gebruik slofteugel voor verkeerd gereden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

gebruik slofteugel voor verkeerd gereden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:20

wat vinden jullie van het gebruik van een slofteugel om een verkeerd gereden paard weer op de rit te krijgen,
bijv een paard dieeen mega onderhals heeft ontwikkelt en daardoor dus moelijk durft te zakken,
of een paard dat altijd zijn rug weggedrukt heeft door verkeerd gereden te worden,
in mijn ogen in een slofteugel een goede tijdelijke oplossing om het dier lang en laag te leren lopen ,
maar wat vinden jullie ervan ?

dit is mijn bedoeling voor een slofteugel

Afbeelding

maar helaas zie ik te vaak dat er paarden mee in de krul worden getrokken,
ik weet dat er al veel topics over zijn ,
maar het gaat hier echt om een "verpest" paard weer "goed" te krijgen,
ik ontvang graag reacties van mensen die zelf paarden doorrijden trainen enz,
en niet reacties als zielug ;)
als je wilt reageren doe dan dan onderbouwt aub

Narratify

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:24

Ik ben zelf van mening dat een slofteugel niet nodig hoeft te zijn. Ik heb zelf een paard, toen ik hem kreeg had hij een ontzettende onderhals en iedereen rade me dan ook aan om inderdaad met slof te gaan rijden of met een hulpteugel. Omdat ik dit zelf niet de manier vind heb ik dit niet gedaan. En dankzij mijn nieuwe instructrice loopt het paard erg fijn, we hebben hem eerst geleerd dat hij uit zichzelf de lange lijn op zoekt en dus de hand weer vertrouwd, pas vanuit daar gaan werken.

GJ9

Re: gebruik slofteugel voor verkeerd gereden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:28

Ik vind het prima kunnen als hulpmiddel, om de redenen die jij noemt. Even een zetje in de goede richting, en daarna zelf lang en laag rijden zonder, omdat je paard heeft geleerd dat het daar fijn is.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:30

Eerst grondwerk + longeerwerk voordat je er opgaat!
Zo leert het paard zich eerst lekker te ontspannen en begin je gelijk goed!
Slof is een overbodig middel voor een paard vind ik!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:30

Die kan je doen maar je moet goed weten waar je mee bezig bent. We blijven natuurlijk liever van de slof af. Je zou wel met longeren er veel aan kunnen werken en dan ook veel gaan longeren. Dit doe je dan met bijvoorbeeld een pessoa, bijzetteugels oid. Het is ook een kwestie van veel doen, doorzetten en volhouden. Ik heb het ook gehad met mijn paard. Die heb ik toen een poosje met een elastiek gereden. Later toch maar eraf gedaan. Het kan een opstart hulp zijn maar hij gaat het natuurlijk niet uit zichzelf doen. Neem ook goed les en rij van achter naar voor!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:32

Idd kan best helpen. Helaas te vaak negatief beeld van soms helpt et net die "tik" doe je nodig hebt om het paard te laten snappen dat laag en los veel fijner lopen is ;). Vaak heb je het dan maar keer of 2/3 nodig (soms zelfs 1x voldoende).
Heb er ook een gehad om door te rijden onmogeljk stug en strak in rug en mond. Alles echt alles al geprobeerd, gaf geen tik mee. Wilde men elastiek eraan doen (ben ik geen fan vam) 1x met slof in de lage stand en had binnen 5min door wat de bedoeling was (zonder getrek) een slof begeleid ze naat beneden en voren en ronder dmv rug opbollen. Paard heeft erna nooit meer moeilijk gedaan dag/weken erna ging t prima.
Had er laatst een wel zo stug, ruiter wilde perse geen slof, heb er denk ik halfuur op gezeten voor paard enigsinds dooorkreeg dat hij naar beneden kon maar bleef erg onregelmatig etc en enorm hangen met juiste slof(en ruiter natuurlijk) heb je dat er in week uit is mijn ervaring. Maar als je er nog noooit mee gereden hebt niet alleen aan beginnen, je doeg ongemerkt je slof best strak is mijn ervaring en daarnaastoet je de goede hand ervoor ontwikkelen om er daadwerkelijk voordeel uit te halen.
ZOnder slof kan het ook, maja soms moet je je afvragen wat paardvrienselijker is maanden klooien en plukken of zo.
Zoals alle hulpteugels heeft het nadelen, en is het voor iedereen een eigen keus ;)

(ik vind een martingaal/gogue vaak storender terwijl dat over het algemeen wel "geaccepteerd" is, dan een slof daar worden ze nml erg stug/strak van)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:33

ik vindt het ook wel goed, maar let er op als een paard last van zijn rug heeft en dus naar benede moet, en je dwinkt hem een beetje met de slof dat ie niet omhoog gaat want dan ga je samen om

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:33

mits je weet wat je doet is het geen punt, maar dan moet je echt ook los weten te laten.
ik zou wel wat aan je houding doen, zo zit je het paard echt in de weg.

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:35

Ik heb inderdaad een paard die weinig gereden is en een mooie onderhals heeft + dat ie ook nog eens flink mans is... Door gewoon te sturen en te stoppen krijg je GEEN reactie.

Ben nu sinds 2 weken flink aan het longeren, lekker lang en laag in een ontspannen tempo waarin hij makkelijk zakt.. Vandaaruit steeds proberen hem actiever te maken zodat ie alle spieren lekker gaat verlengen..

Het kost heeeeeel veel geduld maar als je het zo aanpakt heb je er een fijn paard aan over een tijdje.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:38

DDW1190 schreef:
Eerst grondwerk + longeerwerk voordat je er opgaat!
Zo leert het paard zich eerst lekker te ontspannen en begin je gelijk goed!
Slof is een overbodig middel voor een paard vind ik!

ja de eigenaaresse longeerd het dier ook iedere dag lang en laag met pessoa maar omdat het dier met rijden zo "verpest"is komt het met rijden direct omhoog en zet het op een rennen en ja ik ben zeer zeker een voorstander van GOED longeren

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:40

fokfanaat schreef:
mits je weet wat je doet is het geen punt, maar dan moet je echt ook los weten te laten.
ik zou wel wat aan je houding doen, zo zit je het paard echt in de weg.

dit is zeker een moment opname ;)
hier gaf ik even flink mee zodat ze beloont word voor het zakken

Afbeelding
hier mijn echte houding en het 'probleem'
die ik hiermee aan het oplossen ben ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:41

Dat is vreemd, weet je zeker dat het longeren dan ook wel op de goede manier word gedaan?

vind het nou niet echt fijne foto's om eerlijk te zeggen!
Het paard word hier veel te strak gereden zodat het geen ruimte heeft om te zakken/uit te schuiven!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:42

colette_007 schreef:
Idd kan best helpen. Helaas te vaak negatief beeld van soms helpt et net die "tik" doe je nodig hebt om het paard te laten snappen dat laag en los veel fijner lopen is ;). Vaak heb je het dan maar keer of 2/3 nodig (soms zelfs 1x voldoende).
Heb er ook een gehad om door te rijden onmogeljk stug en strak in rug en mond. Alles echt alles al geprobeerd, gaf geen tik mee. Wilde men elastiek eraan doen (ben ik geen fan vam) 1x met slof in de lage stand en had binnen 5min door wat de bedoeling was (zonder getrek) een slof begeleid ze naat beneden en voren en ronder dmv rug opbollen. Paard heeft erna nooit meer moeilijk gedaan dag/weken erna ging t prima.
Had er laatst een wel zo stug, ruiter wilde perse geen slof, heb er denk ik halfuur op gezeten voor paard enigsinds dooorkreeg dat hij naar beneden kon maar bleef erg onregelmatig etc en enorm hangen met juiste slof(en ruiter natuurlijk) heb je dat er in week uit is mijn ervaring. Maar als je er nog noooit mee gereden hebt niet alleen aan beginnen, je doeg ongemerkt je slof best strak is mijn ervaring en daarnaastoet je de goede hand ervoor ontwikkelen om er daadwerkelijk voordeel uit te halen.
ZOnder slof kan het ook, maja soms moet je je afvragen wat paardvrienselijker is maanden klooien en plukken of zo.
Zoals alle hulpteugels heeft het nadelen, en is het voor iedereen een eigen keus ;)

(ik vind een martingaal/gogue vaak storender terwijl dat over het algemeen wel "geaccepteerd" is, dan een slof daar worden ze nml erg stug/strak van)

en dat is dus precies het probleem ze houd zich zo strak vast ,
in de stap heb ik het ook niet meer nodig we werken nu aan de draf

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:48

klopt hier ging ze er net vandoor,
maar zodra ze ook maar iets zakt geef ik meteen ruimte zodat ze wel kan zakken,
(soms geef ik zelfs te vroeg ruimte)
zal even een foto plaatsen hoe ze de eerste keer liep dat ik erop zat,

Afbeelding
dit bedoel ik dus zo loopt ze normaal in draf knoerthard en bijna met het hoofd op je schoot

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:49

nicky_rilana schreef:
ik vindt het ook wel goed, maar let er op als een paard last van zijn rug heeft en dus naar benede moet, en je dwinkt hem een beetje met de slof dat ie niet omhoog gaat want dan ga je samen om

paard is voordat ik ermee aan de gang ging lichamelijk gecontroleerd door DA en oestiopaat

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:50

Als ik zo die eerste foto bekijk moet je eerst gaan sleutelen aan jou houding, vind je nog lang niet klaar om een paard met zo iets te rijden. Wil je er echt een slof erbij pakken, neem dat heel goed les van iemand die weet hoe je zo'n hulp teugel moet gebruiken.. Maar ik blijf erbij dat wanneer jij goed gaat zitten hij vanzelf stukken moet gaan ontspannen. Door zijn hoofd beneden te houden/dwingen krijg je geen ontspanning in die rug, wat er moet gebeuren is eerst achterbenen (voorwaarts), ontspanning en dus het rijzen van de rug, hierbij word het mogelijk dat hij zijn hoofd laat zakken..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:52

als je even mijn post boven je hoofd bekijkt kun je zien dat het een moment opname was ;)
en natuurlijk moet ieder paard VWNW gereden worden maar wanneer er zoveel spanning in het dier zit zal het eerst moeten leren dat laag lopen fijner is en op een moordtempo waarin het dier loopt kan je haar nooit leren ontspannen,
even een note,
na dit ene uurtje les kon ze al zakken zonder dat ik de slof er teveel bij moest hebben..

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:56

Ik rijd af en toe met slof omdat ze inderdaad soms zowat haar hoofd op mn schoot heeft, ze vind het moeilijk om te ontspannen, dit ook zonder zadel en gewoon vanaf de grond. Ze kan het wel, ook uit zichzelf maar dat is dan maar heel even. Ik doe dan slof om, maar gebruik m niet. alleen doordat de teugels steeds door de bitringen schuiven, geeft dit stimulatie voor lotte om omlaag te gaan (vreemd trouwens haha). Maar niet dat ik haar in de valse knik rijd, alleen maar lang en laag. Omdat ze echt moet leren ontspannen. (geen problemen met het zadel/rug oid, ook geen gevoelige rug)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:02

ja daarvoor gebruik ik hem nu ook ze moet het namelijk leren lang en laag te lopen zoals de foto in mijn OP

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:10

Twee jaar geleden heb ik een fjord gekocht die daarvoor 6 jaren op een manege had gewerkt. Dan begrijp je wel welke spieren prachtig ontwikkeld waren en welke absoluut niet.

Meneer begreep of wilde niet begrijpen wat nageven was. We lieten dat even in het midden en zijn aan de slag gegaan. Voorwaarts was nooit een euvel. Mijn instructrice heeft eerst gekeken of het mogelijk was om hem toch VWNW te krijgen door van achter naar voren te rijden. Hierbij werd hij zo waanzinnig sterk dat dat gewoon geen optie was.

Zij heeft uiteindelijk mij aangeraden om met een touwtje te rijden. Het touwtje zit in het midden vast aan mijn bokriempje, via het bit loopt het naar de singel. Het heeft een katrolwerking waardoor bij ontspanning de druk ook direct weg is. De pony leerde dus dat hij met trekken het niet kon winnen van de ruiter, iets wat 6 jaar succes heeft gehad. Wat het voordeel van het touwtje is, is dat het touwtje altijd concequent is in vergelijking met een ruiterhand die bijvoorbeeld een slof vast heeft. Pony trekt, touwtje trekt, pony ontspant, touwtje hangt door.

In mijn profiel kan je zien hoe hij er destijds bij liep en hoe hij nu loopt. Ik heb alles bij elkaar een half jaar met het touwtje gereden. Toevallig twee weken geleden voor het eerst in lange tijd weer eens gepakt. Meneer liep te klieren bij het oefenen van een pas de deux. Touwtje erop, drie rondjes trekken aan het touwtje en daarna was het klaar.

Ik heb dus er veel gehad aan een, niet zo'n gangbare, hulpteugel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:12

ik zal eens kijken :)
ik zie geen paard dat heel erg hoog loopt met zijn hoofd?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:18

Als dat een reactie is op mij post dan wil ik je even wijzen op de derde foto in mijn profiel. Zo liep hij altijd, die andere foto's waren in die tijd zeer uitzonderlijk. Het standaard krulletje: zo ik loop mijn uurtje wel weer uit!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:23

ah op die manier,
dat is een ander probleem als bin de fries want die maakt zich niet lang maar loopt extreem hoog met haar hals zal even een foto erbij plaatsen

Afbeelding
zo loopt ze dus OHZ in draf en galop,
en dan nog met haar hoofd naar achter gekantelt....

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:31

Ik denk dat ik je OP niet goed gegrepen heb. Ik dacht dat je gewoon ervaringen wilde hebben van mensen die met een hulpteugel een verreden paard weer op orde hebben gebracht!

Ik kan je wel melden dat mijn instructrice ook heel veel friezen met het touwtje geholpen heeft. Inderdaad ook allemaal in de kar-trek-houding, zeg maar. Kijk eens op www.equuslibrium.nl Haar naam is Claire Dominicus en ze kan je zeker verder helpen! Succes ermee!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:37

ah zo nee het is vooral het oplossen met een slofteugel voor probleem paarden,
vooral omdat veel mensen er negatief over zijn wilde ik duidelijkheid en wat informatie geven dat het niet altijd slecht is ,
en natuurljjk zijn andere ervaringen welkom !