Idd kan best helpen. Helaas te vaak negatief beeld van soms helpt et net die "tik" doe je nodig hebt om het paard te laten snappen dat laag en los veel fijner lopen is

. Vaak heb je het dan maar keer of 2/3 nodig (soms zelfs 1x voldoende).
Heb er ook een gehad om door te rijden onmogeljk stug en strak in rug en mond. Alles echt alles al geprobeerd, gaf geen tik mee. Wilde men elastiek eraan doen (ben ik geen fan vam) 1x met slof in de lage stand en had binnen 5min door wat de bedoeling was (zonder getrek) een slof begeleid ze naat beneden en voren en ronder dmv rug opbollen. Paard heeft erna nooit meer moeilijk gedaan dag/weken erna ging t prima.
Had er laatst een wel zo stug, ruiter wilde perse geen slof, heb er denk ik halfuur op gezeten voor paard enigsinds dooorkreeg dat hij naar beneden kon maar bleef erg onregelmatig etc en enorm hangen met juiste slof(en ruiter natuurlijk) heb je dat er in week uit is mijn ervaring. Maar als je er nog noooit mee gereden hebt niet alleen aan beginnen, je doeg ongemerkt je slof best strak is mijn ervaring en daarnaastoet je de goede hand ervoor ontwikkelen om er daadwerkelijk voordeel uit te halen.
ZOnder slof kan het ook, maja soms moet je je afvragen wat paardvrienselijker is maanden klooien en plukken of zo.
Zoals alle hulpteugels heeft het nadelen, en is het voor iedereen een eigen keus

(ik vind een martingaal/gogue vaak storender terwijl dat over het algemeen wel "geaccepteerd" is, dan een slof daar worden ze nml erg stug/strak van)