schreef:

Je hebt teveel Heartland boeken gelezen :+ :') _/-\o_

haha. eigenlijk vind ik het best wel... Ik weet niet of het goede woord voor dit 'penny' is. :+ En daar bedoel ik mee als mensen dingen uit boeken halen en die dan echt gebruiken. :o

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:29

Vanuit de pony bekeken....zeker het masseren proberen :P

Vanuit jouw oogpunt... doorpakken, dan inderdaad liever een keer een tik op het juiste moment dan tig keren aan modderen.

Mijn pony heeft het ook gedaan, die stond stil en had geleerd (bij kleine ruitertjes) dat dat hielp (pony werd vervolgens afgezadeld hihi), toen wij haar hadden gekocht heb ik een keer met sporen en een zweepje gereden, zweepje niet eens nodig gehad, sporen een keer duidelijk geprikt en bij mij heeft ze dat geintje niet meer gedaan. Laatst heeft ze het bij mijn vriend een keer geprobeerd, aangezien ik haar voorlopig niet meer zal rijden, precies dezelfde actie op ondernomen en het is weer prima voor een jaartje ofzo