Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
begin eerst met vrijspringen; even een schematje:Jojoow1 schreef:begin eerst met vrijspringen; even een schematje:
dag 1: 15min vrijspringen ( enkel cavaletti's of balken op de grond)
dag 2: 20min vrijspringen enkele sprongetjes ( niet hoger dan een cavaletti!)
dag 3: kijk hoe het op dag 2 is gegaan, als het goed ging laat je nu (Dag 3 dus) je pony een sprongetje maken, als hij erover gaat, beloon je hem met een paardenkoekje. Laat hem maar 1keer springen!
dag 4: laat hem nog een keer springen (over de sprong van dag 3) en beloon hem telkens
Dag 5: telkens opbouwen met springen! maar niet ineens te hoog gaan!
hopelijk lukt het nu of wilt je pony al wat beter meewerken, maar onthoud, belonen is belangrijker dan straffen!
groetjes

Jojoow1 schreef:dag 1: 15min vrijspringen ( enkel cavaletti's of balken op de grond)
dag 2: 20min vrijspringen enkele sprongetjes ( niet hoger dan een cavaletti!)
ik wil het zelf rustig proberen, als is het 2 keer over een balk lopen over de grond. Ik ga niet uren achter elkaar oefenen om het in 1 dag te kunnen. Ik hoef niet professioneel te springen, ik geef hem de ruimte om rustig te kijken en te ruiken wat het is, maar daarna moet hij er wel overheen want hij heeft het kunnen onderzoeken. Als ik merk dat het toch wel lastig is, stop ik, maar ik wil eerst zelf kijken hoe het gaat, ik ben geen leek wat betreft dingen aanleren en heb genoeg geduld.