Moreno @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Moreno @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 21:24

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist ontdekt dat je hier prima foto's van de training kan plaatsen om zo goede tips en commentaar te krijgen.

Even wat info:
Moreno is 50% hackney en heeft er een handje van om zijn koppie hoog en droog in de lucht te gooien.
Hij heeft een verleden en heeft behoorlijk wat problemen gehad sinds hij weer terug is bij mij. Ben hard bezig om hem weer goed aan de hulpen te krijgen, maar loop nu enigzins vast.
Heb aankomende zaterdag mijn tweede les weer, na 10 jaar :z

1. Moreno zijn houding toen hij net weer terug kwam bij mij. Hij was erg gespannen en ik kon hem ook echt geen bewegingsruimte geven, tenzij ik alle hoeken van de bak wilde zien :')
Afbeelding
2. Hij bleef erg druk en paniekerig. Oorzaak van destijds is inmiddels bekend: hij had last van zijn rug.
Afbeelding
3. Nadat ik de pijn in zijn rug heb laten verhelpen, ging het eigenlijk STUKKEN beter. De fotos zijn van een slechte-telefoon-kwaliteit. Excuus!
Afbeelding
4. Hij maakte een enorme sprong vooruit en hij kon met een ontspannen hand gereden worden zonder mij alle kanten op te slingeren :')
Afbeelding
5. Omdat ik veel met hem buiten reed, schafte ik een complete westernset aan. Vond ik hem mooi staan en zat superlekker. Het shanks-bitje deed ik erbij omdat hij niet te vertrouwen was zodra er andere paarden in beeld kwamen. Hij nam op zulke momenten nog steeds de benen met me zonder dat ik nog zeggenschap had. Met dit bitje had ik iets meer zeggenschap. Ik ontdekte dat hij met dit zadel ineens nog veel beter en meer ontspannen ging lopen.
Afbeelding
6. Ik had het niet verwacht, maar het ging eigenlijk alleen maar beter met dit zadel.
Afbeelding
7. Helaas stagneerde dit heel snel weer. Buiging en stelling bleven achter en op dit punt liep ik dus vast. Heb het nog eens bitloos geprobeert.
Afbeelding

Dit alles mocht niet baten. Inmiddels rijd ik alleen nog maar buiten met mijn westernzadel en doe ik daar verder niks mee.
Hij wordt in de bak gereden met zijn dressuurzadel en met dubbel gebroken bit.

Nu heeft mijn instructrice mij de volgende verbeterpunten op gegeven:
Hakken meer uitdrukken, beugels een gaatje korter, teugels een stuk korter en rechtop zitten.
Volgens haar hang ik met Moreno mee naar binnen en dit doe ik ook op de rechte stukken.
Hier probeer ik nu verder aan te werken, maar ik loop tegen een aantal dingen aan.

Mijn instructrice wil dat ik mijn teugels zo kort neem, dat ik continu druk uit kan oefenen op Moreno zijn mond. Zodra hij zijn hoofd in een krul gaat gooien, mag ik iets met hem meegeven. Ik ben dit niet gewend en dit is eigenlijk niet mijn stijl. Bovendien houd ik er een heel, heeeeel boze moreno aan over, aan het einde van de les.
Ik heb gemerkt dat hij beter buigt als ik dit wel doe, maar ik kan er niet mee leven om zó hard in zijn mond te trekken.

Nu zeggen een aantal van mijn dressuur-stalgenoten dat dit slechts een periode is, omdat hij moet leren wijken voor de druk die ik in zijn mond uitoefen. Dat ik het moet vergelijken met aandrijven. Je duwt net zolang tot je paard vooruit gaat en dan laat je los.

Even een fotootje van hoe hij loopt als ik dus rijd met de losse teugels die ik altijd heb gebruikt. Ik ben eigenlijk niet anders gewend en krijg nu plots te horen dat ik ze een halve meter strakker moet houden. Ik kan er in komen dat ik ze wat strakker moet nemen, want dit is wel heel erg los, maar ZO strak #)

Afbeelding

Graag commentaar en kritiek, mits het aardig is :Y)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:30

Allereerst: Wow! Wat is hij/ jullie vooruitgegaan zeg!

Ik vind idd ook dat je een beetje 'meebeweegt' met hem, vooral zie ik dat je naar beneden kijkt en dan je hoofd kantelt. Probeer je hoofd rechtop te houden :)
En ik denk dat de methode van trekken nooit goed kan zijn.. Contact moet er zeker zijn, maar wanneer jij je tegen hem gaat verzetten, verzet hij terug en dan kan je nooit van een beest van 400/500 kg winnen!
Op de laatste foto waarop je met losse teugels rijd, moet je je teugels zeker korter pakken, want zo ondersteun je hem niet echt...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:34

hij moet niet wijken voor druk in zijn mond! Heel raar advies van je instructrice...
Je pony (leuk dier trouwens) loopt erg op de voorhand. Op de eerste foto's zie je dat hij zijn rug volledig wegdrukt. Doet bijna pijn om te zien. Hij moet zijn achterhand er meer gaan onderzetten.
Verder zie ik dat jij in stoelzit zit en je hakken inderdaad, zoals je zelf al zei

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:35

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even de charter van RT-HAW aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Topics met een overzicht van foto's die een verandering in beeld brengen door de tijd heen zijn toegestaan, er moeten echter minimaal 5 recente foto's in geplaatst worden of een kwalitatief goed filmpje van minimaal 20 seconden.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.