Rakker H. voor het eerst op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kristie90

Rakker H. voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 17:53

Hallo allemaal.

Na veel twijfelen plaats ik nu toch maar eens rijfoto’s van mij en mijn paard Rakker.
Vorige week zaterdag was het zo’n mooi weer dat ik mijn vriend maar eens meetrok om foto’s te maken.
Na het zien van de foto’s heb ik direct me beugels een maatje langer gemaakt aangezien mijn knieën soms helemaal tegen de bladen aan zaten.
We rijden samen gewoon op B niveau. Waar we momenteel voornamelijk mee bezig zijn is de constante ontspanning/aanleuning.
Rakker is een KPWN ruin van Flemmingh.

Mijn eigen verbeterpunten:
Beenligging: benen soms verder naar achteren, hakken uitdrukken en tenen naar binnen.
Handen hoger en rechtop houden.
Rechtop blijven zitten en niet naar beneden kijken.
Neusje van Rakker mag er soms nét iets meer uit.

Heeft iemand misschien wat tips hoe ik aan me houding kan werken? Ik irriteer me bijvoorbeeld heel erg aan het feit dat ik steeds me hakken omhoog druk om aan te sporen.
Overigens krijg ik wel les. Maar door me financiële situatie ben ik niet in staat om zo vaak te lessen als ik zou willen.

(foto’s staan overigens niet op volgorde)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een heel goed voorbeeld van hoe slecht m’n houding kan zijn!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken en ik hoop op opbouwende kritiek!

Liek_Volan

Re: Rakker H. voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:16

Ten eerste, een erg mooi paard heb jij onder je kont.
Ik vind het er erg ontspannen uit zien en je houding valt best mee!
Je mag inderdaad je benen wat langer maken, dus ook je hakken wat meer uitdrukken. Maar dat gaf je zelf al aan.

Jullie zijn een mooie combinatie zo te zien!

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:33

Wat een lekker paard, en mooie lange beentjes zeg!

Ik vind dat er niks met je houding mis is, aan de foto's te zien
Je handen mogen hoger en soms heb je pianohandjes, hakken uitdrukken en misschien je beugels een gaatje korter, lijkt als of je ze een beetje optrekt.

Voor de rest ziet het er goed uit!

Wendyoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:07

Ziet er idd lekker ontspannen uit.
Bij sommige foto's lijkt het alsof je je handen wat te ver uit elkaar hebt, en wel wat meer naar voren mag doen. Soms zie je ze eigenlijk tegen het zadel aan zegmaar.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:35

Het ziet er echt voor mijn doen super uit!!

Zonder sperriem en je paardje houdt netjes zijn mond gesloten, dus in de mond zitten doe je niet en dat kunnen er maar weinig zeggen.

Paard ziet er super uit, heerlijk glimmend in zijn vacht.

Zou hem soms iets meer van achter naar voren willen zien lopen, dan neemt die ook zijn rug mee en gaat die wat meer van voor dragen.

Beugels een gaatje langer is ook wel fijn, maar dat gaf je zelf al aan :D

Succes!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:37

zit er aardig uit, volgens mij heb je een redelijke vriendelijke hand.
Wel lijkt het alsof je soms wat naar binnen valt met je bovenlichaam ipv dat het vanuit je zitbeenknobbels komt. En het mag net wat actiever soms, komt het neusje er ook automatisch meer uit. En ook wat meer vanuit de schoft ipv achter de oren-midden hals.

Maar het glimt van mijn scherm af hoor! :D
bijzonder paard, wat is het voor een?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:46

Wat glimt ie, ik moet bijna een zonnebril opzetten! 8-)
Wat je kan proberen, is zonder beugels te rijden..dan maak je je benen automatisch langer.
En wat je jezelf moet aanleren, is eigenlijk zo weinig mogelijk te drijven met je been, je kunt het beter zo veel mogelijk op je zit doen.
Bolle rug=wegrijden, holle rug=remmen, zo leer je ook beter op je billen te blijven zitten!
En de laatste foto, daar loopt je paardje lekker over de rug, dat is de goede houding om de juiste spieren te kweken.

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:49

Knert schreef:
zit er aardig uit, volgens mij heb je een redelijke vriendelijke hand.
Wel lijkt het alsof je soms wat naar binnen valt met je bovenlichaam ipv dat het vanuit je zitbeenknobbels komt. En het mag net wat actiever soms, komt het neusje er ook automatisch meer uit. En ook wat meer vanuit de schoft ipv achter de oren-midden hals.

Maar het glimt van mijn scherm af hoor! :D
bijzonder paard, wat is het voor een?

Rakker is een KPWN ruin van Flemmingh. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:53

Allereerst, wat rijdt jij hem ontzettend netjes zeg!
Ik vind je houding niet erg storend, je hakken uitdrukken en dan is het netter.

Jullie zijn een leuke combi, ben je ook van plan om wedstrijden met hem te gaan rijden?

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:54

allereerst: wauw wat ziet hij er goed verzorgt uit!!!!
je rijd vriendelijk zo te zien, wat mij opviel is dat je handen niet gesloten zijn (dat doe ik namelijk ook) probeer er op te letten dat je, je handen sluit, zo heb je een constante verbinding en zal je paard je hand nog meer gaan opzoeken en in constante aanleuning komen (al vind ik dat ie dat wel goed doet al!!)

je houding vind ik helemaal niet zo slecht hoor!

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:18

Idd, wat glimt hij prachtig!!
Dat hakken optrekken is heel herkenbaar, ik heb dat zelf ook en dat komt omdat ze af en toe zo in kan kakken, als ik mn been lang maak (vooral nog in galop) valt ze meteen terug in draf. Dan zit ik dus met opgetrokken benen om haar maar in galop te houden.. Je moet er zelf gewoon zoveel mogelijk aan proberen te denken dat je je been lang maakt (dit is wel moeilijk, je moet aan zoveel dingen denken..:P) en voel je dat hij terug gaat vallen dan een keer aantikken (zweepje) of met je tong klakken, dit gaat bij mij nu de goede kant op maar dat is voor iedereen anders natuurlijk :) Ik weet niet of je vriend vaker meegaat maar anders kan je hem vragen om hier op te letten en er wat van te zeggen als jij je hakken weer optrekt.
Voor de rest vind ik het er ook lekker ontspannen uitzien, volgens mij heb je een fijne zachte hand, daar mag je trots op zijn!
Succes nog samen:)

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:51

Mooi paardje!
Moeten je beugels niet wat langer? Het is net alsof je zit daardoor heel erg verminderd,
je neemt een spring(achtige)houding aan. Bij de draffoto waar je staat, lijkt het wel alsof je (bijna)
over de boom heen hangt. Dit moet onprettig voor je paard zijn en ook voor jezelf, de balans is daar moeilijk te houden.
Verder hakken uitdrukken, handen voor je houden en recht op, het zijn nu wat pianohandjes.

Verder, heerlijk paardje, volgens mij zijn jullie een goed stel =)

Kristie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 08:56

MoBi90 schreef:
Idd, wat glimt hij prachtig!!
Dat hakken optrekken is heel herkenbaar, ik heb dat zelf ook en dat komt omdat ze af en toe zo in kan kakken, als ik mn been lang maak (vooral nog in galop) valt ze meteen terug in draf. Dan zit ik dus met opgetrokken benen om haar maar in galop te houden.. Je moet er zelf gewoon zoveel mogelijk aan proberen te denken dat je je been lang maakt (dit is wel moeilijk, je moet aan zoveel dingen denken..:P) en voel je dat hij terug gaat vallen dan een keer aantikken (zweepje) of met je tong klakken, dit gaat bij mij nu de goede kant op maar dat is voor iedereen anders natuurlijk :) Ik weet niet of je vriend vaker meegaat maar anders kan je hem vragen om hier op te letten en er wat van te zeggen als jij je hakken weer optrekt.
Voor de rest vind ik het er ook lekker ontspannen uitzien, volgens mij heb je een fijne zachte hand, daar mag je trots op zijn!
Succes nog samen:)

Jaa, dat heb ik dus ook. Ik merk tijdens de galop heel erg goed dat ik me benen optrek. En op het moment dat ik ze lang maak.. pats.. meteen terug in draf. Ik zal het eens met het zweepje erbij proberen en het klakken met me tong. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:36

De handen moeten niet meer naar voren zoals iemand hierboven zei, maar in de loop der tijd wel meer gedragen. Nu zijn ze nog laag geplaatst, omdat anders de lijn mond/hand/elleboog verstoord wordt. Dat komt omdat je paard in de lage lijn loopt. Daar is, zeker voor het trainingsniveau B, helemaal niks mis mee, maar hij zou wel minder lang en op de voorhand moeten gaan lopen. Dat hij dat doet, komt omdat je teugels veel te lang zijn. Dat het lekker ontspannen rijdt klopt natuurlijk, maar op een gegeven moment moet je om functioneel te rijden en je paard fysiek te verbeteren wel meer willen gaan doen. Je bent heel goed bezig met het activeren van het achterbeen en het behouden van de natuurlijke vrijheid, ruimte en takt, nu is het tijd voor stap 2 en daarvoor ga je hem toch meer moeten begrenzen dan je nu doet.
De opgetrokken benen zie je bij jou mn als je bekken te ver voorover gekanteld wordt want op de andere foto's doe je het niet en zit je eigenlijk imo heel mooi. Dus ik zou die benen even laten voor wat het is, en aandacht gaan schenken aan je bekkenpositie. Ik verwacht dat je daarmee je beenprobleem al een heel eind oplost.
Succes ermee, komt helemaal goed.

Kristie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:04

Urielle schreef:
De handen moeten niet meer naar voren zoals iemand hierboven zei, maar in de loop der tijd wel meer gedragen. Nu zijn ze nog laag geplaatst, omdat anders de lijn mond/hand/elleboog verstoord wordt. Dat komt omdat je paard in de lage lijn loopt. Daar is, zeker voor het trainingsniveau B, helemaal niks mis mee, maar hij zou wel minder lang en op de voorhand moeten gaan lopen. Dat hij dat doet, komt omdat je teugels veel te lang zijn. Dat het lekker ontspannen rijdt klopt natuurlijk, maar op een gegeven moment moet je om functioneel te rijden en je paard fysiek te verbeteren wel meer willen gaan doen. Je bent heel goed bezig met het activeren van het achterbeen en het behouden van de natuurlijke vrijheid, ruimte en takt, nu is het tijd voor stap 2 en daarvoor ga je hem toch meer moeten begrenzen dan je nu doet.
De opgetrokken benen zie je bij jou mn als je bekken te ver voorover gekanteld wordt want op de andere foto's doe je het niet en zit je eigenlijk imo heel mooi. Dus ik zou die benen even laten voor wat het is, en aandacht gaan schenken aan je bekkenpositie. Ik verwacht dat je daarmee je beenprobleem al een heel eind oplost.
Succes ermee, komt helemaal goed.

Dankjewel. Hier heb ik zeker wat aan. Ik ga het straks meteen in de praktijk uitproberen.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:41

Als eerste wat een fijn beeld, het ziet er erg ontspannen uit :D
Vergeet niet vuisten te maken, je hand is nu een beetje 'open'
en je zou iets meer contact mogen nemen, soms zijn je teugels wel wat losjes!
en houd je been lang tijdens het aandrijven, aandrijven doe je met druk van de kuit niet met je hak :j

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:47

Als ik kijk naar jou foto's, zie ik niet dat je beugels te lang zijn of te kort..
Het probleem met hakken uitdrukken valt volgens mij niet op te lossen door zonder beugels te rijden. Dit vind ik zelf een betere oplossing als je je eigen houding wilt verbeteren. (met rechtop zitten)
Je kunt het het beste leren door iemand er bij te hebben die je er constant aan herinnert dat je je hakken uit moet drukken. Dit kan natuurlijk ook gewoon een vriendin ofzo zijn.
Ik ben het wel met ILoveJip eens dat je je been lang moet houden tijdens het aandrijven, want zoals zij zegt, moet je aandrijven met je kuit en niet met je hak.
Verder vind ik het er lekker ontspannen uitzien, je zit niet teveel in zijn mond. Wat ik je nog wel mee wil geven, en ik weet niet of iedereen het daar mee eens is, is dat je op den duur de teugels wel iets korter mag maken.. Vooral op de eerste foto zie ik dat je een beetje met waslijntjes rijd. Dit is voor het los stappen en los draven geen probleem, maar later zou ik ze korter pakken. Uiteraard wel met de ontspanning waarmee je nu rijd!

Verder een heel leuk paard!!

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:09

Ik vind dat je, je paard lekker aan het lopen hebt.
Het plaatje ziet er goed uit. Ik zou als tip
wel nog willen meegeven om je handen rechtop te houden,
en ook wat meer gesloten. Je hebt nu pianohandjes.

Verder ziet je paard er goed uit, lekker gezond!

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:37

Ik vind het er heel netjes en vriendelijk uit zien hoor, mijn complimenten!

Wat wel eens wil helpen voor het optrekken van je hak, is je hak wat naar buiten draaien van uit je boven been. Als het goed is voel je dan dat je hele been wat meer tegen het zadel aan komt te liggen. Van uit hier kan je je hele been iets verder naar achter leggen, waarmee je een meer effiecentere drijfplek bij je paard raakt. En waarvoor je dus minder moeite hoeft te doen met je hak/kuit.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en veel plezier samen!

Kristie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 19:14

marjan19 schreef:
Als ik kijk naar jou foto's, zie ik niet dat je beugels te lang zijn of te kort..
Het probleem met hakken uitdrukken valt volgens mij niet op te lossen door zonder beugels te rijden. Dit vind ik zelf een betere oplossing als je je eigen houding wilt verbeteren. (met rechtop zitten)
Je kunt het het beste leren door iemand er bij te hebben die je er constant aan herinnert dat je je hakken uit moet drukken. Dit kan natuurlijk ook gewoon een vriendin ofzo zijn.
Ik ben het wel met ILoveJip eens dat je je been lang moet houden tijdens het aandrijven, want zoals zij zegt, moet je aandrijven met je kuit en niet met je hak.
Verder vind ik het er lekker ontspannen uitzien, je zit niet teveel in zijn mond. Wat ik je nog wel mee wil geven, en ik weet niet of iedereen het daar mee eens is, is dat je op den duur de teugels wel iets korter mag maken.. Vooral op de eerste foto zie ik dat je een beetje met waslijntjes rijd. Dit is voor het los stappen en los draven geen probleem, maar later zou ik ze korter pakken. Uiteraard wel met de ontspanning waarmee je nu rijd!

De teugels mogen inderdaag wat korter. Alleen is het probleem bij ons heel erg, wanneer ik ze iets korter neem ben ik de nageeflijkheid/ontspanning kwijt. Doe ik dan de teugels weer een klein beetje langer.. komt hij meteen weer omlaag. Enig idee hoe dat kan komen?

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:22

Kristie90 schreef:
marjan19 schreef:

De teugels mogen inderdaag wat korter. Alleen is het probleem bij ons heel erg, wanneer ik ze iets korter neem ben ik de nageeflijkheid/ontspanning kwijt. Doe ik dan de teugels weer een klein beetje langer.. komt hij meteen weer omlaag. Enig idee hoe dat kan komen?

Oke.. en als je de teugels dan korter neemt, kun je hem dan helemaal niet meer omlaag krijgen? Gaat hij dan tegen je hand in? En gaat hij dan heel erg met z'n hoofd omhoog of is hij dan echt gewoon niet meer nageeflijk?

Kristie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 18:29

marjan19 schreef:
Oke.. en als je de teugels dan korter neemt, kun je hem dan helemaal niet meer omlaag krijgen? Gaat hij dan tegen je hand in? En gaat hij dan heel erg met z'n hoofd omhoog of is hij dan echt gewoon niet meer nageeflijk?

Hij gaat nou niet extreem sterrekijken ofzo. Maar de nageeflijkheid is dan wel nagenoeg weg..

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:19

Ik vind je houding eigenlijk best goed! Je zit (redelijk) recht op! Je trekt idd je hakken tijdens het aansporen erg omhoog, dat doe ik zelf ook! Jij hebt je beugel een gaatje langer, maar soms is het dan wel fijn om je beugel niet té lang te hebben, dan kan je je hak nog beter uitdrukken. Dan moet je er alsnog op letten dat je hem niet omhoog trekt met aandrijven, maar je kan wel makkelijker je been langer laten. (hoewel dat misschien voor iedereen anders is)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:24

Je hebt een mooi paard en met je houding is weinig mis hoor! Maar... (daar komt 't, je voelt het al aankomen) je mag je hakken wel iets meer uitdrukken. Maak die beentjes lang! :D Verder vind ik hem op sommige foto's iets te recht in de hals. Verder vind ik het een erg ontspannen beeld. Volgens mij hebben jullie er wel plezier in! :o :D