Niet rustig in het bos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hurray

Niet rustig in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:28

Hee bokkers. :)

Aangezien ik dit probleem al een tijdje heb, ga ik tóch om hulp vragen.
Ik rijd met mijn pony heel vaak in het bos samen met een vriendin en af en toe alleen, maar wat nou het probleem is: Zodra ik een overgang maak naar de draf loopt ze ontzettend hard en krijg ik haar zowat níet meer terug. Ook als ik ga galopperen gaat ze veel te hard en ik krijg haar maar niet rustig, ook rijd ze in het bos heel moeilijk naar beneden. Zodra ik na een galop weer terug naar een stap ga - als me dat uiteindelijk gelúkt is - dribbelt ze de héle weg. Enorm irritant en ik weet ondertussen niet meer wat ik eraan moet doen, als ik alleen maar stap gaat het top, maar zodra ik ga draven begint ze de hele weg te vervelend. Martingaal geprobeerd, al heel vaak gewandeld door het bos en ik weet het ondertussen niet meer.

Dus weet iemand misschien wat ik nog meer kan proberen? :)

Kyno

Re: Niet rustig in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:03

Vooral erg duidelijk zijn.
Stap is stap, ho is ho.
Drammen?
Zet maar achteruit die hap, totdat je voelt dat je paard ontspant en nageeft.
Daarna weer rustig vooruit verder.

Het kan zijn dat je de eerste paar ritten het gevoel hebt dat je nooit vooruit komt, maar dit wordt echt vanzelf beter. ;)

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:13

Ten eerste heb ik mijn dochter altijd meegegeven, dat buitenritjes voor de lol zijn, dus naar beneden rijden mag ze van mij niet. De voornaamste reden hiervoor was eigenlijk, dat ze nóg heter worden als je ze vast gaat houden, dus dat wil ik voorkomen, misschien is dit alvast een klein tipje voor jou? :)

Daarnaast zou ik heeel veel oefenen met steeds een stukje draven, 5 passen en de rest van de rit stappen. Wel streng zijn, als ze gaat dribbelen, terugnemen, desnoods halt of achterwaarts en dan weer RUSTIG wegstappen, dit zal in het begin misschien een paar keer nutteloos lijken, maar geef niet op! Ze gaat die link uiteindelijk leggen. Als het met 5 drafpassen goed gaat en ze blijft daarna rustig stappen als jij dit vraagt, ga dan eens 10 passen draven enz.

Verder is het handig om te weten of ze haar energie over het algemeen wel genoeg kwijt kan. Anders zou het ook nog hierin kunnen zitten? Werkt ze de rest van de tijd genoeg? Heeft ze de dag ervoor dan getraind? Loopt ze overdag veel buiten, veel beweging?

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:16

Mijn haf doet dat ook maar dan in de galop op het strand.
Momenteel galoppeer ik daar dus gewoon niet dat mag hij pas weer als hij rustig kan doen, we draven daar nu en ik houd hem steeds een stukje in, gaat hij te hard dan gaan we weer stappen. in draf is hij nog wel te stoppen galop niet meer.
Galop doe ik alleen op plaatsen waar hij het rustig doet en dan beloon ik hem en zo maar volhouden.....met uiteindelijk hopelijk als resultaat dat hij op het strand of voor jou in het bos niet perse hard hoeft

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:41

Die van mij heeft het ook. Ik heb hier een aantal weken geleden een topic over geplaatst, misschien dat je er wat aan hebt [RT-P] Druk op bosrit

Ik ben uiteindelijk eerst in de bak gaan rijden en ben daarna naar het bos gegaan.
Ook rij ik haar in het bos met een martingaal omdat ze anders echt niet te houden is, nu ben ik geen fan van hulpteugels, maar toch blij dat ik hem heb voor in het bos.

Verder is het veel herhalen, herhalen, herhalen en vooral niet opgeven.

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 18:01

Woow, hier heb ik héél veel aan, bedankt. :)

Verder heb ik net in de bak gereden, maar damn; wat is ze vervélend. Ik heb zelf ook het idee dat ze teveel voer krijgt, waardoor ze zowiezo meer energie heeft. Nu ga ik ook minder geven, ga heel veel stappen in het bos en jullie tips zéker proberen; want dit werkt echt niet. Echt heel erg bedankt! (:

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:34

Wat ik in het begin deed bij mijn paardje: longeren of rijden voordat ik naar het bos ga. Losgooien kan natuurlijk ook. Zorg dat ze de eerste energie al kwijt is, voordat je de bossen ingaat.

Het advies over veel overgangen stap-draf rijden, werkte bij mij ook goed.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:05

Ik heb hetzelfde probleem, dat irritante gedribbel, beest wil gewoon héél graag :')

Maar hele handige tips hier, te hard is gewoon stil. :)