wie rijd er bitloos dressuur met zijn paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piene

wie rijd er bitloos dressuur met zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:56

Ik wilde graag een topic beginnen over bitloos dressuur, dit omdat ik tegen bepaalde dingen aanloop in het bitloos dressuur rijden.

Nu ik sinds kort weer begonnen ben met dressuur rijden mis ik nu ik eenmaal zachtere hulpen geef bv een elstische verbinding. ik vind het moeilijk om minimale hulpen te geven en minimale druk terwijl 1 cm bv al een verschil is tussen druk op de teugels of een te losse teugel.

zeker nu ik merk dat op het moment dat de teugel te strak wordt aangenomen de aanleuning minder ontspannen is en ook dat mijn paard weerstand gaat bieden , hij gaat dus terug duwen, en ik wil geen gevecht aangaan.

ik heb gedacht om elastiek tussen de teugels en het dr cook kaakgekruisde hoofdstel te maken zodat er een wat elastischere verbinding zou ontstaan.

nu moet ik ook zeggen dat mijn timing ook nog niet optimaal is, waardoor ik de spanning mischien net te lang op de teugel hou.

herkent iemand dit probleem? of heeft iemand een suggestie?

TurdusMerula

Re: wie rijd er bitloos dressuur met zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:11

Wat is hierin het verschil tussen met of zonder bit?

Inhoudelijk kan iemand anders beter je vraag beantwoorden, ik rijd denk ik anders dan jij. :)

Maar ik begrijp de relevantie van het bitloze hier niet helemaal, dus ik ben benieuwd of je dat nader kunt toelichten. :)

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 14:37

Doordat je paard geen bit in heeft, ik denk dat we allemaal wel eens met bit hebben gereden, dus als je aan het bit trekt zit er in de paardenmond wel ruimte , die marge aan ruimte heb ik met het bitloze hoofdstel niet naar mijn gevoel. het voelt stugger, zeker nu de hulpen fijner worden mis ik dat,omdat 1 cm losser al het verschil is tussen een te losse teugel terwijl als ik de teugels meer opneem, komt er meer spanning op mijn arm en dat vind mijn paard niet fijn.

ik vind het moeilijk om uit te leggen, ik kan me namelijk voorstellen dat als bv het kaakgekruisde systeem van elastiek zou zijn, de druk nog genuanceerder zou zijn

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:54

Als je bitloos rijdt moet je meer met je zit gaan rijden en op die manier dingen oplossen. Ik herken wat je noemt dat het wat stugger voelt en heb zelf gemerkt dat wanneer ik beter zit en met m'n zit dingen op los, m'n paard voor ook losser is en minder stug is simpelweg omdat je minder hoeft te doen aan de voorkant.

Elastiek in het kaakgekruistsysteem kan niet werken want dat maakt hulpen zeer onduidelijk en zal je paard alleen maar stugger maken.
Ik zou eerder zeggen dat jij zelf voor een elastieken verbinding moet zorgen :). Blijf ontspannen in je schouders en ellebogen. Dat ontspant je paard ook meer en wordt minder stug. Zorg ook dat je zelf los blijft laten. Waar hij vast houdt of stug is, vraag je tot je paard los laat en ontspant. Blijf niet terug werken maar ontspan zelf dan direct.

Heb je al meerdere bitloze systemen geprobeerd? Ik heb bijv. gemerkt dat mijn paard totaal lomp wordt op zo'n gekruist systeem. Zij doet het veel beter op sidepull. Dat is veel duidelijker. Maar dat is mijn ervaring. Ik heb ook van mensen gehoord die de tegenovergestelde ervaring hebben dus het is een kwestie van uitproberen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:54

Je hebt problemen met het meer geleidelijk opbouwen van druk?

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 15:24

Ik merk nu het moeilijker wordt voor mijn paard(we zijn bv nu bezig met een 10 meter volte) ivm het oefenen voor schouder voorwaarts en het strakjes rijden van een schouderbinnenwaarts.

dat ik toch inderdaad geleidelijk meer druk ga opbouwen blijkbaar, ik rij al erg op mijn zit ahoewel mijn instruktrice zeg dat ik nog meer vanuit mijn heupen moet draaien. en dat ook wel echt iets is waar ik aan moet werken.

kijk mijn paard ziet absoluut het nut niet in van zo'n 10 meter volte, hij vind het maar gedoe en vermoeiend ist ook natuurlijk vooral voor zijn binnen achterbeen.
het helpt wel als ik mijn binnenbeen er aan hou, maar dan krijgt ie weer de neiging tot versnellen, waardoor ik juist door middel van mijn zit weer rust in probeer te krijgen, omdat door aan de teugels te trekken zijn hoofd alleen maar omhoog komt en ik de aanleuning kwijtraak.

ik heb ook een sidepull die zou ik ook eens kunnen proberen, kijken of dat wat uitmaakt inderdaad.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:40

en je paard doet dit niet als je met bit rijdt (tegendruk geven e.d.)? je kunt ook het rijden met en zonder bit afwisselen. Of met bit en bitloos tegelijk rijden. Dan rijdt je bitloos en komt hij er erg tegenin, dan kun je even het bit erbij pakken. maar dan moe je wel met 2 teugels rijden en dat kan lastiger zijn.

Verder zou ik het toch ook nog verder zoeken in je zit. Misschien eens wat zitlessen nemen? Soms geven kleine veranderingen in je zit een grote verandering in je paard (heb ik gemerkt tenminste :-)). Je kunt met je heupen je paard sturen en ook invloed uitoefenen op de buiging (goed op binnenzitbeenknobbel zitten in de volte). Misschien zit je al heel goed, dat weet ik niet natuurlijk, maar het kan altijd beter en bij bitloos rijden heb je daar erg veel lol van.

LiVetime

Re: wie rijd er bitloos dressuur met zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:43

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:52

ik had dat topic gezien inderdaad en dacht ik open even een nieuw topic wat wat meer toegespitst is op het dressuur.

het andere topic is vrij breed.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:57

Ik rijd ook bitloos dressuur en het bevalt me prima! Als ik een buitenrit maak, dan doe ik een bitje in, en kan hem op me pinken rijden!
Mijn paard gaf ook tegendruk, en vooral als die door de bochten heen ging. Heb toen les genomen, en zelfs zij zei dat het niet aan mij of m'n zit lag of aan hem of zijn lopen. maar omdat hij een verlaagd rooster heeft (gehemelte), en een vrij dikke tong heeft. Ben toen bitloos gaan rijden en het probleem is voledig weg. Hij leunt/ hangt niet meer in m'n teugels en met hulpen gaat hij niet lopen trekken of tegen drukken.
Heeeel soms rij ik hem afentoe weer met bit en daarna weer een tijd zonder bit in de bak, dus ik wissel regelmatig af. Merk dan toch heel erg dat hij op het bitloos rijden veer fijner te rijden is, maar om steeds stapjes verder te gaan en afwisseling te houden rij ik afentoe even met bit.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:57

Omdat dit topic toch meer rijtechnisch van aard is, verplaats ik hem van NA ----> RT