rijden met Mr. Jones.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJasmijn

rijden met Mr. Jones.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:25

Vandaag ben ik weer met Jones gaan rijden.
Ik heb Jones nog niet zo lang, hij is nu ongeveer 5 maandjes onder het zadel, en hij is 5 jaar oud, zijn afstamming is helaas onbekend. En daarvoor heeft hij altijd voor de kar gelopen. Het is zeker nog lang niet perfect. Hij heeft nog moeite met de linker galop. Dat vind hij echt moeilijk, hij springt dan namelijk (bijna) altijd niet goed aan, soms lukt het, als ik heel erg overdreven veel stelling vraag. Voor de rest probeer ik hem meer actiever te laten lopen, en meer zijn achterhand er meer onder te krijgen. ohja, er zijn geen foto's van het warm stappen, maar dat is wel gebeurd natuurlijk.

Mijn houding is ook echt bagger...
-pianohanden.
-ik ga soms scheef zitten/en of te ver naar voren.
-bijv. op een volte, gaat mijn buitenhand naar voren.
-m'n benen moeten niet te ver naar achter gaan.

Jones. :)
Afbeelding

drafje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

deze foto's lijken op elkaar.
Afbeelding

galop
Afbeelding

en nog een stukje hoofd :=
Afbeelding

Hopelijk hebben jullie nog tips & trucks :j

jilinda

Re: rijden met Mr. Jones.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:30

het valt mij op dat je tenen wel eens naar binnen draaien en dat jij je hakken optrekt.

dat van je piano handen is lastig te beordelen omdat de foto's van ver af zijn genomen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:58

Probeer inderdaad op je benen en handen te letten. Benen moeten lang blijven, niet optrekken als je aandrijft. Om je paardje actiever en sterker van achteren te krijgen, veel (schijn)overgangen en tempowisselingen rijden.

Ik vind wel dat je je handen netjes gelijk houdt, vaak zie je dat een hand meer terugkomt dan de andere. Dat zie ik op jouw foto's niet. Op de laatste draffoto zie je wel dat je handen te ver bij je lichaam komen. Mooi voor je houden. Veel succes

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:27

Let inderdaad op je benen. Je trekt je hakken een beetje op.
Je handen vind ik opzich wel netjes, je zou op sommige fotos je teugels nét iets korter mogen pakken, (foto 5 en 6) daar zitten je handen bijna bij je bovenbenen. Je ziet het niet goed maar het lijkt of je bij de galop foto en beetje naar voren zit, probeer lekker ontspannen te zitten dan is het voor je paardje ook makkelijker galloperen, anders belemmeer je hem een beetje..
Om hem actiever van achteruit te krijgen zou ik veel (schijn)overgangen maken en daar lekker mee gaan spelen. Ook lekker bezig houden met veel figuren.
succes!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:49

Lekker voorwaarts houden. Tip voor de galop, rij even op het verkeerde been licht en spring dan meteen in een hoek aan. de kans dat hij in de goede galop springt is dan een heel stuk groter!
leuk paardje succes er mee! :D

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:09

Mijn paard had hetzelfde probleem als de jouwe in galop, alleen sprong zij niet in de rechtergalop en wel in de linker. En het allerstomste: madam galloppeerde op buitenrit wel altijd in rechtergalop... Ook aan de longe deed ze het wel eens.
Ik ben begonnen dit op te lossen door haar sterker en zekerder in galop te maken. Op buitenrit veel gallopperen, en ook op de wei in linkergalop. Verder natuurlijk voor het sterker maken veel overgangen en tempowisselingen.
Daarna aan de longe heel vaak laten aanspringen. Steeds als het de goede was uitgebreid beloond.
Met behulp van mijn instructrice (het is heel makkelijk als er iemand bij staat die na 1 pas al kan zien of het de goede galop is, want dan kun je meteen terugnemen en voorkom je dat hij lang in de verkeerde loopt) ben ik toen het aanspringen onder het zadel gaan oefenen.
Ik heb heel veel voltes gereden, in een hoek, en op het moment dat we weer op de hoefslag kwamen aangesprongen. Dat trucje hebben ze overigens snel door, en de mijne sprong op een gegeven moment dan zelf maar ergens aan (en dat was gegarandeerd de verkeerde). Dit heb ik dan weer opgelost door ook heel vaak voltes te rijden in draf, 1 keer aanspringen, rondje door de bak draven, voltes, op een willekeurig moment weer aanspringen enz enz enz.
Bij mij heeft het ook geholpen als ik heel overdreven mijn buitenbeen naar achteren deed tijdens het aandrijven.

Ook lees ik wel eens dat stelling naar buiten in plaats van naar binnen kan helpen, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

Succes ermee!

Verder vind ik jullie overigens een mooi plaatje, de puntjes die te verbeteren zijn stipte je zelf al aan of dat hebben anderen voor mij al gedaan ;)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:48

Heel erg bedankt allemaal voor de tips!
Mijn been optrekken, ja, dat doe ik echt verkeerd, als hij dan niet door loopt, en ik geef been, daat mijn been automatisch omhoog, grrr, moet er echt aan gaan denken!

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:59

Ik kan het niet zo goed zien maar het lijkt alsof je zadel iets te ver naar voren ligt waardoor de schouder van je paard niet vrij ligt. En het volgende kan ik ook niet zo goed zien maar het bit lijkt iets te dik voor de mond van je paard. (De juiste maat is vaak de afstand tussen de lagen gedeeld door 2)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 06:50

Ja, het zadel lag iets te vere naar voren zie ik nu, anders is dat niet zo.
Bit, dat weet ik niet precies. Ik een dubbelgebroken, en ik denkt niet dat het te dik is, hij heeft namelijk nog wel ruimte in zijn mond.

Bedankt voor de tips iedereen!