Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Geen balans, zou je het paard zoveel mogelijk op eigen benen kunnen laten lopen.
Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ben heel benieuwd
MiniBoots schreef:Gelijke ''druk'' op twee teugels hebben en met je benen naar je handen toe ''drijven''.
Dus de motor van achter naar voren toe laten vloeien.
Dat is de term van achter naar voren rijden.
Het paard meer op de achterhand rijden is weer iets heel anders.
Een paard recht richten is weer iets anders.
Door een paard recht te richten krijg je gelijke druk op twee teugels
Je haalt dus meerdere dingen hier bij elkaar.
Zijn allemaal aparte oefeneningen die je samen kan/moet voegen.
Japeloup schreef:Tja goeie vraag, maar nu nog een antw.
Ik ga een begin maken, want het is niet in een paar zinnen samen te vatten. Elk paard, elk mens en elk moment is uniek en dat maakt het lastig om kort samen te vatten.
Voor mij geldt het volgende: een groen paard wil ik eerst leren dat als ik kuitdruk geef hij voorwaarts reageert. Terugrijden doe ik op mijn ademhaling (en evt stem) en houding/zit.
Dat lijkt simpel maar helaas, want als ruiter moet je dan wel controle hebben over je houding, balans, spierspanning, ademhaling en concentratie.
Want veelal geven we onbedoelde hulpen aan het paard, neem als voorbeeld te veel been geven. Als een paard die 2 basis hulpen begrepen heeft en daar onvoorwaardelijk op reageert kan je verder. Teugels gebruik ik alleen om te begrenzen, en mijn zithulp te versterken. Ik rem dus niet op de teugels...
Goed het paard reageert dus op kuit en ademhaling/zit, dan kan je daarmee gaan spelen. Dus veel schakelen, maar wel belangrijk dat je je hulpen om en om geeft. Als het paard, dit goed oppakt en je kan snel in tempo schakelen, dan kan je kijken of je kuit en adem te gelijk kan gebruiken/geven, dus je vraagt met je kuit de voorwaartse drang en met je ademhaling en zit controleer en doceer je hoeveel hij naar voren kan en mag gaan. Zo heb je een paard dat zonder hand actief terug gereden kan worden en dus van achter naar voren kan komen.
Wat ik al zei ik maak een begin.
In de deze topic komen dit soort vragen ook ter spraken http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1489250
maikeltje schreef:Sieppus schreef:In Jip & Janneke taal... De kachel aan zetten en de ramen openen. Dus drijven en van voren los laten.
Maar ik neem aan dat je niet bedoelt om de teugels gewoon in een boog te laten hangen?
Miss_Caroo schreef:Ik doe het op de manier van eerst rechtrichten en de de rest komt daarna vanzelf.
Elk paard heeft zijn natuurlijke scheefheid, die willen we recht maken, dat doe je door hem recht te richten.
Wanneer het paard recht is, zal hij zijn buikspieren aanspannen, en zijn rugspieren ontspannen, en dan zakt hij vanzelf met zijn hoofd, omdat ie niet anders kan.
Bij het rechtrichten heb je er ook voor gezorgt dat ze benen lekker meedoen, dat het paard voorwaarts is, want dat is het belangrijkste. Die motor moet er van achter zitten, zoniet, kan je niet rechtrichten en alles wat daarna komt