Benen aangesloten houden, hakken uitdrukken. Hoe te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QualityHorse

Benen aangesloten houden, hakken uitdrukken. Hoe te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 23:04

Hoihoi!

Ik rij al 8 jaar op een manege en heb ook veel verschillende paarden bijgereden in de tussentijd.
Toch blijf ik steeds tegen een bepaald probleem aanlopen. Mijn benen, en dan voornamelijk mijn voeten..

Wanneer ik rij heb ik best een redelijk goede houding, maar mijn voeten verpesten het hele beeld
weer. In stap gaat het prima, concentreer ik me op het uitdrukken van mijn hakken, maar zodra ik ga
draven of galopwerk ga doen, heb ik snel de neiging om mijn benen (en daarmee mijn hakken) op te
trekken. Dit zorgt ervoor dat mijn voeten 'flubberen' in de beugels..
Bij voorwaartsere paarden gaat het prima, maar wanneer ik veel aan moet drijven met mijn kuiten,
gaan mijn hakken de lucht weer in.

Iemand die tips heeft om dit te verbeteren?

ZusJacobs

Re: Benen aangesloten houden, hakken uitdrukken. Hoe te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:23

Dan vraag ik mij af, kun je 1 rondje in draf volhouden zonder aan de teugels te komen? Als jou benen aan flubberen hou je duidelijk te weinig druk op de beugels. Als het paard onder jou zal verdwijnen, hoe land je dan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:42

Je moet juist niet je hakken uitdrukken, want dat spant je spieren en daar kunnen sommige paarden echt heel heftig op reageren, ook gaan dan idd je voeten een eigen leven leiden, hou de boel ontspannen en met drijven doet dat op het juiste moment en niet constant , leer onafhankelijk zitten zonder steun te zoeken aan de teugels want dat zijn geen handvaten, je zal het vanuit je zit moeten leren en doet dat eerste in stap en pas als je goed en onafhankelijk kan zitten ga je draven, galop zou ik dus even helemaal niet doen, want ook voor je paard is het niet fijn als er iemand zit te bonken en aan de teugels hangt en zit te drijven als het niet nodig is, ,aar ja dat is het nadeel van een manege , je leert er niet heel veel, dus miss tijd voor jou om een verzorgpaard te gaan zoeken en prive les te nemen, je kan ook heel veel lezen op het inet over de theorie er zijn boeken enz enz, hoe beeegt een paard is een hele mooie om te leren hoe een paard beweegt waar jij opzit en het boek centered riding kan je meer vertellen over je zit

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:06

Zorg dat je op je kont zit, draai je been vanuit je heup naar binnen en druk je knieën uit naar beneden.
En dan met rijden je benen en armen onder controle houden zodat ze niet alle kanten op gaan.
Met lichtrijden jezelf gecontroleerd omhoog laten gooien door je paard en weer voorzichtig gaan zitten.
In galop blijven zitten op je kont, benen lang houden en vooral niet gaan klemmen met je knieën, want dan werk je jezelf juist uit het zadel.
De theorie is zo moeilijk niet. :D

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:31

Keertje de beugels eraf halen en dan gaan rijden.
Eerst lekker je zit vinden en dan gaan rijden, ook lichtrijden. Dan ga je vanzelf je kuiten wel aansluiten omdat je anders helemaal geen grip meer hebt en je ontwikkelt een onafhankelijke zit. Jouw probleem klinkt alsof je teveel de beugels gebruikt terwijl die eigenlijk heelmaal niet zo nodig zijn :)

Als je in het zadel zit kan je proberen je kuiten aan te leggen en dan te voelen aan je paard en dat ook blijven doen. Dit heeft mij heel erg geholpen, je word je er namelijk erg bewust van hoe je been ligt :j

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 21:59

ZusJacobs: Ja, dat kan ik. Ik rij de pony altijd het laatste kwartier zonder zadel en heb op zich best een goede zit. Ik bonk absoluut niet op mijn paard, maar het probleem ik dat ik mijn benen teveel optrek.

Midgie: Lees bovenstaande reactie.. Dit topic start ik wegens mijn bijrijdpaard. Ik rij een pony bij en dressuurmatig gaat dat best goed, ik rij dus niet enkel manegelesjes en richt me nu erg op het dressuurmatige. Ik ben mijn pony niet tot last als ik zonder zadel rij, ik zit prima door, bonk niet en hang niet aan de teugels. Enige probleem is het aandrijven, dan trek ik mijn benen weer op.

Esther: Ik denk dat jouw reactie nuttig kan zijn. Ik ga het nog eeen keertje lezen om te kijken of er punten zijn waar ik nu nog niet genoeg op let. Het in de praktijk brengen is inderdaad het lastigst :+

Coronalime: Dankjewel, ik rij dus al erg vaak zonder zadel. Ik gebruik mijn beugels naar mijn idee juist te weinig. Mijn voeten komen (in galop) soms van het 'beugelblokje' af, dan heb ik zegmaar eventjes zwevende voeten.. Snap je?

Bedankt voor alle tips, ik hoop dat ik er iets mee kan :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:08

Vaak is men geneigd om alleen te kijken naar de plek waar de houding niet optimaal is. (benen/rug o.i.d.)
Kern van een goede houding is een goede balans.
Op basis van deze info valt niet zoveel te zeggen over wat je moet veranderen om een betere balans te krijgen.
Het rijden zonder beugels zorgt niet zomaar voor een betere houding. Vaak gaan ruiters spieren aanspannen om voor het oog een betere zit te hebben. Dat is meestal niet effectief.
Voor goede info wil ik je verwijzen naar Centered Riding of een andere instructeur die zich heeft verdiept in houding en balans.
Je kunt ook al heel wat opsteken door zelfstudie in het boek van Sally Swift, Centered Riding.