Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Meganyr schreef:Duidelijk.
Ik kwam op de vraag door het volgende: als ik mijn merrie rijd (20 jarige Fjord) en ze loopt rechtuit in draf dan kan ik (zeker zonder zadel) goed voelen hoe ze haar rug gebruikt.
Als ik haar niets vraag en ze loopt met haar hoofd uit zichzelf naar beneden dan voel ik haar rug duidelijk opkomen. Ze begint meer te dragen zonder dat ik haar achterhand actief onderbreng.
Loopt ze dan 'uit zichzelf' al actief genoeg? Of heeft dit niks met ruggebruik te maken?
. Netam89 schreef:Je paard loopt over de rug wanneer zijn achterbenen er goed ondertreden, wanneer jij je paard lang en laag rijd en je de ontspanning kan voelen.
Quinty1987 schreef:Bij mij is het geval naar beneden met het hoofd of in een krul geen probleem. Maar owe als mw haar achterbenen er onder moet ziteen en de rugspieren beter moet gebruiken. Dan is in die krul lopen niks meer aan. Ik probeer haar rechter te rijden, waardoor ze beter op 2 teugels rijd en haar achterbenen er onder zet. Wat leidt tot goed rug gebruik.