Paard heft hoofd bij vertragen van overgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouckie_

Paard heft hoofd bij vertragen van overgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 01:47

Hoihoi,

Ik heb een vraagje.
Bij 1 van mijn verzorgpaarden heb ik nogal het probleem dat als
ik van gang vertraag, hij zijn hoofd heft. Nochtans bij het versnellen
van gang doet hij dit niet. Wat ik doe is: knieën sluiten , nemen - geven, dit herhalen
tot hij vertraagt. Iemand tips? Hij loopt trouwens met een stootteugel.

Groetjes Nouck.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 02:06

Stootteugel er liever af...

Maar als hulp langzamer lichtrijden en normaal contact op beide teugels houden.
Komt hij omhoog weer been en naar voren dit geduldig consequent volhouden en belonen waar het goed gaat. Liever bv. 2 pasjes in tempo terug en meteen weer wegrijden als 10 passen chaotisch...

Ik kan het niet van een afstandje zien, maar als ik stootteugel hoor denk ik:
Zonder stootteugel vwnw gaan rijden, van daaruit tempowisselingen maken, van daaruit kleine stukje oppakken, van daaruit oprichten, van daaruit verzamelen... En dit is niet in een half jaartje gefixed :n

Veel succes!

edit: En uiteraard les nemen!

Anoniem

Re: Paard heft hoofd bij vertragen van overgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:10

Idd been geven is het belangrijkste in een overgang. Dat klinkt gek maar been is ook voor activiteit. Als je hem achter actief houdt zal hij niet tegen de hand komen.
Dus als je een overgang terug maakt sluit je hem, dus been zodat hij je hand opzoekt, dan sluit je je hand, ga je zitten en maak je de overgang. Zodra hij zn hoofd omhoog doet draaf je door, net zolang totdat je voelt dat hij ontspannen blijft. Dit kan een tijdje duren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:56

Inderdaad been geven. Of beter gezegd, kuit omhoog. Daarbij sluit je je knie, en maak je een ophouding in je rug. Met het (hoge) kuit geven vraag je de buik omhoog, en dus een actieve overgang waarbij ze de stop/overgang kunnen maken van achteren naar voren. Hiervoor moet je paard wel echt nageeflijk zijn op je kuit, en niet op je hand. Je vraagt met de hoge kuit je paard nageeflijk, en heeft met knie een stophulp. De teugel kan daarbij iets helpen als je kniehulp niet doorkomt, maar moet minimaal zijn, een plotselinge bithulp kan immers verzet geven (hoofd omhoog). Dat is dus ook iets om zoiezo in de gaten te houden: een goed en stabiel contact op je teugel, ook in de overgang terug.

Evadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:07

Voor de overgang iets ronder instellen en ernaartoe werken dat je op de zit terug kunt rijden. Zijn hoofdbeweging mag je begrenzen maar dat moet met een elastische verbinding, want hij moet ook weer geen ruk in de mond krijgen.