Zizo op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveJip

Zizo op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 21:00

Hallo bokkers :wave:

Zizo is een KWPN ruin van 7 jaartjes oud.
Dit was onze 2e wedstrijd en we hadden 211 punten in de F10, ik weet dat er nog heel veel spanning in zit
en het er nog zeker niet perfect uit ziet maar we moeten nog iets meer een team worden.
De figuren moeten nog iets netter afgewerkt worden en meer op de letter en gewoon meer rust erin.
Ik moet mijn buitenbeen er beter bij houden en nog steeds op mijn handen letten!
buiten de wedstrijden om gaat het al wel heel goed, eigenlijk steeds beter.
Tips zijn altijd welkom maar houd het netjes

Instappen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Actief maken in draf
Afbeelding

Iets ronder zetten, daarna gingen we van start
Afbeelding

Afbeelding

Dit moest dus hals strekken op de volte worden :')
Afbeelding

Afbeelding

Volte in galop
Afbeelding

Miscommunicatie, iets te snel de bocht om :+
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Viel door mijn buitenbeen
Afbeelding

Halthouden
Afbeelding

Napraten over hoe het ging
Afbeelding

Klaar :)
Afbeelding

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:16

Ik zou je willen adviseren om je beugels een aantal gaten langer te maken. Je zit erg kort.

Verder zou ik je paard niet ronder maken, door de manier zoals je op de foto laat zien. Als je hem achter meer aan het werk zet , dan komt ie vanzelf aan de voorkant erbij. Op deze manier werk je alleen zijn hoofd/halshouding "in een krul" maar komt dit niet vanuit het paard zelf.

Leuk paard!

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 06:25

Gooya schreef:
Ik zou je willen adviseren om je beugels een aantal gaten langer te maken. Je zit erg kort.

Verder zou ik je paard niet ronder maken, door de manier zoals je op de foto laat zien. Als je hem achter meer aan het werk zet , dan komt ie vanzelf aan de voorkant erbij. Op deze manier werk je alleen zijn hoofd/halshouding "in een krul" maar komt dit niet vanuit het paard zelf.

Leuk paard!

Mee eens! stoorde me inderdaad een beetje aan je handen, meer dragen is mooier :)

Maar verder, mooi paard! leuke combi ook, is het je eigen? Hoe werkt dat met FNRS met de punten? ik ken alleen KNHS punten, en daar is 211 punten toch wel behoorlijk hoog, werkt dat het zelfde of?

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 06:52

Ik zie nu ook dat mijn beugels best een gaatje langer hadden gemogen :)
Mijn handen moeten inderdaad nog beter, ze waren nog veel erger dus er is al verbetering :j
Het is mijn verzorgpaard.
Bij 210 heb je een punt, je hebt niet zoals bij de KNHS dat je meer punten per wedstrijd kan halen ;)

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 07:02

ILoveJip schreef:
Mijn handen moeten inderdaad nog beter, ze waren nog veel erger dus er is al verbetering :j
Bij 210 heb je een punt, je hebt niet zoals bij de KNHS dat je meer punten per wedstrijd kan halen ;)

Oow haha oke haha, dus 210 ligt dus ongeveer gelijk aan 180 bij de KNHS?

XxLaura98

Re: Zizo op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 07:21

het ziet er goed uit hoor! :)
inderdaad zouden je beugels wat langer kunnen en moet je je handen meer dragen en denk er ook aan dat je je armen tegen je lichaam houd maar dat komt denk ik ook deels omdat je je handen zo breed zet.
verder vind ik het er heel netjes uit zien ga zo door! :D

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:23

Wat mij opvalt is dat je paard nog al recht is in zijn nek.
Probeer dit op te lossen door eerst erg laag en rond te rijden, vanaf daar kun je meer gaan oprichten en wordt ook dat mooier! :)

Verder leuke combi!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:01

Inderdaad, je moet hem niet ronder 'zetten' maar ronder rijden. Ik zie een paard dat nog erg veel spanning heeft en niet goed nageeflijk is. Hou je handen op je plaats en rijd hem lekker voorwaarts. Houd hem goed aan twee teugels. Stuur met hem een paar figuren in, maak voltes linksom en rechtsom. Maak ook tempowisselingen op de volte. Even een paar pasjes middendraf, dan weer terug, dan weer middendraf etc. Je zult merken dat hij vanzelf losser wordt van voren en dat je hem op een gegeven moment niet meer rond hoeft te maken. Dit kan wel even duren hoor, het vergt wat geduld als je het anders gewend bent. Daarom moet je ook goed op jezelf blijven letten, oude gewoontes zijn moeilijk af te leren.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:09

ILoveJip schreef:

Liet je hem gewoon los op die foto waar je eigenlijk hals had moeten strekken? Want dan loopt ie dus niet 'rond' uit ontspanning, dan was 'ie wel naar beneden gegaan, maar goed, dat is al gezegd maar daar stoor ik me wel aan, werk dan eerst aan ontspanning :o
Volgens mij is 'ie ook redelijk scheef?
Je beugels zou ik inderdaad een gaatje langer doen maar ik vind je zit wel netjes hoor! :j Leuk paard ook!

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 16:18

Jullie hebben gelijk hoor, met gewoon rijden gaat dat al wel beter dan let ik ook echt goed op
mijn handen omdat ik het van mezelf weet dat ik ze te breed zet.
maar op wedstrijd heb ik spanning en dat neemt hij over,
Waardoor ik terug val in mijn gewoontes, dat word nog beter opletten hihi! :)

@BullyCotton ja dt klopt :)

@yannouuu nee ik vroeg een beetje en liet steeds een stukje losser maar hij volgde niet en was al eens weg gesprongen in die hoek

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:57

Probeer tijdens de trainingen veel overgangen te rijden en heel veel voltes en achtjes, vergroten en verkleinen, halsstreken en weer oppakken, voorzichtig stelling op de linker hand naar rechts en naar links en op de rechterhand ook stelling naar links en recht. Hierdoor word je paard echt lekker los en kan zijn achterhand er beter ondertreden. Als dit gebeurd kun je hem proberen rond te krijgen, je zult zien dat hij vanzelf al wil zakken als hij losser in zijn lijf komt.

Verder ga ik mee in het commentaar van de andere.
en dan wil ik nog even een ding kwijt, wat een verschrikkelijk leuk koppie heeft hij !!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:29

Je ziet er uit als een vriendelijke amazone, paardje heeft er volgens mij ook plezier in.

Beugels mogen idd een stukje langer en je zou je handen wat minder breed mogen zetten en je ellebogen wat meer tegen je lichaam. Komt helemaal goed met jullie!

Wat ik me afvroeg...mag je bij FNRS wedstrijden wél peesbeschermers aan bij een wedstrijd???

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:14

@iedereen het paard rijd met de eigenaresse M2 met winstpunten, de knopjes zitten er zeker op alleen ik moet ze nog even vinden
en soms iets strenger zijn (dan bedoel ik niet met mijn hand, maar met wat ik van hem wil)
Dat wilde ik even kwijt :+

@stalxpaard in de training gaat het goed, maar een goede tip voor het inrijden, bedankt :)

@Lizzy1 Heel erg bedankt :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:45

En leg dan gelijk ook even je zadel 5 cm verder naar achteren, gaat ie vast een stuk makkelijker opzij op de volte voor je buitenbeen:)

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:04

hallo wat een leuke combinatie zijn jullie

wat hier boven al genoemd is ga ik niet meer herhalen

(ik weet niet of het al genoemd is)
maar in mijn ogen mag je je hakken wat meer uitdrukken.

en jammer dat het hals strekken niet goed lukte (op de foto)
ik weet niet of dat komt door de spanning maar anders kan je in het trainen is proberen om steeds een heel klein stukje te laten zakken en als die omhoog komt weer veder rijden en als je denkt dat die dan weer even wil zakken hem weer even laten zakken

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:51

@freeride Ik zal er op letten :j

@corinezomer Ja dat heb ik met doorzitten en aandrijven, ik zal er beter op letten,
En dat halsstrekken was vooral door de spanning tijdens de wedstrijd, normaal kan hij het wel

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:59

Omdat het de F'jes zijn hoeft je paard helemaal nog niet perfect nageeflijk te lopen! Het gaat hier meer (volgens mij) om de gehoorzaamheid, galop wanneer galop, draf wanneer draf etc. De beugels hoeven niet perse langer, het is eerst zaak om je hakken naar beneden te brengen. Als je wel je beugels langer zou doen dan ga je nog meer met je tenen naar beneden, en dat wil je juist niet hebben! Doordat je hakken naar beneden gaan ga je ook meer rechtop zitten en hierdoor moeten je handen ook hoger gehouden worden inplaats van uit elkaar!

Ik vind het een heel leuk paard, lekker lang gelijnd en ruime gangen! Goed begin voor meer dacht ik zo!!

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:08

@amorbeertje Mijn beugels hadden toch wel langer gemogen, dan zou ik meer met mijn kuit drijven en niet met mijn hak en is er geen reden om hem niet uit te drukken, dan blijft mijn been gewoon lang.
Ik vind mijn houding toch redelijk rechtop en mijn handen moeten inderdaad beter, toch bedankt :)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:26

Hee ramoen,
ziet er al netjes uit hoor.
je moet hem niet ronder 'zetten' maar ronder rijden. Volgensmij heeft hij erg veel spanning en niet goed nageeflijk is. Mischien is het beter om dat dan nog even te laten, Hou je handen op je plaats en rijd hem lekker voorwaarts. Houd hem goed op 2 teugels en veel overgangen en figuren rijden.
Probeer je hakken uit te drukken en je handen meer te dragen.
Veel succes ;)

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:54

Dankje daf :)