éénmaal in de galop geweest....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miriammiddel

éénmaal in de galop geweest....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 23:30

Haai,

Ik heb dus een pony waar ik nét twee maandjes wedstrijden mee start.
Ondertussenben ik B+6 met haar.

Nou, the problem.
Als ik thuis of op wedstrijd aan het rijden ben gaat de stap en draf super. De galop zelf gaat ook super, maar eenmaal in de galop geweest, gaat alles slecht!

Alleen als ik éénmaal in de galop ben geweest, en daarna ga doorzitten in bijvoorbeeld een volte schiet ze télkens onder me vandaan. (kleine, maar hele snelle stukjes, waar ze gewoon door je bit gaat)
(Dit doet ze trouwens ook vaak genoeg als ik níet doorzit, en wel een volte maak met haar)
Dan gaat ze tegen de teugel lopen, is moeilijk te stellen, en als ik haar wil stellen en wat vraag in haar mond om weer naar beneden te komen,
zwaait ze enorm met haar achterhand uit, en schiet ze heeeel vaak onder me uit.
Zo doet ze dit ook wel gewoon op de plekken, waar ze verwácht waar ze aan moet galoperen. Dus in de hoeken, en volte BEB enzovoort.

Kortom, nadat de galop geweest is, gaat het stukken slechter.
Het is net alsof ze gewoon zó goed doorheeft dat als ik ga doorzitten, volte maak, en dan een beetje vraag, dat ze al weet dat ze in de galop moet.
Het is gewoon zo vervelend. Ik hoop dat jullie het een beetje snappen,
Maar ik hoop dat iemand me kan helpen met dit probleem. Maar ik krijg het er zo lastig uit.
óf dat iemand ook problemen heeft met iets eruit krijgen, omdat ze t zelf al dondersgoed weten?

Zelf thuis ga ik wel expres gewoon net zo vaak een volte doorzitten, tot dat ze normaal doet.
Maar op wedstrijd zelf kan dit natuurlijk niet....
Graag tips, of ervaringen van mensen die dit ook hebben gehad? Want met het buitenseizoen ging het best goed.
Eenmaal binnen, gaat t echt barslecht.
Laatst bijgewerkt door miriammiddel op 30-10-11 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Parel1987

Re: éénmaal in de galop geweest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:47

Heey wat vervelend voor je!

Misschien kan je voor je zelf eens opletten of je altijd dezelfde handelingen verricht voordat je gaat aangalopperen en of je ook altijd hetzelfde doet na het galopperen (bijv altijd blijven draven) Paarden zijn gewoontedieren en hebben patronen vaak snel door. Als ze de galop nog wat spannend vinden (zou dat bij jou paard zo kunnen zijn?) dan koppelen ze bepaalde patronen die bij het galopperen horen al vaak aan elkaar en begint je probleem steeds eerder, bijv al bij het gaan doorzitten.

Een leuke oefening kan zijn om op de meeste gekke momenten en plekken aan te springen in galop. Een klein stukje te pakken en dan de ene keer gaan stappen andere keer gaan draven of om bijv vanuit stap aan te galopperen als je dat lukt en dan gelijk daarna weer terug naar de stap.

Misschien doorbreek je op deze manier wat patronen als dat het probleem kan zijn of gaat je paardje beter begrijpen dat galop iets normaals is wat er bij hoort en op elk moment van de training en op elke plek in de bak gevraagd kan worden. Zodra je merkt dat je paard rustig is na de galop gelijk belonen en iets anders gaan doen! :)

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik dit is wat ik zou proberen.

Heel erg veel succes ermee en hopelijk vind je snel een fijne oplossing voor jou en je paard!

miriammiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 00:03

Ik zou natuurlijk inderdaad wel dezelfde handelingen kunnen verrichten, ga ik zeker eens opletten.
Maar met een wedstrijd, móet ik gewoon doorzitten, dus dat is even wat minder..

Ik had vandaag namelijk ook een wedstrijd, 3x aangaloperen ging steeds bagger, ... 4e keer liet ik haar maar wat langer in de hals, toen was ze tótaal niet meer nagevelijk ofzo, maar schoot ze er minder van door... Alleen dit lijkt me ook niet de juiste oplossing omdat ze ook gewoon met normale teugelspanning om het zomaar eventjes te zeggen, en normale volte moet kunnen lopen..

Of ze heeft veel spanning, want een tijd terug hadden we ook nog met het aangaloperen zelf moeite, alleen dat gaat nu echt stukken beter. maar ik zal het 's proberen. Nouja vaker, want na 1x krijg ik het er denk ik niet uit ;)

Parel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:08

hihi nee helaas he dan zou het zoveel sneller gaan ;-)
en stukjes doorzitten zonder aan te springen lukt dat wel of denkt ze dan al dat je wil aangalopperen?

miriammiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 00:14

Parel1987 schreef:
hihi nee helaas he dan zou het zoveel sneller gaan ;-)
en stukjes doorzitten zonder aan te springen lukt dat wel of denkt ze dan al dat je wil aangalopperen?

Als ik nog helemaal niet gegalopeerd heb, dan lukt dat meestal wel. soms ook niet.
maar als ik al van te voren in galop geweest bent, dan is dat een totale ramp haha.
ik weet iig, véeeeel oefenen _/-\o_

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:28

Proberen niet steeds op dezelfde manier aan te galoperen. En bijvoorbeeld doorzitten (dan denkt je paardje dus galop) maar dan juist overgang maken naar stap. Als het lukt eens een keertje aanspringen vanaf stap ipv draf (worden sommige wel heter van dus moet je even kijken hoe ze reageert. Spring eens aan op de AC lijn of lange zijde, of bijv bij van hand veranderen over de diagonaal. Dan gaat zij minder die volte en hoeken associëren met galop.

Ook niet te vaak je proefjes oefenen, of bijv juist gaan stappen op het stuk waar je eigenlijk in galop moet. Anders weet zij waarschijnlijk al uit haar hoofd waar ze in galop moet en gaat ze al.

miriammiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 00:44

SimoneDV schreef:
Proberen niet steeds op dezelfde manier aan te galoperen. En bijvoorbeeld doorzitten (dan denkt je paardje dus galop) maar dan juist overgang maken naar stap. Als het lukt eens een keertje aanspringen vanaf stap ipv draf (worden sommige wel heter van dus moet je even kijken hoe ze reageert. Spring eens aan op de AC lijn of lange zijde, of bijv bij van hand veranderen over de diagonaal. Dan gaat zij minder die volte en hoeken associëren met galop.

Ook niet te vaak je proefjes oefenen, of bijv juist gaan stappen op het stuk waar je eigenlijk in galop moet. Anders weet zij waarschijnlijk al uit haar hoofd waar ze in galop moet en gaat ze al.

Denk dat ik de aankomende tijd inderdaad maar niet alleen in de hoeken en/of op de volte moet aangaloperen...
Thanx iig, ik zal t allemaal wat proberen, en we zullen zien of het na een tijd effect heeft (:

Parel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:38

Heel veel succes ermee! :)

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:39

het lijkt mij juist goed als je altijd dezelfde signalen gebruikt om aan de galopperen, hoe moet ze anders weten wat ze moet doen? Het klinkt alsof ze eigenlijk helemaal niet aan je hand en been is. Als je haar hals langer laat, zou dat geen effect op de nageeflijkheid moeten hebben. Als ik jou was zou ik veel oefenen op overgangen en tempo aanpassen. En ook wat iemand anders al zei, niet een vaste routine. Ze doet iets pas als jij dat aangeeft. Middenstap en middendraf, verzamelen, steeds wisselen zonder van gang te wisselen.
Verder vraag ik me af hoe je haar houdt? Kan ze haar energie wel kwijt in de bak of wei? En af en toe lekker haar eigen gang gaan met bewegen?

miriammiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:36

hasufel schreef:
het lijkt mij juist goed als je altijd dezelfde signalen gebruikt om aan de galopperen, hoe moet ze anders weten wat ze moet doen? Het klinkt alsof ze eigenlijk helemaal niet aan je hand en been is. Als je haar hals langer laat, zou dat geen effect op de nageeflijkheid moeten hebben. Als ik jou was zou ik veel oefenen op overgangen en tempo aanpassen. En ook wat iemand anders al zei, niet een vaste routine. Ze doet iets pas als jij dat aangeeft. Middenstap en middendraf, verzamelen, steeds wisselen zonder van gang te wisselen.
Verder vraag ik me af hoe je haar houdt? Kan ze haar energie wel kwijt in de bak of wei? En af en toe lekker haar eigen gang gaan met bewegen?

Ze is juist wel goed aan m'n been, en aan mn hand ook. Ze doet het normaal super.
Alleen ná het galoperen. Als ik haar naar beneden vraag, gewoon normale spanning op de teugels dan net of ze haar hele rug strak houdt o.i.d.
dus hoofdomhoog, en onder me vandaan schieten. Dan is alles wat ze normaal goed kan, helemaal verdwenen.

verder hoe ik haar houdt, nou ze staat hartstikke vaak in de bak, en nu zelfs nog wel in de weide.
Stal natuurlijk ook wel eens. Dus aan dat zal het niet liggen lijkt me :P

Heb dit stukje van iemand anders even gekopieerd, en hier kon ik me ook redelijk in vinden:

''Eerste keer aanspringen gaat prima maar daarna is ze bang dat er weer galop komt en schiet ze een beetje in de stress. Ze loopt meestal super fijn nagefelijk, totdat ze een vermoeden heeft dat ze moet gaan galopperen. Dan denkt ze ook idd te veel mee''