problemen in de aanleuning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber27

problemen in de aanleuning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:45

hee, wie kan mij wat tips geven?

sinds 3 jaar heb ik mijn eigen paard en vanaf toen ben ik gaan leren om aan de teugel te rijden. hij heeft nu een paar weken stil gestaan vanwege kreupel. gisteren heb ik hem weer voor het eerst gereden en hij was STERK!
hij is altijd wel een beetje sterk, maar gisteren was dat echt niet normaal meer.
dus ik ontspannen, ontspannen en nog eens ontspannen, maar wat meneer doet is als ik me ontspan in mijn hand de teugels in beslag nemen en vervolgens nog harder gaan trekken. hij neemt de ruimte die hij krijgt meteen weer in beslag. daarbij loopt hij constant onder mij uit en is arbeidsdraf onmogelijk. terugkomen op mijn zit lukt als we net begonnen zijn, maar ben je 10 minuten bezig reageert meneer daar ook niet meer op.

wie o wie kan mij advies geven hoe ik dit kan oplossen?
groetjes amber

paard is wel heel lief, bokt nooit.

ownwise

Re: problemen in de aanleuning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:53

Misschien heeft hij wat teveel energie?
Hij heeft een paar weken niet gewerkt geef je aan, wellicht wel hetzelfde voer gekregen? Dan zou het heel goed kunnen dat je paard niet weet waar die met zijn energie heen moet. Misschien kan je zijn voer iets aanpassen en eerst een paar dagen goed longeren met passoa of aan de dubbele longe? Hierin toch proberen het tempo te bepalen ookal is dat misschien lastig. Hiermee bouw je rustig op tot je weer kunt rijden.

Een aantal weken stilstaan en de eerste dag dat je weer wat met hem gaat doen, gelijk gaan rijden is denk ik een beetje te veel gevraagd voor je paard. Langzaam je training weer opbouwen dus, dan zal je merken dat hij vanzelf weer zijn oude ik wordt :)

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:57

oke dankjewel! ik ga er iets mee doen.. ik moest nog wel er bij zetten (ben ik vergeten) dat er aan de longeerlijn niets aan de hand is. maar ik zal hem vandaag weer even longeren met passoa.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:49

Een paard kan niks vast pakken als hij niks vast pakken kan. Mijn paard is betonblok in zijn mond en ik kan hem gerust een en wat grotere hulp geven als ik daarna maar gelijk ontspan. Dit hoeft vaak maar 1 keer. Probeer hem ook veel naar voren te rijden tegen je hand aan. Verder weet ik ff niks, misschien kan je hem eens rijden met stootteugel ;)

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:55

Ik zou inderdaad de training op gaan bouwen, hij heeft stil gestaan met n blessure dan ben je zelf ook altijd wat stijver/strammer. En inderdaad misschien het voer,...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:18

Misschien longeren of losgooien voordat je erop gaat. Staat hij de rest van de dag lekker buiten of op stal? Zeker als je zo van stal komt, kan je het je paard niet kwalijk nemen dat hij wat TE voorwaarts is.

Zorg dat de eerste energie eraf is en zorg bij je rijden voor controle. Goed je been erbij houden, automatisch worden vaak de benen vergeten zodra een paard snel is. Snel is niet gelijk aan goed voor het been (vaak zelf het tegenovergestelde) En houdt controle, bij overgang naar draf onder je vandaan lopen? Overgang terug naar stap. Galop te actief, terug naar draf. Heel consequent in zijn, paard mag niet onder je uit lopen. En blijven begeleiden met je been.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 20:27

bedankt voor de tips. ik ga er zeker wat mee doen. ik ben vandaag ook weer naar hem toe geweest en heb hem inderdaad van tevoren gelongeerd. daarna ben ik er nog heel eventjes op gaan zitten (niet gegaloppeerd, alleen stap en draf) en hij liep echt heerlijk. na 5 minuten werd hij wel weer iets sterker maar niet vreselijk.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:30

als we dan toch tips over aanleuning hier bespreken iemand tips?
ik heb een jonge pony van bijna 4 die ik nu ongeveer 5 maanden zadel mak heb.
hij schud soms met zijn hoofd dus rijd ik hem tijdelijk met een martingaal.
hij heeft een vrij dikke korte nek maar heeft soms wel protest tegen mijn hand waneer ik hem dan naar voren rijd gaat hij gelijk in draf dat komt waarschijnlijk omdat hij eronderuit wil komen
iemand tips om hem toch nagevelijk te rijden zonder dat hij gelijk in protest om hoog komt?
hier foto's bijgevoegd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:14

ik ga er vanuit dat je paardje voordien ook niet correct nageeft, ik denk dat hij het dus nooit goed geleerd heeft.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:37

die van mij kent pas net de normale hulpen dus heeft aanleuning nooit aangeleerd hoe kan ik hem nagefelijik krijgen ?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:43

Eerst verdiepen in rechrichten, zeker bij jonge dieren. Staat genoeg van op internet, google is your best friend. Rechtrichten blijf je meenemen in de training, een paardenleven lang. :)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:47

:) bedankt ik heb voorheen wel dressuurmatig wetstrijd gereden maar bij dat paardje ging het bijna vanzelf als ik de hulpen gaf maar deze moet het nog leren en ze zeggen wel dat je gewoon constant moet vragen en wanneer hij meegeeft dat ik dan moet ontspannen maar bij hem lijkt het bijna niet tot geen effect te hebben.
bosritten gaat primma nergens bang voor maar in de bak dat is een ander verhaal daar is alles eng:) dus moet hem echt bezig houden.