Een vervelend, interssant maar wel lastig praktijkprobleem hier!
Mijn buurmeisje van 10 jaar oud heeft een pony (A-B maatje), een fel ding, blijft maar lopen, niet dominant en een dartmoor/welsh achtig iets. Nou is hij ingeveer een jaar onder het zadel, waarvan een half jaar nu topbraaf gaat. De pony kijkt nergens naar, loopt zijn rodjes wel en doet bijna altijd keurig wat er van hem gevraagd wordt (zolang dat duidelijk voor hem is natuurlijk).
Nu ben ik zelf degene geweest die er als eerste op klom, eraf viel en de eerste stappen tot zadelmak maken heb gezet. Al vrij snel leek dit heel goed te gaan en is mijn kleine buurmeisje erop geklommen en aan de longe, toen los, ezv. Ik ben absoluut geen leek als het gaat om zadelmak maken en opvoeden van paarden!
Nu is het probleem dat de pony zowel onder het zadel, als in de wei zijn hoofd en hals schud! Je moet je voorstellen alsof jij als mens ineens je hoofd van een beetje naar links keihard naar rechts schud, met alle kracht. De pony doet dit dus ook onder het zadel zodra hij er geen zin meer in heeft (lijkt wel). Het ziet er in de wei uit alsof hij gewoon plezier is en het een soort van tic is.
Helaas heeft deze pony vreselijk veel kracht en gooit hij zonder pardon menig een (waaronder dus ik, 18 jaar en toch behoorlijke spierballen en stevige zit) eraf. Ik heb veel sterke paarden gereden, maar niet met zoveel kracht in alleen zo'n kort moment!
De pony is na wat aanpakken met enige kracht en beloningen (ik geef niet zomaar op
) prima te rijden, maar mijn buurmeisje heeft die kracht simpelweg gewoon niet, en haar armen zijn te kort om haar handen hoog te houden zodat ze iets meer kracht heeft.. Kortom help!
Eventuele oplossingen:
- Thiedemanteugel
Maar: zijn die wel in zulke kleine maten verkrijgbaar en heeft het daadwerkelijk de inwerking wanneer de pony zijn hoofd schud of naar beneden brengt?
Verder heb ik al na zitten denken aan touwtjes, maar dit werkt niet naar mijn mening, omdat ik denk dat de pony erin blijft "hangen" en niet meer met zijn hoofd naar boven komt.
Bovendien hebben hulpteugels die aan de voorkant van het zadel moeten worden bevestigd geen zin, omdat die het zadel naar voren zullen trekken, de pony heeft zeer weinig schoft!
Pony is medisch in orde, zadel past goed, ruitertje snapt en beheerst de basis (stap, draf, galop, een sprongetje en figuren rijden) prima!
Alvast bedankt!!

Sorry.