reageerd niet goed op been+ achteraanhobbelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

houvanpaard

reageerd niet goed op been+ achteraanhobbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:16

reageerd niet op been

als ik mijn lespaard rijd dan reageerd die nooit goed op been wij moeten bijv gaan draven dan reageerd ze niet en dan geef ik nog eens been en dan een tikje met de zweep en dan schrikt ze best wel overdreven net of maakte ik haar wakker kan ik er op een of andere manier voor zorgen dat ze meer op been reageert??

achteraanhobbelen

ik vind het namelijk heel irritant en ze hobbelt ook altijd achter andere paarden aan en als ik dan afwent gaat hij achter paard aan en loopt er niemand voor haar gaat ze zo sloom lopen dat een slak haar in halen kan en als ik dan been geef doet ze haar oren in de nek en staat ze stil tips plz?? als die er zijn :P

Norie

Re: reageerd niet goed op been+ achteraanhobbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:51

Heb je les? Want die heb je zo te lezen wel dringent nodig..
Je moet consequent zijn, dus jij wilt draven: Been, als ze nog niet draaft: Harder been, nog niet: tik. Als ze dan gaat draven meteen je hand ontspannen en daarna terug pakken naar de stap en dat zo elke keer herhalen totdat ze het braaf doet op jou eerste hulp! Maar nogmaals... Ik zou goede les nemen!

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:03

inderdaad is les nemen handig, en natuurlijk reactie vragen.
voor dat achter ander plakken denk ik dat je gewoon moet beginnen met echt voor je zelf afwenden en als hij sloom gaat doen gewoon door laten lopen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:03

Wat betreft been geven: heel erg consequent en streng zijn, maar wel eerlijk. Routine van eerst licht been geven; als ze dan niet reageert meteen hard been geven, reageert ze weer niet, een tik met de zweep. Maar dan meteen als ze reageert ook belonen door je been en hand te ontspannen.
Een paard wordt ook bot op het been als je onbedoeld je been te veel beweegt. Als je hem bijvoorbeeld met iedere stap onbedoeld aandrijft. Probeer dus eens op je been te letten en te kijken of je die wel stil houdt.

Wat betreft dat achter andere paarden aan plakken, dat betekent net als je eerste probleem dat je paard loopt te slapen. Hij is niet op jou gefocust, je houdt zijn aandacht niet vast. Als je afwendt en hij gaat stilstaan dezelfde methode gebruiken als ik hierboven beschreven heb. Daar mag je flink streng bij zijn want dat is echt ongewenst gedrag.

Verder gewoon je paard echt aan het werk houden. Ik weet niet hoe gevorderd je bent, maar dingen die je kunt doen: voltes rijden, gebroken lijnen, een pasje wijken als je dat kunt, keertje volte sluiten en openen, schakelen naar galop. Gewoon zorgen dat hij geen tijd heeft om vervelend te doen, dat hij veel te druk is met opletten wat je van hem wil. Die problemen worden namelijk meestal puur veroorzaakt door verveling en luiheid.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:00

Tsja, consequent zijn, maar dat is al vaker gezegd. Doet het paard bij alle ruiters zo, of zijn er ook mensen die er wel probleemloos op kunnen rijden?

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:52

consequent zijn... superveel overgangen van stap naar draf rijden.. om van stap naar draf te gaan geef je been.. doet ie het niet?, geef nog wat harder been.. nog niet? een tik met de zweep.. als hij dan in draf is rijd je losjes door, en gaat na een klein stukje terug in stap.
doe dit verder tot je paard meteen reageert op de eerste keer dat je hem been geeft..
Veel succes!
/3 /3 /3

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:55

Lees eerst de openingspost van TS even, het is een lespaard, die in de les achter andere paarden aan hobbelt en niet aan het been is.

@TS is het een manegepaard of rij je dit paard bij voor de eigenaar?
Misschien kun je aan de instructeur vragen of zij je kan helpen bij het oplossen van deze kwestie.
En wat Aleeneh en Jojoow1 al zeggen, consequent zijn en veel overgangen rijden, goed losrijden en het paard aan het werk zetten! Jij bent de baas en wat jij wil moet hij voor je doen. Als je maar geen onrealistische dingen aan hem vraagt.