Paard slaat met hoofd in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Paard slaat met hoofd in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 08:35

Ten eerste natruulijk heb ik het met mijn lesgeefster hierover gehad en zei heeft natuurlijk advies gegeven en uitleg en ik twijfel hier ook niet aan. Maar wou toch hier even vragen of mensen dit herkennen.

Ik rij sinds een tijdje een paard die niet veel conditie had en er werd alleen 1x in de zoveel tijd een bosritje mee gemaakt.

Ondertussen rij ik hem 2 maanden en ik moet zeggen dat hij het heel goed doet in de les.
Alleen heeft hij sinds 3 lessen iets nieuws. Ongeveer halverwege de les begint hij non stop flink met zijn hoofd te slaan in stap (echt van boven naar beneden)
Zodra ik ga draven stopt ie ermee. En het gekke is dat hij het bij het uitstappen helemaal niet doet terwijl ik dan ook flink door probeer te stappen.

Ik probeer er niet op te reageren en de aanleuning zo constant mogelijk te houden
Maar ik vindt het toch gek dat hij dit ineens doet en dan alleen in stap.
Nu begreep ik van mijn instructrice wel dat op een goed tempo stappen vaak veel intensiever is voor een paard dan draven en dat hij dat mischien ook lastig vindt.

dus iemand ervaring? tips? mogenlijke oorzaken?

Angela

Re: Paard slaat met hoofd in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:17

Het zou heel goed kunnen dat dat het inderdaad is. Dat je paard moeite heeft om op een hoog tempo in een ruime stap te stappen. Als je paard begint de gooien met het hoofd, dan geef je been. Geen voorwaarts been, maar een "mag niet" been. Stopt het paard daarop met het gooien? dan belonen met stem. Veel paarden gaan door deze fase heen als ze ineens weer meer aan het werk moeten. Let er op dat je niet met je handen gaat corrigeren, daar moet het paard vertrouwen in blijven houden. Hou dus ook met het gooien een zachte hand. Je been moet het gaan oplossen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 09:59

nee, corrigeren met de hand doe ik inderdaad niet.
Oke dus je denkt ook dat het een fase is en niet dat hij mischien ergens last van heeft?

Been eraan en belonen als ie stopt oke dat kan ik inderdaad we proberen consequent te doen. Hij groeit nl helemaal van trots als je hem beloond en andere dingen waarvoor ik hem beloon pikt ie ook heel snel op

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:29

Het been geven is echt 2 kuiten die zijwaarts je paard in gaan van "nee!". Dus echt zonder voorwaartse hulp. Als je paard op andere momenten het wel kan, dan lijkt het me niet dat je paard ergens last van heeft, behalve hooguit dat het het lastig vind. Nu kun je een paard helaas niet trainen zonder af en toe iets lastigs te doen. Als het gedrag negeren niet werkt, dan moet je je paard toch gaan vertellen dat het gedrag niet wenselijk is. Een zijwaartse kuit geven (vaak is het de aandacht verleggen op hun eigen ding naar "oja, er zit iemand op mij") en dan het goede gedrag belonen is dan vaak voldoende.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:52

ja ik moet inderdaad wel duidelijk verschil maken tussen voorwaartse hulp en een waarschuwing aangezien ik hem net een beetje netjes aan het been begin te krijgen en dat ook niet weer om zeep wil helpen.

mischien moet ik dit ook gewoon buiten in het bos met hem gaan oefenen aangezien hij dat leuk vindt en het doorstappen dan mischien minder vervelend vindt.