Vertical limit&ik oefenen er weer op los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyHappyHorse

Vertical limit&ik oefenen er weer op los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 09:09

nu het allemaal weer een beetje gaat!

na een hoop ellende dit jaar is nu hoop ik alles een beetje op de goede plek gevallen.
sinds ik in april na rond neuzen een wow zadel heb aangeschaft is er een hoop veranderd.

we zijn nu weer aan het trainen om volgend jaar te kunnen gaan starten!
vertical limit loopt nu in de L1. maar wij gaan samen in de B starten.
ik les bij nicky star overigens!

gister, vrijdag 28-10 is mijn zadelmaakster geweest om mijn zadel na te kijken!
nu licht ie weer helemaal goed :D daarna is mijn paard nog behandeld door Cranio-sacraaltherapie.
hierdoor bleek er veel spanning te zitten in het lichaam o.a ook op stal. info zie craniovoorpaarden.nl
zondag mag ik weer gaan rijden en ben heel erg benieuwd. na de behandeling zag ik al resultaat met wandelen.

Vorig topic: 18-10-2011 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1554448

puntjes die ik wel is vergeet/verbeteren ben, nieuwe dingen die ik leer/oefen of opdoe.
*stille aanleuning/handen netjes op ze plek
*waar die benen soms heen gaan ? geen idee, op ze plek houwe!
*houding en zit
*ontspanning opzoeken, ruiter&paard
*balans oefenen
*paard nog beter leren kennen/begrijpen

*1Afbeelding

*2Afbeelding

*3Afbeelding

*4Afbeelding

*5Afbeelding

*6Afbeelding

*7Afbeelding

*8Afbeelding

*9Afbeelding

*10Afbeelding

*11Afbeelding

passiej doet super haar best :D en het allerbelangrijkste... dat is natuurlijk de ruiter die het goed moet doen :o

Anoniem

Re: Vertical limit&ik oefenen er weer op los

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:58

Ziet er best goed uit hoor, let alleen op je binenhand. Vooral op foto 10 zie je dat je binennhand heel ver terug is, dan kan je paard niet buigen in het lijf maar alleen maar in het voorste deel van de hals. Als je dus buiging en stelling wilt, breng dan je binnenhand naar binnen toe, en niet naar je toe of over de hals heen. Dan blokkeer je het paard juist in de rest van het lichaam.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:51

Denk om je handen, houdt ze voor je, rechtop en bij elkaar...
Ik stoor mij aan je beenligging, ten eerste omdat je sporen om hebt, je benen heb je redelijk ver naar achteren liggen en vaak omhoog. Probeer je hakken uit te drukken, geen sporen te gebruiken als je die niet nodig hebt, aangezien ik hier niet oefeningen uit de hogere dressuur zie, snap ik het nut niet helemaal van je sporen. Geef je paard ook ruimte in de hand als je hem aanspoort, zodat je hulp ook effect kan hebben... het lijkt me namelijk een schatje van een paard!

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 18:15

Mirr89 schreef:
Denk om je handen, houdt ze voor je, rechtop en bij elkaar...
Ik stoor mij aan je beenligging, ten eerste omdat je sporen om hebt, je benen heb je redelijk ver naar achteren liggen en vaak omhoog. Probeer je hakken uit te drukken, geen sporen te gebruiken als je die niet nodig hebt, aangezien ik hier niet oefeningen uit de hogere dressuur zie, snap ik het nut niet helemaal van je sporen. Geef je paard ook ruimte in de hand als je hem aanspoort, zodat je hulp ook effect kan hebben... het lijkt me namelijk een schatje van een paard!

op de foto's staan inderdaad geen hogere dressuur oefeningen, alleen zijn daar geen foto's van gemaakt maar filmpjes. buiten dat rij ik bijna nooit met zweep omdat ze haar lichaam dan helemaal vast zet+ dat ze er heel vaak van in paniek raakt dat was al toen ik haar kreeg! dus soms gebruik ik ze ook om haar eventjes wakker op het been te maken. 9 v/d 10x als ik een zweepje pak dan is het helemaal gebeurd! alleen buiten heb ik hem soms wel eventjes nodig. dan leg ik hem later weer aan de kant.

maar ik heb nog steeds een beetje moeite om mn benen gewoon te laten 'hangen' bij mij vorige zadels kon ik mijn benen nooit kwijt die staken over de wrongen uit die kon ik er niet langs laten zakken, dus dat zit er nog heel erg in :o maaar ik doe me best mijn mama staat altijd aan de kant om me een beetje te ondersteunen (die kijkt ook altijd mee als ik les) ik denk dat als ik morgen ga rijden het een stukje fijner gaat! dan kan ik haar veer makkelijker van achter naar voren rijden. ze stond helemaal stijf van de spanning in haar lichaam. dat is gister behandeld en zelf moet ik dan een aantal dingen bij houden 2a3 x in de week. met een aantal tips over houdig en zit. en hoe ik mijn balans moet zoeken met licht rijden. door dat ik te recht op zit kan ik mijzelf niet laten veren dus zit ik haar in de weg. ik merkte heel goed het verschil toen ik het ging proberen. ik heb heel veel aan die vrouw gehad! het is inderdaad een super lief dier! en nu zeker haar zadel goed op de rug licht en ik denk als die hele spanning weg is ze nog liever word en het rijden voor haar makkelijker word en voor mij ook! eventjes een lange uit leg hihi!

gelukkig ben ik wel met al MIJN problemen bezig, die van haar zijn al een eind opgelost gelukkig heeft ze zo goed als bijna geen pijn meer in haar ruggetje :D

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:25

Dat klinkt fijn, komt vast helemaal goed =). Mocht je moeite hebben, zonder beugels rijden kan ook heel erg goed helpen, of als je paard het toe laat eens zonder zadel, dan voel je eens hoe je paard beweegt,
hoe het kan reageren op hulpen enz. Het hoeft niet lang te zijn, kleine stukjes, of bij het uitstappen oid...
Het helpt mij in ieder geval altijd goed =)

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 18:30

Mirr89 schreef:
Dat klinkt fijn, komt vast helemaal goed =). Mocht je moeite hebben, zonder beugels rijden kan ook heel erg goed helpen, of als je paard het toe laat eens zonder zadel, dan voel je eens hoe je paard beweegt,
hoe het kan reageren op hulpen enz. Het hoeft niet lang te zijn, kleine stukjes, of bij het uitstappen oid...
Het helpt mij in ieder geval altijd goed =)

Ik heb een bb-pad liggen:D heb ik 3 maanden verplicht mee moeten rijden. Alleen tegen oktober dan gaat dat niet meer! Zonder beugels dat kan ik wel proberen.. Bok riempje eraan en gaan! Ik rijd swinter altijd met body protector hihi. Volgende week heb ik ook weer les dan krijg ik weer hw mee. Bedankt voor je fijne reactie

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:39

Over je eigen houding zijn wel genoeg opmerkingen gemaakt. Ik stoor me vooral aan hoe je paard loopt.
Ik zie heel veel spanning in de rug. Ik zie een paard dat zijn hele lijf vasthoudt en continue een soort van hals aan het strekken is.
Aangezien je wedtsrijden wil rijden zul je veel meer moeten trainen op het gymnasticeren van je paard. Je moet zo trainen dat je paard los maakt zodat hij de spanning in zijn rug los laat en van achter ruimer gaat lopen. Ik wil je paard korter en hoger in de hals zien. Ik wil dat hij zijn bovenlijn gaat aanspannen. Deze aanleuning is voldoende voor een zadelmak paard. Als je wedstrijden wilt gaan rijden en je wilt kans maken op een wp, dan moet er nog heel veel gebeuren.
Als je een goede instructrice hebt zou ze ja daar op moeten wijzen!

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 09:55

@Abacab: Ik heb van de week mijn paard laten behandelen vanwegen de spanning in haar lijft constant. Na de behandeling liep ze al een stuk ruimer. Ook in haar doen en laten een stuk relaxter. Ze had er enorm last van! Hierboven staat ook beschreven waar ik mee bezig ben als je goed gelezen hebt :) we kunnen niet ergens anders beginnen dan weer helemaal back to basic en dan komt de rest vanzelf. Ik heb voor mijn gevoel de goede instructrice gevonden.

Ik kan niet meer vragen dan dat ze aankan het heeft gewoon tijd nodig

bitcielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:17

Nou meid ik weet wat een feest het altijd is om op haar te stappen en er ook weer heel huids af te komen en dan bedoel ik zelf af te stappen en niet gelanceerd worden met dit weer. Passoa is gewoon een gigantisch moeilijk paard in haar doen en laten en ik heb dikke respect voor jou dat je er altijd weer op stapt wat ze ook doet. Het duurt namelijk erg lang voordat passoa op de foto's hierboven zo gaat lopen, daar heb je heel veel geduld mee nodig. De aanmerking over ''de sporen'' ik zie je vaak genoeg rijden en op foto's vliegen jou benen alle kanten op maar als je rijd heb je gewoon de goede houding rug recht benen stil en hakken uitdrukken is onzin de foto is een moment opname en normaal zijn haar benen precies goed. Als ze deze houding niet had en er zijn aardig wat ruiters jaloers op! had ze waarschijnlijk niet meer zo vrolijk rond gewandeld ivm het paard soms zo aan de kletter kan gaan dat je niet blijft zitten met geen goede houding. Verder Het is wel handig de info erbij te lezen over de spanning die het paard heeft en wat hier aan gedaan word. Dus de reactie je instructrice zou je hierop moeten wijzen is natuurlijk onzin, deze instructrice doet er alles aan het paard goed te laten lopen maar als het paard zelf problemen heeft gaat dit lastig. Ik hoop ook dat je dit als ongelezen kan beschouwen omdat er nu gewerkt word aan wat ze heeft. Deze 2 komen er wel alleen is het een lange weg omdat niet alles altijd even mee heeft gezeten op gewerkt. Zie zadel, stalling, met een pad verplicht rijden noem maar op en dat ze nu hier zijn is al heel wat. Veel mensen doen het je niet na hoor zadelloos op een paard dat jolig is gaat rijden!
respect voor je meid en je komt er wel!
Laatst bijgewerkt door bitcielove op 30-10-11 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:20

bitcielove schreef:
Nou meid ik weet wat een feest het altijd is om op haar te stappen en er ook weer heel huids af te komen en dan bedoel ik zelf af te stappen en niet gelanceerd worden met dit weer. Passoa is gewoon een gigantisch moeilijk paard in haar doen en laten en ik heb dikke respect voor jou dat je er altijd weer op stapt wat ze ook doet. Het duurt namelijk erg lang voordat passoa op de foto's hierboven zo gaat lopen, daar heb je heel veel geduld mee nodig. De aanmerking over ''de sporen'' ik zie je vaak genoeg rijden en op foto's vliegen jou benen alle kanten op maar als je rijd heb je gewoon de goede houding rug recht benen stil en hakken uitdrukken is onzin de foto is een moment opname en normaal zijn haar benen precies goed. Als ze deze houding niet had en er zijn aardig wat ruiters jaloers op! had ze waarschijnlijk niet meer zo vrolijk rond gewandeld ivm het paard soms zo aan de kletter kan gaan dat je niet blijft zitten met geen goede houding. Verder Het is wel handig de info erbij te lezen over de spanning die het paard heeft en wat hier aan gedaan word. Dus de reactie je instructrice zou je hierop moeten wijzen is natuurlijk onzin, deze instructrice doet er alles aan het paard goed te laten lopen maar als het paard zelf problemen heeft gaat dit lastig. Ik hoop ook dat je dit als ongelezen kan beschouwen omdat er nu gewerkt word aan wat ze heeft. Deze 2 komen er wel alleen is het een lange weg omdat niet alles altijd even mee heeft gezeten op gewerkt. Zie zadel, stalling, met een pad verplicht rijden noem maar op en dat ze nu hier zijn is al heel wat. Veel mensen doen het je niet na hoor zadelloos op een paard rodeo rijden!

Een rodeo doet een paard nooit omdat hij 'moeilijk is'. Dan doen paarden alleen maar als er iets dwars zit ergens. ;)

bitcielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:26

Joolien schreef:
bitcielove schreef:
Nou meid ik weet wat een feest het altijd is om op haar te stappen en er ook weer heel huids af te komen en dan bedoel ik zelf af te stappen en niet gelanceerd worden met dit weer. Passoa is gewoon een gigantisch moeilijk paard in haar doen en laten en ik heb dikke respect voor jou dat je er altijd weer op stapt wat ze ook doet. Het duurt namelijk erg lang voordat passoa op de foto's hierboven zo gaat lopen, daar heb je heel veel geduld mee nodig. De aanmerking over ''de sporen'' ik zie je vaak genoeg rijden en op foto's vliegen jou benen alle kanten op maar als je rijd heb je gewoon de goede houding rug recht benen stil en hakken uitdrukken is onzin de foto is een moment opname en normaal zijn haar benen precies goed. Als ze deze houding niet had en er zijn aardig wat ruiters jaloers op! had ze waarschijnlijk niet meer zo vrolijk rond gewandeld ivm het paard soms zo aan de kletter kan gaan dat je niet blijft zitten met geen goede houding. Verder Het is wel handig de info erbij te lezen over de spanning die het paard heeft en wat hier aan gedaan word. Dus de reactie je instructrice zou je hierop moeten wijzen is natuurlijk onzin, deze instructrice doet er alles aan het paard goed te laten lopen maar als het paard zelf problemen heeft gaat dit lastig. Ik hoop ook dat je dit als ongelezen kan beschouwen omdat er nu gewerkt word aan wat ze heeft. Deze 2 komen er wel alleen is het een lange weg omdat niet alles altijd even mee heeft gezeten op gewerkt. Zie zadel, stalling, met een pad verplicht rijden noem maar op en dat ze nu hier zijn is al heel wat. Veel mensen doen het je niet na hoor zadelloos op een paard rodeo rijden!

Een rodeo doet een paard nooit omdat hij 'moeilijk is'. Dan doen paarden alleen maar als er iets dwars zit ergens. ;)

bedoelde joligheid is veranderd nu.

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:08

@Joolien: ik snap inderdaad jou reactie op 'rodeo' rijden. wat zij bedoel is inderdaad dr joligheid/heethoofdigheid.. dan gooit ze gewoon ff op haar manier de overtollige energie eruit zeg ik altijd maar
@bitcielove: geeft niet hoor zo is het ook opgelost :) gelukkig hoef ik nu niet meer op een stakend paard!
nog eventjes hard door werken dan komt het goede eind al aardig in zicht.

ik wil dr geen discussie topic van gaan maken!

ladydevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:09

hmmm kan de foto's niet bekijken ;(

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:50

@ladydevil: klopt ik heb ook al een pb er over gestuurd kan op de upload site ookniks vinden

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:24

Dit kunnen wij niet oplossen. TS is over haar bandbreedte bij photobucket heen. Over een aantal dagen/weken doen die foto's het weer. Photobucket is gratis tot een bepaald level, ben je daar overheen zijn de foto's niet meer zichtbaar en krijg je deze melding. Gebruiker kan kiezen, wachten tot het weer door photobucket gereset wordt als ze onder de bandbreedte komt, of het account upgraden naar een pro account maar dat is betaald.
Bandbreedte overschrijding komt doordat er teveel naar de foto's gekeken wordt, iedere view gebruikt wat.
Zie ookhttp://support.photobucket.com/app/a ... il/a_id/20.

Daarom hier een slotje. Als de foto's het weer doen, kun je een TeM sturen dan kan het topic weer open.