Vertrouwen kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NesG

Vertrouwen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 09:02

Hopelijk kunnen jullie mij wat handige tips geven, want op het moment zit ik met rijden totaal vast.
Ik heb mijn haflinger nu sinds begin juni dit jaar. Ze is een tijd manege pony geweest, voor ik haar kocht maar of dat invloed heeft durf ik niet te zeggen.
Ik wist dat ze niet al te makkelijk was, maar in het begin ging het super. Ze was al slecht aan het been en daar wilde ik dus wat aan veranderen. Veel overgangen etc.
Ze staat er om bekend dat als ze kwaad word ze je er gericht af bokt. Een tik met de zweep, ook al is hij correct, accepteerd ze niet.
Maar aan het been loop ze ook niet, ik word er zelf moe van en vind de ontspanning niet.

Tijdens het rijden is het veel drijven, als ze een stukje heeft gegaloppeerd valt ze zelf terug en krijg ik haar niet weer aan het galopperen zonder een hevige strijd. Als ik d'r echt doorpak dan staat ze stil en bokt direct zo hoog dat ik of op d'r nek of in het zand beland.
Dit heeft mijn vertrouwen wat beschadigd en d'r goed aanpakken is dus ook niet iets wat ik snel doe.
Nu zal men zeggen, ze staat stil dus dan kan je handelen. Helaas gaat dat te snel. Stil en de kont komt direct.

Hebben jullie nog tips voor me hoe ik haar weer goed onder het zadel krijg zonder mijn botten te breken?? Alle tips zijn welkom.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:11

Ik zou veel grondwerk gaan doen, losgooien, longeren en aan de hand. Dit om een betere band met haar op te bouwen en haar respect te krijgen. Als ze op de grond al niet naar je luistert doet ze dit natuurlijk onder het zadel ook niet. Op het moment dat ze met longeren beter naar je luistert kun je die stemcommando's ook ter ondersteuning van het rijden gebruiken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 09:45

In de stal en aan de hand luisterd ze super. Longeren word nu ook steeds beter, was eerst ook een drama maar daar luisterd ze ook steeds beter.
Is het misschien een optie om iemand die WEL durft haar aan het been te laten rijden zodat er weer reactie is. Het is namelijk gewoon de angst die ik heb om d'r aan te pakken.
Ik ben in het bos van d'r afgevallen en had toen mijn enkel zwaar gekneusd. Daardoor kon ik er niet direct op om d'r aan te pakken.
(Zij wou naar de manege waar ze op pension staat, ik wilde dat niet, madam kwaad en ik in het zand)

Ik wil het nog niet opgeven, heb d'r pas sinds juni.

Amaretto27

Re: Vertrouwen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:55

Ik vind dit klinken als een zadel/rugprobleem.
Heb je haar wel eens laten nakijken door een osteopaat o.i.d? En ligt je zadel wel goed, dat kan pijn bij haar geven.

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 09:57

Ja meerdere mensen hebben haar al bekeken en niemand kan een rugprobleem vinden. Het zadel ligt ook goed. De vorige eigenaar heeft ook hetzelfde probleem met d'r gehad, alleen die durfde haar wel door te pakken.
Ook is ze als manegepony expres geslagen met de zweep om d'r te laten bokken, die meiden vonden dat "leuk".

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:02

Ja, meerdere mensen? Watvoor mensen dan?
Mocht dat nou wel allemaal in orde zijn, dan zou ik ook eens wat grondwerk gaan doen. Neem er desnood les in, zodat je vanuit daar het leiderschap gaat bepalen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:05

Vergeet niet , dat het een manegepony geweest is, die heel wat verzet heeft moeten laten zien.
Daarom zal het "aanpakken" ook niet werken en zal je een samenwerking moeten vinden.
Dit kan best wel even duren. Probeer haar te overtuigen, dat hetgeen wat je met haar doet, ze zich uiteindelijk beter zal gaan voelen (sterker) vraag wel de goede begeleiding met rijden.
want niet voor het been zijn, heeft alles te maken met de "manier" waarop jij het doet.
Een paard hoort op de lichtste hulp al te reageren, niet op schoppen in de buik bij verzet (dat heeft ze al vaak genoeg meegemaakt)
Probeer met rijden haar te motiveren, en je eigen lichaam zo ontspannen en stil mogelijk te houden met rijden.
en alleen een been aan te leggen, als het nodig is, en bij reactie er weer af...(ontspanning)
Geef haar ook de kans, te wennen aan de "nieuw" situatie, dat ze nu geen manegepony meer is.
Ga samen leuke dingen doen, niet van die gedwongen prestatie gerichte manier van rijden.
lekker ontspannen rijden, geeft haar weer de mogelijkheid het allemaal anders te zien.
je kan niet van haar verwachten, dat ze haar "verleden" zo snel loslaat.

momelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:07

Dan zou ik in jou geval je paardje door iemand laten rijden die hem door kan pakken en blijven zitten ,, misschien helpt het als je hem laat longeren en dan zelf opzit met eventueel een zogeheten bokriempje zodat je niet valt en dan hem gewoon laat longeren en dan veel overgangen maken waarmee je zelf been heeft en die longeert helpt mt zweepje en dan misschien krijg je hem dan aan het been want er is bij jou paard dingen aangeleerd die heel onhandig zijn met het rijden ,, hoop dat het gaat helpen veel succes

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:09

NesG schreef:
Tijdens het rijden is het veel drijven, als ze een stukje heeft gegaloppeerd valt ze zelf terug en krijg ik haar niet weer aan het galopperen zonder een hevige strijd. Als ik d'r echt doorpak dan staat ze stil en bokt direct zo hoog dat ik of op d'r nek of in het zand beland.
Dit heeft mijn vertrouwen wat beschadigd en d'r goed aanpakken is dus ook niet iets wat ik snel doe.
Nu zal men zeggen, ze staat stil dus dan kan je handelen. Helaas gaat dat te snel. Stil en de kont komt direct.

Hebben jullie nog tips voor me hoe ik haar weer goed onder het zadel krijg zonder mijn botten te breken?? Alle tips zijn welkom.

dit stukje geeft mij ook je pony al gelijk.
doorpakken, galoperen en terugvallen?
waarom denk je dat ze terugvalt in galop? Omdat ze er geen "zin" in heeft? of omdat ze het moeilijk vind.
begrip is wel belangrijk..
aanpakken? dit soort manieren doe ik zelf nooit met mijn paarden.
Ik pak ze niet aan, ik motiveer en stimuleer en beloon....begin eens met dat laatste wanneer ze iets goed doet.

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:25

Ik heb besloten om compleet vanaf de basis te beginnen. Rijden laten voor wat het is en eerst buiten het zadel bezig. Bij mooi weer gewoon relaxed het bos in, niet presteren... eerst ontspannen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:29

Wat doet ze als er een ander op zit, misschien ligt het aan het zadel of jou houding.
Ik neem aan dat je les krijgt, wat zegt je instructeur ervan?

Een paard van mijn nichtje deed dit ook bij haar was haar zadel verkeerd opgevuld, waardoor zij een verkeerde houding aannam en het paard alleen maar aan het bokken was toen hij aan het werk werd gezet.
Andere zadelmaker gebeld, osteo erbij gehad en daarna liep hij weer als een zonnetje.

Het is dat Emmen voor mij echt te ver is met het OV (vanaf Amsterdam) anders had ik graag naar je toe gekomen om je te helpen. Ik denk dat het belangrijk is dat je een instructeur zoekt bij jou in de buurt die jij vertrouwd en die jou kan helpen het vertrouwen terug te vinden in je eigen kennis en kunde.
Het gaat vooral om het doorzetten en consequent kunnen blijven om je paard iets aan te leren. Of dat je dit met je huidige instructeur bespreekt en aan kan gaan werken.

Weet je waarom de manege haar verkocht heeft? Waarom heb je de keuze gemaakt voor haar?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:41

NesG schreef:
Ik heb besloten om compleet vanaf de basis te beginnen. Rijden laten voor wat het is en eerst buiten het zadel bezig. Bij mooi weer gewoon relaxed het bos in, niet presteren... eerst ontspannen.

ik vind dit zeker verstandig...
ga je ook verdiepen in het fenomeen paard en diens beweging (zijn heleboel boeken over)
je kan straks altijd nog dit oppakken.
ik vind trouwens in deze, je onderschrift heel toepasselijk ;)

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:46

Ik krijg privé les van een instructrice die haar zelf ook veel heeft gereden. Als zij me les geeft loopt ze grotendeels als een zonnetje, dus het probleem ligt dus ook bij mij. Bij de instructrice durf ik d'r wel te corrigeren.
De dochter van mijn zus reed op de manege en ik huurde dan wel eens een paardje om samen met d'r te rijden. Dat was dus Punky. De klik was er van mijn kant en ik dacht ook vanuit haar.
De eigenaar wou haar eerst eigenlijk niet verkopen, maar is toch overstag gegaan. Ze liep namelijk ook mee in de gehandicaptenles op woensdag.

Ik denk gewoon dat ze weet dat ik onzeker ben geworden na de laatste val. Het is een dominante dame met heel wat vervelende trekjes (kan bij bijna geen enkel paard, trapt ze naar. o.a.), maar ik blijf dol op d'r.

@Nombrado: Ik geef ook niet zomaar op. Wat je al zegt, vooral het geduld zal ik nu moeten hebben en ergens ook de humor zien van een koppige merrie.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:58

Je zou eigenlijk weer je paard moeten laten inzien dat jij de leider bent en dat ze ook jou daar in kan vertrouwen. Dat begint zoals je zegt al bij jezelf.

Misschien als je instructrice je opdrachten mee kan geven om die week aan te gaan werken, soort van huiswerk. Je moet daarin jou leiderschap voorop stellen en doorzetten.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:09

Ik vind dat je al heel goed bezig bent, je neemt les en je zoekt het bij jezelf :) Het is de bedoeling dat jij haar kunt rijden en ik denk daarom ook niet dat je het oplost door iemand anders op haar te laten rijden, ook vind ik het doorpakken geen goed idee. Terug naar de basis is heel verstandig. Je zegt zelf dat het een dominante dame is en dat jij onzeker bent geworden door je val. Dit is allemaal heel begrijpelijk, dus eerst moet jouw vertrouwen in jezelf en in haar terugkomen, zij voelt je onzekerheid ook echt wel aan en dat maakt je op dit moment voor haar niet een goed genoege leider. Door zoals je zegt het rijden even te laten voor wat het is en je met het grondwerk bezig te gaan houden. Op het moment dat jij er vol vertrouwen opstapt, omdat je weet dat jij de leider bent en ze naar je luistert zal het waarschijnlijk al stukken beter gaan. Succes!