Het inrijden van Doubtless (2008)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Het inrijden van Doubtless (2008)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 17:29

Doubtless is een 3 jarige merrie van Wallenberg.
In juni zijn we begonnen met het zadelmak maken & inrijden. Ze is in de omgang erg relaxed en was erg braaf vanaf begin af aan. Dit is het eerste paard wat ik zelf vanaf het begin in handen heb gehad. Ik heb even getwijfeld of ik wel een HAW aan moest maken, maar hoe meer tips hoe beter, dus we proberen het maar :o

Afbeelding

De eerste keer erop Mevrouw staat lekker op rust :D
Afbeelding

Inmiddels zijn we een paar maanden aan het rijden, hier krijgen we wekelijks begeleiding bij. Ons niveau gaat richting B, maar dat verschilt per dag O:)
Ik heb moeite met rijden op de rechterhand. De eerste weken had zij erg veel moeite met haar balans, waardoor ik in mijn lichaam ging compenseren. Inmiddels ben ik me daar wat bewuster van & probeer ik mezelf echt recht te zetten, maar dat is lastig op een paard dat in de verkeerde lengtebuiging loopt :+
Verder is het tempo en de impuls wisselvallig. De ene dag is ze erg traag en reageert ze minder op het been, de andere dag ben ik continue bezig met terug rijden. Vandaag was helaas een trage dag!

Naar mijn idee mogen mijn beugels wat langer, omdat mijn benen te ver naar voren liggen & ik tever achterin het zadel kom te zitten?
Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je goed dat er gebrek aan impuls is & dat het rijden nog meer naar voren gefocust mag zijn. Naar mijn idee komt ze daarom ook tegen de hand.
Afbeelding

Filmpje:
Afbeelding
Leuke still :')
Ik vind haar hier niet verkeerd lopen, maar je kan zien dat ik teveel aan het duwen ben met mijn zit..

Afbeelding

& nog twee filmpjes van mijn les van een paar weken geleden. Hier zie je dat ze beter voorwaarts is :)
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg benieuwd naar tips wat betreft mijn houding, het voorwaartser rijden & het rechtrichten :D !

jilinda

Re: Het inrijden van Doubtless (2008)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:34

ik vind het er goed uitzien. dat van je beugels ben ik het niet echt mee eens, ik vind het wel mee vallen met je benen.

wat mij erg opvalt is dat je tenen er naar binnen gedraaid zijn. dat is wel een verbeter puntje.

maar het ziet er goed uit en het is een leuk paardje (naar mijn idee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:34

Ik heb niet echt tips, heb zelf nog nooit een paard ingereden.
Ik heb wel het idee dat jouw zadel vrij ver naar voren ligt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:40

Zo Lau, ze ziet er super uit zeg! Lijkt ook een aardig stukje gegroeid sinds vorig jaar? En zitten hele nette stukken bij en de mindere stukken komt idd voort uit het trage, volgens mij. Zolang jij naar voren blijft denken, komt dat vanzelf helemaal goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:03

Het lijkt idd of je zadel teveel naar voren ligt, daardoor kun jij je benen niet goed op de plek houden.

Citaat:
Hier zie je goed dat er gebrek aan impuls is & dat het rijden nog meer naar voren gefocust mag zijn. Naar mijn idee komt ze daarom ook tegen de hand.

Wat bedoel je hier precies mee? Door meer te drijven met been zal hij vanzelf actiever worden van achter en loslaten van voren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:04

Dat bedoelt ze volgens mij ook Joolien. Dat door het gebrek aan impuls, Doub tegen de hand komt. ;)

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:11

ik vind dat je een beetje hard iedere keer in het zadel terecht komt..

als je je beugels een gaatje korter maakt, en je knieën meer naar binnen draait, kan je je benen ook wat beter naar achter leggen waardoor je niet te ver achterin je zadel terecht komt. wanneer je dan lichtrijdt, moet je proberen wat meer op je knieën te steunen i.p.v. op je beugels..

hoop dat je mn uitleg snapt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:15

Ik vind het eruit zien alsof je wat 'groot' lichtrijd.
Probeer wat dichter bij je zadel te blijven.

Verder gaan jullie volgens mij lekker rustig aan, fijn om te zien :)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:26

leuke fotos laura van je kleuter!!

Ik vind haar in het eerste filmpje eerder wat te snel lopen dan te traag, wat over tempo.
Verder vind ik het er netjes uitzien.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:26

Rijden ziet er goed uit hoor Lau! Jullie zijn al flink vooruit gegaan.
Wat bij Dolce erg goed helpt om stelling te vragen terwijl ze niet genoeg focus heeft is met een zweepje ene klein tikje te geven op dr binnenschouder. Dan heb je dr focus weer terug.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:25

Leuk paard zeg!
Wat ik zie op het filmpje is iemand die net iets achter de beweging is.
Dat kan voortkomen uit dat trage,maar ook uit een lichte stoelzit.
Probeer zelf een klein beetje meer richting verlichte zit te denken,dan volgt je paard vanzelf deze voorwaartse beweging.
Succes!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:34

Jeetje Lau, wat is ze mooi geworden!! :D
Ziet er al erg fijn uit voor een 3 jarige! :) Fijn dat je regelmatig begeleiding hebt! Jullie komen er wel!
Probeer je been vanaf je bovenbeen wat meer in het zadel te draaien zodat je knie wat meer in het zadel komt en je onderbeen ietsje meer naar achteren komt te liggen. Probeer zelf ook echt midden in het zadel te zitten! Verder vind ik dat je haar erg vriendelijk rijdt!! :D

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:40

Candeletta schreef:
ik vind dat je een beetje hard iedere keer in het zadel terecht komt..

als je je beugels een gaatje korter maakt, en je knieën meer naar binnen draait, kan je je benen ook wat beter naar achter leggen waardoor je niet te ver achterin je zadel terecht komt. wanneer je dan lichtrijdt, moet je proberen wat meer op je knieën te steunen i.p.v. op je beugels..

hoop dat je mn uitleg snapt! :)

daar ben ik het niet helemaal mee eens, je drukt jezelf namelijk vanuit de knie omhoog uit het zadel maar vanuit je bovenbeen word je uit het zadel gegooid, en het is dus de bedoeling dat jou knie lichtjes aangesloten zit tegen de wrong, waardoor jou been beter afhangt en je dus je hakken wat kan uitdrukken. als jij op je knie gaat rijden dan valt je onderbeen naar achteren en dan prik je automatisch je paard steeds in zijn buik met je hak, denk niet dat dat de bedoeling is, maar goed dat is mijn mening.
verder vind ik wel dat TS goed bezig is met een paard die net zadelmak is, en TS je hoeft niet teveel eisen te stellen aan jezelf, je mag wel iets lichter in het zadel gaan zitten, ik denk als ik op de foto's kijk dat je wat hard neerkomt en daardoor ook achter in het zadel terecht komt en dat vind een paard vaak niet zo prettig. probeer goed rechtop te zitten en te voelen of je knobbels in het midden van het zadel zitten laat jezelf door de beweging te voelen van het paard uit het zadel komen en zo weer terug gooien naar achteren.
ik vind het wel een leuk paard om te zien trouwens met een eigenwijs koppie en ik vind ook dat je het heel goed doet zo te zien.
ik wens je veel succes
Laatst bijgewerkt door my_precious op 27-10-11 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:42

En als je op je knie rijdt dan rem je het paard ook nog.
Een knijpende knie betekend remmen namelijk,zeker jonge paarden reageren hier snel op.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:45

ambre schreef:
En als je op je knie rijdt dan rem je het paard ook nog.
Een knijpende knie betekend remmen namelijk,zeker jonge paarden reageren hier snel op.

ja idd of ze gaan juist harder lopen, ik zou het ook niet fijn vinden als ik steeds een knie in mijn ribben gedrukt voel haha.. het is de bedoeling dat je zit onafhankelijk wordt en dat je 1 bent met je paard en dat je alle bewegingen goed kan aanvoelen en op de juiste momenten mee beweegt..
ja ik weet het paardrijden is moeilijk ik doe ook nog wel eens wat fout hoor ben geen top ruiter, maar ik vind dit wel zeer belangrijke punten vooral bij een jong paard.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:27

ik zeg niet dat je met je knieën moet knijpen!
als je je knieën naar binnendraait, schop je het paard ook helemaal niet!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:45

Leuk paardje; op foto 5 zie ik een mooie verhouding in de paslengte, probeer die steeds weer op te zoeken, en als jij loslaat van voren, kan je paard dat ook doen.
Zadel 6 centimeter naar achteren leggen, hakken uitdrukken en je handen nog wat meer naar voren houden, komt helemaal goed.

Hoe vaak per week rijdt je haar, en hoe lang?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:03

Candeletta:je eigen woorden zijn:meer op de knieen steunen.
Dan neem je toch druk met je knie?
Vandaar dat ik er van uit ging dat je bedoelde dat ze haar knieen meer aan moet knijpen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 11:50

Joolien schreef:
Citaat:

Wat bedoel je hier precies mee? Door meer te drijven met been zal hij vanzelf actiever worden van achter en loslaten van voren.

Dat is inderdaad wat ik bedoel :j Probleem is echter dat ze gisteren niet actief aan het been bleef. Ik heb veel geschakeld & daar reageert ze dan ook wel op, maar daar blijft ze niet alert door. Een tik geeft ze (helaas) helemaal niks om, dus ik moet nog een manier vinden om haar écht voorwaarts te krijgen op trage dagen.

Verder ben ik het eens met het hard neerkomen & 'hoog lichtrijden'. Ik denk dat dit komt omdat ik erg ga duwen met mijn zit, om haar voorwaarts te krijgen, wat natuurlijk niet zo werkt :+ Zal erop letten dat zij mij omhoog gooit & dat ik dat zelf wat meer met rust laat.
Ik ben wel bang dat als ik mijn beugels korter maak, ik verder achterin het zadel kruip. Iemand tips voor mijn beenhouding & in het midden van het zadel zitten?

Freeride: Ik heb haar in het begin vrij intensief gereden, na een paar maanden zaten we op 30/45 minuten per keer, zo'n 4/5 keer per week. Inmiddels vind ik het gas geven, remmen & sturen bevestigd genoeg en ga ik weer afbouwen. Ze krijgt in de winter meer rust om bij te komen en rustig te groeien :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:15

Je moet je beugels niet langer maken, dan zul je je onderbenen nog verder afsteken. Ik heb hetzelfde probleem gehad, ik heb mn beugel juist een gat korter gemaakt om meer balans en teengevoel te krijgen vanuit mn voeten. Onderbenen verder naar achter plaatsen, een goede oefening voor mij was 2x staan en 1x zitten tijdens het lichtrijden!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 09:54

Beugels korter maken heeft geholpen :j Gisteren tijdens de les kwam ik erachter dat ik teveel spanning heb in mijn knie en bovenbeen, waardoor ik de onderkant juist weer laat hangen. Werk aan de winkel dus!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:03

Wat ik vind, is dat het er al heel goed uitziet voor zo'n groen en jong paardje.
Het is al behoorlijk constant.
En ik denk dat als je je paard meer naar voren wil hebben je gewoon wat meer mag meegeven met je handen, meestal reageren jonge paardjes daar heel goed op, omdat ze zich snel geremd voelen van voren, is logisch als er nog zo weinig controle is.
En het motortje is nu éénmaal het eerste wat goed moet zijn, dus zolang jij meegeeft komt ze iig niet tegen de hand, want die geef jij mee totdat ze daar wat meer in bevestigd is, dat komt op de tweede plaats.
Zo kun je haar ook beter leren op je zithulpen te reageren.
En ik kan ook zeker aanmoedigen rustig aan te doen, ik vind het al erg veel wat je doet.