springproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NAS

springproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:55

Hallo bokkers,

Ik heb een 7jarige KWPN , Zatador. Ik rij normaal dressuur met hem, maar vind het eigenlijk nog leuker om te springen. Er is alleen 1 probleem; Hij is erg bang voor hindernissen! Vanaf het moment dat hij de bak in komt en hij de hindernis ziet, voel je gelijk dat er een tijdbom onder je zit. De eerste keer durft hij ook echt niet over de hindernis heen, hoe laag hij ook staat. Vaak gaat hij dan ook steigeren, achteruitlopen, wegrennen, etc. Ondanks dat alles, als hij er eenmaal overheen is dan vindt hij het helemaal geweldig. Ik wil graag eens een concours springen, maar ben bang dat hij nergens overheen durft daar. Iemand tips/hetzelfde probleem?

groetjes!

Anoniem

Re: springproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:12

Tja dit gaat heel lang duren. Heeft hij het ook met alleen balkjes? Probeer anders gewoon dagelijks balkjes te lopen en zoveel mogelijk met hindernissen in de bak te rijden als het kan. Laat hem vertrouwd worden met hindernissen. Pas als je thuis zonder problemen een parcours kan springen zonder dat hij kijkt en bang is zou ik op concours gaan.
Misschien heeft ie een slechte ervaring met pijn, dus overhaast niks en straf niet. Een paard doet dit niet zo maar.

NAS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:48

Joolien schreef:
Tja dit gaat heel lang duren. Heeft hij het ook met alleen balkjes? Probeer anders gewoon dagelijks balkjes te lopen en zoveel mogelijk met hindernissen in de bak te rijden als het kan. Laat hem vertrouwd worden met hindernissen. Pas als je thuis zonder problemen een parcours kan springen zonder dat hij kijkt en bang is zou ik op concours gaan.
Misschien heeft ie een slechte ervaring met pijn, dus overhaast niks en straf niet. Een paard doet dit niet zo maar.

Hij heeft het inderdaad ook met balkjes, daar springt hij meestal nog hoger overheen dan een normale hindernis. bedankt voor de tips in iedergeval!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:34

Wat doet hij als je hindernissen in de bak zet en er niet overheen gaat,
dus gewoon dressuurmatig gaan rijden terwijl ze in de bak staan?
Gaan hij en jij op den duur dan wel ontspannen?

NAS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:45

Ik ontspan sowieso, en hij mijdt de hindernissen niet, maar vindt het gewoon erg spannend.
Ik leg de laatste 3 dagen nadat ik klaar ben met trainen telkens een balkje in de bak, waar ik hem overheen probeer te krijgen. Dat lukt meestal wel, maar na de eerste keer gaat hij los. Hij wilt alleen maar crossend eroverheen en kan er bijvoorbeeld niet rustig overheen draven. Ik denk, en hoop, dat dat na een tijdje wel over gaat. We zullen het zien!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:48

Dressuur rijden met balkjes en eigenlijk onverwachts hem erover heen sturen. Longeren met balken. Loslaten in de piste bij de hindernissen.
Met het onverwachts eroverheen sturen bedoel ik dus stiekum aan steeds dichterbij komen, en zelf rijden alsof je neus bloed.