4 jarige Ceasar @work in filmpjessss

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

4 jarige Ceasar @work in filmpjessss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:09

*\o/* 

Heb altijd foto's geplaatst en nog nooit een filmpje.  :o 
Omdat ik toch een keer echt een goed beeld wou geven van hoe het nu gaat heeft mijn
vriend zondag even het rijden voor me gefilmd.

Even wat info:
 :list:  Ceasar
 :list:  Alweer 4,5 jaartjes
 :list:  L' esprit X Lupicor
:list: 1.65 groot :)

Ikzelf :
1.77 groot en rijd nu alweer 13 jaar.
Ceasar is mijn 2de paard
En we lessen bij Anouk Snippe

Ceasar is vorig jaar augustus professioneel ingereden. Daarna heb ik hem onder begeleiding doorgereden.
Het ging heel goed, maar door verschillende omstandigheden nogal pech en angst gehad.
Hij begon ook nog is vroeg te puberen : steigeren, spontane idiote bokpartijen en om niks schrikken.
Wat resulteerde in nogal enge valpartijen en angst bij Ceasar, want ja baasje die hoort toch niet
door de lucht te vliegen  :wow: 
Nu is hij er vanaf ( tenminste dat hopen we  :+ )
Hij begint alles wat serieuzer te nemen en meer echt te werken, betere concentratie en focus op mij.

Ben een paar keer met hem gestart voor de ervaring, ben erachter dat hij het allemaal wel kan
en dat hij een ster is in doen alsof het eng is.
Vorige concours hem zo op zijn plaats gezet, want hij wou de eerste proef helemaal niks.
Zelfs zo erg dat de jury gestopt was met jureren  :oo 
2de proef eindigde in 172 punten en was daar erg blij mee :)

Nu ben ik weer flink aan het lessen want merkte echt dat het niet liep
Ceasar begon scheef te lopen en maakte misbruik van mijn ontwetendheid.

Punten om aan te werken:
 :list:  Mijn houding, is al veel beter maar ik zit nog te ver voorover. Zadel is ook niet optimaal.
 :list:  Lijkt alsof ik heel veel trek.. Ceasar is heel sterk op rechts, die hand moet ik dus los
laten en mijn linkerhand er strakker aan houden. Ik hield hem eerst veels te strak op rechts.
 :list:  Ceasar is erg onrustig met zijn hoofd. Als ik hem wil corrigeren wanneer hij omhoog komt gaat dit te hard.
Ik wil een ophouding maken, maar juist dan doet die net zijn hoofd naar beneden waardoor mijn hand doorslaat.
Heel naar voor mij maar ook voor Ceasar.
 :list:  Helaas was mijn chap net kapot gegaan dus helaas kan ik niet normaal mijn benen stil houden zonder chaps  }:0 
 :list:  Mijn handen heb ik bewust wat lager
 :list:  Ceasar is nog steeds scheef maar we zijn nu eerst bezig met hem op 2 handen rijden en loslaten.
  Hij is nu al weer zo heerlijk licht in de hand. Ik rijd heel veel overgangen om mijn stem, reageert die zoveel beter op.
 :list:  Ik laat hem nog te veel los, mijn teugels hangen soms los. Dit moet nog constanter daardoor wordt het ook minder rommelig.
 :list:  Overgangen zijn ook nog moeilijk hij doet het wel maar mooi kalm gaat het niet altijd mooi nagevelijk en voorwaarts
Zal vast wel wat vergeten zijn...

Er zijn nog heel veel dingen om aan te werken en is bij lange na niet perfect maar mijn hummeltje is 
wel ontzettend lief en doet zo zijn best!!

Toen ik hem net een dag had:  :(:) 
Afbeelding

En nu :

Afbeelding

Hier de filmpjes  *\o/* 

Galopjes:

Ik hoop dat alles goed is gegaan :p eerste dak een topic maak met de ipad haha

Wees een beetje lief voor ons , Rome is ook niet in een dag gebouwd :Y)

Ik ben me bewust van wat er fout gaat. En ben er hard mee aan de gang, we komen van ver :)
 Hoef geen eindeloos doorgeratel over hetzelfde ;)

Lieees

Re: 4 jarige Ceasar @work in filmpjessss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 06:55

Ik vind het er erg netjes uitzien. Ik ken het probleem met jonge puberende paarden. Is gewoon een fase waar je even doorheen moet. Verder zou ik je kwa aanleuning aanraden (werkt bij die van mij tenminste) om gewoon je handen heel stil op 1 plek te houden en wachten tot hij je hand aanneemt door van achter naar voren te rijden. Veel plezier met je draak!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 07:24

Bedankt voor je reactie :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:24

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:59

Paard ziet er leuk uit, hij probeert ook duidelijk te doen wat je van hem wilt, aleen vind ik dat wat onduidelijk, je beweegt in draf echt met al je lichaamsdelen, je handen ook. lichtrijden moet je vanuit je hakken doen, jij doet dat vanuit het midden van je voet en vaak vanuit je tenen, als je meeverend op je hakken gaat lichtrijden, wordt je hele houding een stuk rustiger.
Verder zou ik hem zijn neus er veel meer uit laten steken, nu loopt ie in een gebogen houding, maar niet vanuit achteren.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:12

freeride schreef:
Paard ziet er leuk uit, hij probeert ook duidelijk te doen wat je van hem wilt, aleen vind ik dat wat onduidelijk, je beweegt in draf echt met al je lichaamsdelen, je handen ook. lichtrijden moet je vanuit je hakken doen, jij doet dat vanuit het midden van je voet en vaak vanuit je tenen, als je meeverend op je hakken gaat lichtrijden, wordt je hele houding een stuk rustiger.
Verder zou ik hem zijn neus er veel meer uit laten steken, nu loopt ie in een gebogen houding, maar niet vanuit achteren.

Klopt helemaal wat je zegt.
Ik zit heel onstabiel waardoor alles heel gauw meebeweegt wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Mijn benen bewegen zoveel omdat ik geen chaps aan heb, normaal altijd wel en dan heb ik een aardig rustige beenhouding
helaas ging net voor het rijden de rit van mijn chap kapot... :(

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:02

OEI, dat is minder fijn:(

Probeer gewoon je paard een beetje meer voor zich uit te laten kijken tijdens het rijden, dan wordt ie zelfstandiger en rechter, nog veel plezier met je knappe paardje:)

Het laatste filmpje bijv: vanaf 0.06 loopt ie lekker met de neus eruit, dit heeft ie nodig om de balans die hij nu nog mist te compenseren, laat hem voorlopig, zeker in galop op die manier galloperen en vraag hem pas iets naar beneden als ie dat goed en rustig in een vast tempo met een heel los teugeltje kan.geduld is de schoonste zaak met paardjes opleiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:31

Je doet veel met je handen weinig met je benen. Het enige wat er gebeurd is dat het paard zijn hoofd omlaag doet hierdoor. Wat je wilt (Lijkt mij) is een paard wat nagevelijk en ontspannen is, dat gebeurd nu niet omdat je hem niet met benen activeert.

Een paard moet je nagevelijk rijden door je hand stil te houden en met je benen 'naar je hand toe te drijven'. Hij mag dan best wat verhogen in tempo, zo wordt hij actief. Dit kun je stimuleren door veel voltes te rijden en dan te vergroten en te verkleinen. Dit doe je met been zodat hij mooi gaat buigen om je binenbeen heen. Je houdt ook je binnenhand naar binnen, NIET naar je toe halen. Dan blokkeer je een paard in zijn lijf. De buitenteugel hou je stil, daarin kun je wel kleine ophoudingen maken, kneepjes, maar niet terughalen, een paard moet jou hand zoeken.
Dit kun je het beste beginnen met laag, lang en rond. Vanuit daar rustig aan hoger instellen, maar eerst moet hij leren de rug los te laten.
Als je op deze manier met hem aan de gang gaat zal hij ook steeds meer op jou focussen omdat je hem met zijn hele lijf aan het werk zet. Nu zie je hem nog veel om zich heen kijken. Mocht hij dat nog doen, los dit dan op met been, niet met hand.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:53

Joolien schreef:
Je doet veel met je handen weinig met je benen. Het enige wat er gebeurd is dat het paard zijn hoofd omlaag doet hierdoor. Wat je wilt (Lijkt mij) is een paard wat nagevelijk en ontspannen is, dat gebeurd nu niet omdat je hem niet met benen activeert.

Een paard moet je nagevelijk rijden door je hand stil te houden en met je benen 'naar je hand toe te drijven'. Hij mag dan best wat verhogen in tempo, zo wordt hij actief. Dit kun je stimuleren door veel voltes te rijden en dan te vergroten en te verkleinen. Dit doe je met been zodat hij mooi gaat buigen om je binenbeen heen. Je houdt ook je binnenhand naar binnen, NIET naar je toe halen. Dan blokkeer je een paard in zijn lijf. De buitenteugel hou je stil, daarin kun je wel kleine ophoudingen maken, kneepjes, maar niet terughalen, een paard moet jou hand zoeken.
Dit kun je het beste beginnen met laag, lang en rond. Vanuit daar rustig aan hoger instellen, maar eerst moet hij leren de rug los te laten.
Als je op deze manier met hem aan de gang gaat zal hij ook steeds meer op jou focussen omdat je hem met zijn hele lijf aan het werk zet. Nu zie je hem nog veel om zich heen kijken. Mocht hij dat nog doen, los dit dan op met been, niet met hand.

Wat je zegt klopt precies en ik weet het ook, alleen het doen dat is nog erg moeilijk

Hij kijkt al veeeeel minder, nu komt die af en toe omhoog eerst ging die om de paar meter omhoog en verschoot die omdat die dan zogenaamd wat zag.
Van mijn binnenhand klopt, eerst ging ik doordat hij sterk aan die hand was terug trekken.
Nu moet ik weer leren hem los te laten.

Bedankt voor je reactie :)
Was echt bang dat ik erg negatief commentaar ging krijgen, maar dit alles is allemaal nog mooi positief :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:54

negatief commentaar heb je niks aan, je wilt leren, dus daarom de bruikbare tips, succes ermee :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:55

freeride schreef:
OEI, dat is minder fijn:(

Probeer gewoon je paard een beetje meer voor zich uit te laten kijken tijdens het rijden, dan wordt ie zelfstandiger en rechter, nog veel plezier met je knappe paardje:)

Het laatste filmpje bijv: vanaf 0.06 loopt ie lekker met de neus eruit, dit heeft ie nodig om de balans die hij nu nog mist te compenseren, laat hem voorlopig, zeker in galop op die manier galloperen en vraag hem pas iets naar beneden als ie dat goed en rustig in een vast tempo met een heel los teugeltje kan.geduld is de schoonste zaak met paardjes opleiden

Bedankt. En merk ook dat wanneer die lekker los gallopeert alles veel makkelijker is.
En hij geeft dan zelf aan wanneer die naar beneden wil komen
Als ik hem aan de lange teugel heb dan is hij veel rustiger in tempo

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:48

Wat ik zie is dat je balans [en motoriek] echt tekort schiet om dit paard fijn te kunnen rijden. Ik denk dat jij er heel veel baat bij zult hebben om te gaan trainen met een balance-board. Ik zal er een filmpje bij doen om je een idee te geven. Op deze manier kun je werken aan je balans en motoriek zonder dat je je paard daarbij in de weg zit. Een goede sportschool kan je hierbij helpen
http://www.youtube.com/watch?v=xkouTAVWNWg

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:18

Ik vind hem al heel veel verbeterd Suzan! En denk dat je ook al zeker op de goede weg bent.
Maar ik denk dat je moet gaan werken aan het aspect; zelf minder doen en meer reactie van het paard.
Jij verstoord zijn balans nog waardoor hij zelf nog niet echt constant gaat lopen.

Ik denk dat wanneer jij rustiger wordt in je lichaam Ceasar ook een stuk rustiger en constanter zal worden.

Je bent al zeker op de goede weg, en nogmaals vind hem in de hoofd/hals houding al veel fijner lopen dan eerst :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 17:29

Evony schreef:
Ik vind hem al heel veel verbeterd Suzan! En denk dat je ook al zeker op de goede weg bent.
Maar ik denk dat je moet gaan werken aan het aspect; zelf minder doen en meer reactie van het paard.
Jij verstoord zijn balans nog waardoor hij zelf nog niet echt constant gaat lopen.

Ik denk dat wanneer jij rustiger wordt in je lichaam Ceasar ook een stuk rustiger en constanter zal worden.

Je bent al zeker op de goede weg, en nogmaals vind hem in de hoofd/hals houding al veel fijner lopen dan eerst :)

Heey :)!

Bedankt :D , vandaag erg gelet op mij eigen houding in de les. En lukt al steeds beter om minder beweegelijk te zijn.
Maar blijft zeker iets om op te letten, en is nog erg lastig :o
Mooi dat meer mensen zien dat we voorruit gaan :)

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:46

Misschien op een wat ouder paard zitlessen nemen? voor je balans. Het is niet kinderachtig en voor als je wat ouder bent helpt het ook echt goed!
Ik herken dit filmpje ook bij mijn eigen paard, ook 4,5jaar oud. En het helpt om ze bezig te houden zodat ze op jou letten. Snel beginnen met lekker los te galopperen en daarna heel veel overgangen rijden (zodat het paard op jou blijft letten). Hand mooi stil op 1 plek en van achter naar voor blijven rijden. Ik merk het bij mij ook dan let het paard meer op jou en word constanter in de hoofd/hals houding. :)

*Overgangen gewoon veel blijven herhalen dan word het vanzelf wel beter;) en stemhulp in combinatie met je andere hulpen geven, zodat het straks zonder stemhulp kan.

*ps: Je hebt niet super veel balans (lijkt zo) maar je houding is niet zo super verkeert hoor...